REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Osoby ubezpieczone będące m.in. pracownikami czy zleceniobiorcami odbywające obowiązkową kwarantannę mogą za zgodą podmiotów je zatrudniających wykonywać w tym okresie pracę w trybie zdalnym. Wówczas za ten czas mają prawo do wynagrodzenia za pracę. W przeciwnym wypadku, jeżeli objęte są ubezpieczeniem chorobowym, otrzymają świadczenie chorobowe. Pracy nie mogą świadczyć, nawet za zgodą zatrudniającego, osoby objęte izolacją, w tym w warunkach domowych. Dotychczasowe przepisy nie regulowały wprost możliwości wykonywania pracy zdalnej podczas kwarantanny. Została ona wprowadzona ustawą z 28 października 2020 r. zmieniającą ustawę covidową, która obecnie na publikację w Dzienniku Ustaw. Zmiany w tym zakresie wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia nowelizacji.
REKLAMA
Jeżeli w okresie wcześniej pobieranego zasiłku np. chorobowego pracownikowi obniżono wymiar czasu pracy z powodu COVID-19 oraz między okresami pobierania wcześniejszego i kolejnego zasiłku nie było przerwy albo była ona krótsza niż 3 miesiące kalendarzowe, ma on prawo do wyrównania zasiłku. Przed zmianą przepisów w takich przypadkach pracownicy otrzymywali zasiłki ustalone od nowego wymiaru czasu pracy, czyli od niższego wynagrodzenia. Zmiany w tym zakresie wprowadziła nowelizacja ustawy o COVID-19, która weszła w życie 9 października 2020 r.
REKLAMA
Ustawa nowelizująca z 19 czerwca 2020 r. wprowadza obowiązek wypłaty wynagrodzenia w częściach, po wykonaniu części umowy, lub udzielenia zaliczki, w przypadku umów zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Obowiązek ten dotyczy wszystkich kategorii umów zawartych na okres dłuższy niż 12 miesięcy, a nie tylko umów na roboty budowlane. Rozwiązanie takie powinno poprawić płynność finansową wykonawców. Wykonawcy nie będą musieli korzystać z zewnętrznego finansowania, by ukończyć zamówienie.
W razie zmiany wymiaru czasu pracy podstawę wymiaru zasiłku chorobowego stanowi wynagrodzenie ustalone dla nowego wymiaru czasu pracy. Warunkiem ustalenia nowej podstawy jest, aby zmiana etatu nastąpiła w miesiącu, w którym powstała niezdolność do pracy, lub w okresie maksymalnie 12 miesięcy poprzedzających tę niezdolność. Zasada ta dotyczy również m.in. zasiłku macierzyńskiego i opiekuńczego.
Dotychczasowe brzmienie przepisów o pomocy dla samozatrudnionych powodowało, że spadek obrotów (jako przesłanka decydująca o możliwości skorzystania z rozwiązania) nie mógł być liczony od 1 stycznia 2020 r. Przedsiębiorca powinien był określać go od 2 stycznia 2020 r, co było kłopotliwe. Dlatego w przepisie art. 15zzc ust. 2 zmieniono datę 1 stycznia 2020 r. na 31 grudnia 2019 r. Tym samym porównanie obrotów między poszczególnymi okresami stało się łatwiejsze do przygotowania i analizy. Obecnie porównanie obejmuje bowiem pełne miesiące, tj. od 1 dnia miesiąca (od 1 stycznia). Dodatkowo zrezygnowano z 14-dniowego terminu na składanie wniosków o dofinansowanie do powiatowego urzędu pracy od ogłoszenia naboru wniosków.
Ustawa nowelizująca z 19 czerwca 2020 r. wprowadza możliwość ubiegania się o dopłaty do kredytów obrotowych odnawialnych i nieodnawialnych, udzielanych w złotych. Dopłaty dotyczą kredytów udzielanych w celu zapewnienia płynności finansowej, w szczególności krótkoterminowej i średnioterminowej, utraconej lub zagrożonej utratą w związku z konsekwencjami rozprzestrzeniania się COVID-19.
W ramach tarczy 4.0 wprowadzono zmiany w ustawie o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne.
Prowadzę działalność od stycznia 2020 r. Korzystam z ulgi na start. Nie występowałem wcześniej o zwolnienie ze składek, bo dowiedziałem się, że mi nie przysługuje. Podobno jednak teraz taka możliwość istnieje. Czy mogę zwrócić się o zwrot składki zdrowotnej za maj i kwiecień, którą już opłaciłem?
Do Sejmu trafiła tzw. tarcza 3.0. Rozwiązania proponowane tą ustawą nie mają jeszcze ostatecznego kształtu. Dlatego jedynie sygnalizujemy, że wkrótce zostanie uchwalona kolejna wersja tarczy antykryzysowej. Przedstawiamy kilka wybranych zagadnień projektu, które mogą być istotne dla firm. Szczegóły nowych rozwiązań przedstawimy po uchwaleniu ustawy przez Sejm.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy antykryzysowej, zwany potocznie tarczą 2.0. W opracowaniu przedstawiamy kolejne rozwiązania dla firm wprowadzane właśnie tarczą 2.0.
REKLAMA