W związku z epidemią koronawirusa i ograniczeniami w życiu publicznym i gospodarczym wynikającymi ze specustawy z dnia 2 marca 2020 roku realizacja zobowiązań wynikających z szeroko rozumianych umów wzajemnych (m.in. umów handlowych, umów dostawy, umów najmu, umów dzierżawy, umów leasingu) staje się zagrożona, a niewykonywanie zobowiązań w łańcuchu dostaw przez poszczególne ogniwa tego łańcucha może przynieść efekt domina.
– Planowany podatek cukrowy nie zadziała, jeśli państwo wrzuci wpływy z niego do wspólnego budżetowego worka, zamiast przeznaczyć na poprawę zdrowia Polaków. Ponadto uderzy on w najuboższych, którzy będą zmuszeni sięgnąć po tańsze i jeszcze bardziej szkodliwe dla zdrowia alternatywy, jak napoje gazowane – mówi Maria Libura z Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego. To rozwiązanie może być skuteczne tylko wtedy, gdy będzie odpowiednio skonstruowane.
Przełom lat 2019/2020 przynosi ze sobą wiele zmian w prawie podatkowym, które znacząco wpłyną na działalność przedsiębiorstw i odpowiedzialność podatników. Zmiany obejmują, między innymi pakiet quick fixes, obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (split payment), wejście w życie nowej matrycy stawek VAT, likwidację deklaracji VAT, nowe zasady raportowania dokumentacji cen transferowych, pojawienie się możliwości zawarcia z szefem KAS umowy o współdziałanie przez podatników o dużych przychodach, czy też tzw. białą listę podatników. To ostatnie rozwiązanie, wprowadzone w drugiej połowie 2019 r., ma ułatwić przedsiębiorcom weryfikację wiarygodności kontrahentów.