REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przepisach w związku z koronawirusem i ich konsekwencje dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Siwka
Maciej Siwka jest adwokatem, partnerem zarządzającym w Kancelarii Achtelik Siwka i Wspólnicy Adwokaci i Radcy Prawni sp. p. z siedzibą w Katowicach.
Zmiany w przepisach w związku z koronawirusem i ich konsekwencje dla firm /Fot. Shutterstock
Zmiany w przepisach w związku z koronawirusem i ich konsekwencje dla firm /Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

8 marca 2020 roku weszła w życie specustawa dotycząca walki z koronawirusem. Ustawa ta rozszerza lub nadaje nowe obowiązki organom administracji publicznej. Generuje ona także nowe obowiązki i prawa w sferze prawa pracy, tak dla pracodawców jak i pracowników.

Koronawirus a praca zdalna

Pierwszą nowością w prawie pracy, wprowadzoną w związku z koronawirusem, jest możliwość polecenia przez pracodawcę pracownikowi wykonywania pracy przez czas oznaczony w ramach pracy zdalnej. Jest to polecenie wiążące, któremu pracownik nie może się, co do zasady, sprzeciwić.

REKLAMA

Wydaje się, iż organizacja pracy zdalnej powinna się odbywać na zasadach podobnych do tzw. home office, które nie jest uregulowane w przepisach prawa pracy, a którego stosowanie jest dopuszczalne. Ustawodawca nie odwołuje się w specustawie do telepracy uregulowanej w kodeksie, stąd te przepisy powinno się stosować jedynie w niezbędnym zakresie. Skoro polecenie wykonywania pracy zdalnej jest wiążące dla pracownika, to odmowa pracy zdalnej i nieprzestrzeganie przepisów BHP może być podstawą do nałożenia kary porządkowej, a nawet rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

Dni wolne na opiekę nad dzieckiem w związku z koronawirusem

Ustawa wprowadza także prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego. Co to oznacza dla pracodawcy?

Co prawda nie jest on zmuszony do ponoszenia dodatkowych kosztów, ponieważ okres opieki (2 dni lub 16 godzin), za który przysługuje wynagrodzenie pozostaje bez zmian. Musi się on jednak liczyć z nieobecnością pracownika–rodzica w pracy. Ustawa wprowadza bowiem prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego za okres nie dłuższy niż 14 dni w przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, do których uczęszcza dziecko, z powodu koronawirusa. Dodatkowy zasiłek opiekuńczy nie wlicza się do okresu 60 dni standardowego zasiłku opiekuńczego. Oczywiście, powyższego przypadku pracownikowi będzie przysługiwać opieka w przypadku kwarantanny lub innych środków podjętych w stosunku do dziecka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieobecność pracownika spowodowana koronawirusem

Pracodawca, powinien liczyć się również z ewentualną usprawiedliwioną nieobecnością pracownika niezdolnego do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z koronawirusem. W przypadku podejrzenia zarażenia wirusem lub kontaktu z osobą zarażoną, na podstawie decyzji właściwego organu inspekcji sanitarnej, dana osoba jest obowiązana poddać się m.in. hospitalizacji, kwarantannie lub izolacji, a wobec tej samej osoby środki te mogą być stosowane więcej niż raz. Decyzja ta jest natychmiast wykonalna i stanowi podstawę do uznania pracownika jako osoby niezdolnej do pracy.

Konsekwencje dla pracodawcy są następujące:

  1. Pracodawca musi liczyć się z nieobecnością pracownika w pracy przez okres co najmniej 14 dni;
  2. Za pierwsze 33 dni (14 dni w przypadku pracownika po ukończeniu 50 roku życia) w roku kalendarzowym niezdolności pracownika do pracy przysługuje mu wynagrodzenie w wysokości 80%, które pokrywa pracodawca – ustawa dotycząca walki z koronawirusem nie przewiduje tutaj szczególnych rozwiązań.

Inne obowiązki przedsiębiorców w związku z koronawirusem

Ponadto specustawa przewiduje szereg innych obowiązków, które mogą być nałożone na wszystkich przedsiębiorców lub tych, którzy zajmują się szczególnymi rodzajami działalności. I tak na przykład:

  1. Prezes Rady Ministrów w szczególnym trybie, także ustnie, telefonicznie lub drogą elektroniczną, może wydawać polecenia osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej oraz przedsiębiorcom. Wykonywanie takich zadań jest (poleceń) finansowane z budżetu państwa, ale prace związane z przygotowaniem realizacji tych zadań już z środków własnych przedsiębiorcy.
  2. Organy inspekcji sanitarnej mogą wydawać (także ustnie) decyzje nakładające obowiązki oraz zalecenia i wytyczne m.in. dla osób prawnych, osób fizycznych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej i pracodawców.

REKLAMA

Szczególne regulacje dotyczą podmiotów zajmujących się działalnością leczniczą, przedsiębiorców turystycznych, zarządców portów komunikacyjnych i przewoźników, farmaceutów i hurtowni farmaceutycznych, producentów, dystrybutorów lub importerów środków ochrony osobistej, a także przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym w rozumieniu ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców.

Na marginesie warto zauważyć, iż niektórzy przedsiębiorcy mogą również skorzystać na specustawie, choćby z uwagi na wyłączenie stosowania przepisów o zamówieniach publicznych na towary i usługi niezbędne do przeciwdziałania koronawirusowi, czy przepisów prawa budowlanego.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA