REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nie bójmy się oceny/fot.Fotolia
Nie bójmy się oceny/fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc szkolenie, dążymy do realizacji określonych celów. Może to być odpowiednia efektywność przeprowadzonych działań, zmiana zachowań uczestników, a także wiele innych aspektów, które są z naszego punktu widzenia ważne.

Często jednak nasze zamierzenia, pod wpływem zderzenia z rzeczywistością, muszą ulec szybkiemu przekształceniu i dostosowaniu do warunków, jakie przyniosła codzienność. Po przeprowadzeniu szkolenia możemy dojść do wniosku, że pewne rzeczy należałoby zrobić inaczej, a niektóre pominąć. Ewaluacja przeprowadzonych działań dostarczy nam zapewne odpowiedzi na wiele pytań, w tym również jak przygotować się skuteczniej na bliższą oraz bardziej odległą przyszłość.

REKLAMA

REKLAMA

Ocena szkolenia jest rzeczą w równym stopniu ważną jak i złożoną. Podjęcie trudu przeprowadzenia ewaluacji przynosi jednak na tyle dużo korzyści, że warto się go podjąć. Zebrane informacje na temat poziomu zadowolenia uczestników szkolenia, efektywności nauczania czy też indywidualnych postępów poczynionych przez biorących udział w szkoleniu, to dane niezwykle przydatne w dalszej pracy trenera. Oczywiście, przy odpowiednim ich wykorzystaniu. 

Kto zyskuje na ewaluacji?

Teoretycznie zyski z oceny szkolenia czerpać może wiele podmiotów biorących udział w procesie szkolenia, od samej firmy szkoleniowej poczynając, na uczestnikach kończąc. W praktyce natomiast ewaluacji zazwyczaj podejmują się ci, dla których korzyści zeń płynące są najbardziej bezpośrednie. Jeśli szkolenia prowadzone są ze środków Unii Europejskiej, ich ocena zostanie przeprowadzona przez odpowiednie jednostki do tego zadania wyznaczone. Trener chcący pozyskać przydatny w jego dalszej pracy feedback, w tym celu zwróci się do uczestników swoich zajęć. Ewaluacją zainteresowany może być również pracodawca, który powierzył swych pracowników wybranej firmie szkoleniowej, celem wyposażenia ich w przydatne w trakcie dalszego prosperowania umiejętności. Również uczestnicy podczas ewaluacji zyskują sposobność do wyrażenia własnej opinii o realizacji przedsięwzięcia, co przynajmniej zgodnie z ideą, powinno skutkować udoskonalaniem kierowanej do klientów oferty. 

REKLAMA

Analiza procesu nauczania daje nam swego rodzaju władzę nad jej przebiegiem. To, co poddaje się naszej ocenie, dzięki dokładnemu „zmierzeniu i zważeniu”, łatwiej przychodzi nam kontrolować i świadomie wykorzystywać. Wspomnianą już korzyścią płynącą z ewaluacji jest sposobność do podnoszenia poziomu nauczania. Dzieje się to za pomocą wprowadzanych zmian i ulepszeń na podstawie pozyskanych wyników. Ponadto, świadomość oceny działa zwykle mobilizująco. Chcąc osiągać dobre wyniki, nie możemy się zniechęcać, kiedy rzeczywistość odbiega od wyznaczonego poziomu. Właśnie ta niwelacja istniejących różnic i nastawienie na realizację postawionego sobie celu, powinna być motorem do podejmowania kolejnych wyzwań. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarys działań ewaluacyjnych

Cały proces powinien zacząć się od dokładnego przemyślenia podejmowanych działań. Odpowiadając sobie szczegółowo na pytania o to, co chcemy osiągnąć, w jaki sposób, jakie czynniki mają wpływ na nasze postępowanie albo też, gdzie przebiegają granice naszych możliwości w zakresie wprowadzania zmian, stworzymy zarys planu przygotowującego nas do owocnej analizy. 

Chociaż ewaluacja kojarzy się większości z nas z czasem po przeprowadzeniu szkolenia, istnieją jeszcze inne sprzyjające momenty prowadzenia tego typu działań. Wyróżnia się przykładowo ewaluację początkową, której zadaniem jest zrewidowanie naszych celów i założeń z oczekiwaniami uczestników szkolenia. Warto się wówczas zastanowić, czy metody działań, jakie wybraliśmy, faktycznie przybliżą nas do osiągnięcia zamierzonych efektów. Moment ten można również wykorzystać na zapoznanie się ze specyfiką grupy i składających się na nią osób. Uzyskany obraz zapewne przyczyni się do lepszego dostosowania działań do potrzeb uczestników. 

Zwłaszcza w przypadku szkoleń długotrwałych przydatna okazuje się ewaluacja środkowa. Na osi czasu może zostać ona ulokowana rozmaicie. Zwykle wybiera się okres przypadający na półmetek prowadzenia zajęć. Pod wpływem nowej wiedzy i doświadczeń, oczekiwania uczestników mogą ulec nieraz znaczącej modyfikacji. Ocena w trakcie prowadzenia działań, to wciąż dobry czas na wyłapanie ewentualnych błędów lub niedociągnięć, ponieważ pozostaje nam jeszcze niejedna okazja do ich naprawienia. Po zakończeniu szkolenia natomiast możemy podjąć się ewaluacji końcowej, która ostatecznie dostarczy nam informacji na temat jakości nauczania, w tym także poddana zostanie ona pod osąd uczestników. Należy mieć na uwadze, że poszczególne etapy dokonywania oceny są ze sobą powiązane. Ewaluacja jest procesem wymagającym systematyczności tym większej, im dłuższy jest okres jej prowadzenia. 

Zobacz: Szkolenia - rozwój

Model Kirkpatricka

Jednym z najpopularniejszych obecnie modeli ewaluacji szkoleń stał się model autorstwa profesora Donalda Kirkpatricka. Zakłada on ocenę w czterech równie istotnych zakresach: reakcji na przeprowadzone szkolenie, zdobytej dzięki niemu wiedzy, zmianie zachowania uczestników pod wpływem nowych informacji oraz wyników, które stanowią najczęściej ogólne skutki szkolenia w przełożeniu na korzyści dla organizacji, w ramach której funkcjonują na co dzień uczestnicy. Kolejne zakresy wydają się być coraz trudniejsze do rzetelnego zbadania, jednak uzyskane na ich temat informacje są wprost proporcjonalnie istotne i interesujące. 

Metody gromadzenia danych

Podejmując się zebrania danych, najczęściej korzysta się z kilku powszechnych i sprawdzonych metod. Najczęściej spotykane są kwestionariusze ankiety, które wręcza się uczestnikom do wypełnienia po szkoleniu. Dzięki ich anonimowości można liczyć, że badani nie będą krępować się w trakcie oceniania i udzielą szczerych odpowiedzi. Z innych sposobów pozyskiwania informacji wykorzystuje się także indywidualne wywiady, pracę z grupami focusowymi albo analizy wykonanych prac, obserwacje i inne. Każda z wymienionych metod posiada swoje zalety i wady. To, który ze sposobów gromadzenia informacji okaże się najbardziej przydatny, w dużej mierze zależy od tego, na jakiego rodzaju wiadomościach zależy nam najbardziej, a także jakie dalsze sposoby ich opracowania wybierzemy. Na przykład kwestionariusze ankiety z powodzeniem dostarczą nam danych do analizy ilościowej, co trudno powiedzieć w przypadku indywidualnych wywiadów, które w głównej mierze składałyby się ze swobodnej wypowiedzi badanego. 

Ewaluacja nie ogranicza się jedynie do zbioru metod, za pomocą których zdobywamy określone dane. Ważne jest dbanie o dokładne i przemyślane realizowanie kolejnych kroków. Przede wszystkim informacje, na których będziemy pracować, nie powinny być dobierane przypadkowo. Zanim przystąpimy do analizy zgromadzonych danych należy je uporządkować w sposób, który ułatwi nam pracę i pozwoli uniknąć pomyłek. Wtedy można przystąpić już do interpretowania otrzymanych wyników wedle przyjętego klucza. Jeśli ewaluacja nie służy jedynie naszym celom osobistym, warto zatroszczyć się o przejrzyste i atrakcyjne zaprezentowanie uzyskanych rezultatów. Na koniec pozostaje jeszcze wyciągnąć odpowiednie wnioski i wcielić je w życie.

Zobacz: Usługi szkoleniowe w Polsce

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA