REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przepisach w związku z koronawirusem i ich konsekwencje dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Siwka
Maciej Siwka jest adwokatem, partnerem zarządzającym w Kancelarii Achtelik Siwka i Wspólnicy Adwokaci i Radcy Prawni sp. p. z siedzibą w Katowicach.
Zmiany w przepisach w związku z koronawirusem i ich konsekwencje dla firm /Fot. Shutterstock
Zmiany w przepisach w związku z koronawirusem i ich konsekwencje dla firm /Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

8 marca 2020 roku weszła w życie specustawa dotycząca walki z koronawirusem. Ustawa ta rozszerza lub nadaje nowe obowiązki organom administracji publicznej. Generuje ona także nowe obowiązki i prawa w sferze prawa pracy, tak dla pracodawców jak i pracowników.

Koronawirus a praca zdalna

Pierwszą nowością w prawie pracy, wprowadzoną w związku z koronawirusem, jest możliwość polecenia przez pracodawcę pracownikowi wykonywania pracy przez czas oznaczony w ramach pracy zdalnej. Jest to polecenie wiążące, któremu pracownik nie może się, co do zasady, sprzeciwić.

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, iż organizacja pracy zdalnej powinna się odbywać na zasadach podobnych do tzw. home office, które nie jest uregulowane w przepisach prawa pracy, a którego stosowanie jest dopuszczalne. Ustawodawca nie odwołuje się w specustawie do telepracy uregulowanej w kodeksie, stąd te przepisy powinno się stosować jedynie w niezbędnym zakresie. Skoro polecenie wykonywania pracy zdalnej jest wiążące dla pracownika, to odmowa pracy zdalnej i nieprzestrzeganie przepisów BHP może być podstawą do nałożenia kary porządkowej, a nawet rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

Dni wolne na opiekę nad dzieckiem w związku z koronawirusem

Ustawa wprowadza także prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego. Co to oznacza dla pracodawcy?

REKLAMA

Co prawda nie jest on zmuszony do ponoszenia dodatkowych kosztów, ponieważ okres opieki (2 dni lub 16 godzin), za który przysługuje wynagrodzenie pozostaje bez zmian. Musi się on jednak liczyć z nieobecnością pracownika–rodzica w pracy. Ustawa wprowadza bowiem prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego za okres nie dłuższy niż 14 dni w przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, do których uczęszcza dziecko, z powodu koronawirusa. Dodatkowy zasiłek opiekuńczy nie wlicza się do okresu 60 dni standardowego zasiłku opiekuńczego. Oczywiście, powyższego przypadku pracownikowi będzie przysługiwać opieka w przypadku kwarantanny lub innych środków podjętych w stosunku do dziecka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieobecność pracownika spowodowana koronawirusem

Pracodawca, powinien liczyć się również z ewentualną usprawiedliwioną nieobecnością pracownika niezdolnego do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z koronawirusem. W przypadku podejrzenia zarażenia wirusem lub kontaktu z osobą zarażoną, na podstawie decyzji właściwego organu inspekcji sanitarnej, dana osoba jest obowiązana poddać się m.in. hospitalizacji, kwarantannie lub izolacji, a wobec tej samej osoby środki te mogą być stosowane więcej niż raz. Decyzja ta jest natychmiast wykonalna i stanowi podstawę do uznania pracownika jako osoby niezdolnej do pracy.

Konsekwencje dla pracodawcy są następujące:

  1. Pracodawca musi liczyć się z nieobecnością pracownika w pracy przez okres co najmniej 14 dni;
  2. Za pierwsze 33 dni (14 dni w przypadku pracownika po ukończeniu 50 roku życia) w roku kalendarzowym niezdolności pracownika do pracy przysługuje mu wynagrodzenie w wysokości 80%, które pokrywa pracodawca – ustawa dotycząca walki z koronawirusem nie przewiduje tutaj szczególnych rozwiązań.

Inne obowiązki przedsiębiorców w związku z koronawirusem

Ponadto specustawa przewiduje szereg innych obowiązków, które mogą być nałożone na wszystkich przedsiębiorców lub tych, którzy zajmują się szczególnymi rodzajami działalności. I tak na przykład:

  1. Prezes Rady Ministrów w szczególnym trybie, także ustnie, telefonicznie lub drogą elektroniczną, może wydawać polecenia osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej oraz przedsiębiorcom. Wykonywanie takich zadań jest (poleceń) finansowane z budżetu państwa, ale prace związane z przygotowaniem realizacji tych zadań już z środków własnych przedsiębiorcy.
  2. Organy inspekcji sanitarnej mogą wydawać (także ustnie) decyzje nakładające obowiązki oraz zalecenia i wytyczne m.in. dla osób prawnych, osób fizycznych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej i pracodawców.

Szczególne regulacje dotyczą podmiotów zajmujących się działalnością leczniczą, przedsiębiorców turystycznych, zarządców portów komunikacyjnych i przewoźników, farmaceutów i hurtowni farmaceutycznych, producentów, dystrybutorów lub importerów środków ochrony osobistej, a także przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym w rozumieniu ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców.

Na marginesie warto zauważyć, iż niektórzy przedsiębiorcy mogą również skorzystać na specustawie, choćby z uwagi na wyłączenie stosowania przepisów o zamówieniach publicznych na towary i usługi niezbędne do przeciwdziałania koronawirusowi, czy przepisów prawa budowlanego.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA