REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W poszukiwaniu mistrza - mentoring

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Mentoring.
Mentoring.

REKLAMA

REKLAMA

Już w mitologii greckiej pojawia się pojęcie mentora, pierwotnie oznaczało ono imię przyjaciela Odyseusza. Mentor pod nieobecność króla Itaki miał dbać o wykształcenie i wychowanie jego syna - Telemacha. Imię Mentor z czasem stało się synonimem życzliwego doradcy, opiekuna i nauczyciela, osoby godnej zaufania, będącej podobnie jak mistrz - wzorcem do naśladowania. Na tym rozumieniu pojęcia mentor opiera się definicja współczesnego mentoringu.

Mentoring

REKLAMA

Mentoring jest dobrowolną i niezależną od służbowej hierarchii relacją partnerską między uczniem i nauczycielem. Jest bezinteresowną pomocą niesioną drugiej osobie w doskonaleniu umiejętności zawodowych. Ma za zadanie wspomóc rozwijanie i odkrywanie potencjału ucznia-pracownika, motywowanie go do pracy, wskazywanie jego mocnych i słabych stron, realną ocenę szans oraz wyznaczanie celów i weryfikacja osiągnięć podopiecznego.

REKLAMA

Wiele firm propaguje mentoring, przydzielając nowo zatrudnionemu  pracownikowi mentora. Osoba ta ma za zadanie wprowadzenie nowicjusza w obszar nowych obowiązków oraz zaznajomienie podopiecznego z funkcjonowaniem firmy. Mentoring przez wielu specjalistów uznawany jest za technikę rozwoju osobistego pracownika. Jednak mentor od coacha różni się tym, że jego pomoc jest darmowa, a co najważniejsze - daje on gotowe rady, oparte na własnym doświadczeniu. Coach natomiast zadaje jedynie pytania mające naprowadzić nas na odpowiedź i zmusić do myślenia.

Zobacz również: Coaching drogą do celu

Powodami, dla których szukamy osobowego wzorca w życiu zawodowym jest na początku kariery chęć doskonalenia klasyfikacji, w późniejszym etapie chęć awansu, a w momencie, w którym mamy wrażenie, że osiągnęliśmy wszystko - mentor swoim życiem zawodowym może dać nam odpowiedź na pytanie „co dalej?”.

Relacja mistrz – uczeń

Aby mentoring miał sens, między mistrzem a uczniem musi nawiązać się nić zaufania, muszą być otwarci i życzliwi dla siebie. Jedynie osobie, którą obdarzamy zaufaniem jesteśmy w stanie zwierzać się ze swoich wątpliwości, problemów, dylematów. Oczywiście nie tylko w pracy szukamy osoby, w której będziemy mieć oparcie. W życiu codziennym również warto mieć swojego mistrza i nauczyciela. Osobę, która  nie tylko podzieli się z nami swoją życiową mądrością, ale także pokaże, jak żyć, i z uwagą wysłucha naszych życiowych rozterek. Wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez swojego mentora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cechy mistrza

REKLAMA

Nie ma zdefiniowanych kryteriów, które stwierdzą, kto może zostać mentorem, a kto absolutnie się nie nadaje. Jednak każdy mentor bezwzględnie powinien posiadać doświadczenie. Jeśli chodzi o mentora w pracy, musi to być osoba z autorytetem, która odniosła sukces zawodowy na polu, w którego obszar dopiero nieśmiało wchodzimy. Mentor powinien mieć ponadto silną osobowość, budzić szacunek, posiadać umiejętność wywierania wpływu oraz co oczywiste - wyższy status zawodowy od swego ucznia. Mentor to osoba, która chętnie podzieli się z nami swoją receptą na sukces, triumfami, jak również porażkami, i zdradzi czekające na nas niebezpieczeństwa.

Mentor nie musi być osobą, którą znamy osobiście. Istnieje również nowocześniejsza forma mentoringu -  e-mentoring. Uczeń w  przestrzeni wirtualnej buduje partnerską relację ze swoim mistrzem, komunikując się za pomocą internetu. W e-mentoringu dodatkową korzyścią jest fakt, że mentor może być osobą, która zdobyła doświadczenie za granicą i posiada wiedzę o zupełnie unikalnej nowej dziedzinie nie rozwiniętej w polskiej przestrzeni.

Zobacz również: Czym jest tutoring?

Coś za coś?

Wydawać by się mogło, że relacja mistrz-uczeń jest układem, w którym tylko mistrz daje coś od siebie. Jednak osoba, która została wybrana spośród pracowników na mentora zostaje w ten sposób doceniona, zyskuje nobilitację i szacunek przełożonych. Ponadto jako mentor może poszerzać swoje zdolności dydaktyczne i interpersonalne, a nawet wpłynąć na przyszły kształt firmy. Pracownik posiadający swojego mentora już na starcie czuje się doceniony,  bezpieczny, co wpływa na jego motywację do pracy. Relację mistrz-uczeń śmiało można porównać do narzucającej się relacji wywodzącej się kultury japońskiej. Obie strony układu mają względem siebie pewne obowiązki. Mistrz ma za zadanie wprowadzić ucznia w arkana sztuki-zawodu, chronić go i edukować, natomiast uczeń powinien okazywać szacunek swemu nauczycielowi i respektować jego uwagi.

Korzyści mentoringu

Oprócz tego, że mentoring w wielu firmach funkcjonuje jako sposób wdrażania nowego pracownika, niesie ze sobą wiele korzyści. Po pierwsze umożliwia następstwo prawne stanowisk. Do maksimum wykorzystuje potencjał pracowników, w ten sposób przygotowując przyszłych następców, umożliwiając obsadzenie stanowisk w firmie najlepszymi pracownikami. Taka forma wdrażania pracownika ogranicza do minimum koszty związane ze szkoleniami zewnętrznymi oraz oszczędza czas związany z organizacją procesów rekrutacyjnych.

Mimo że wielu z nas uważa się za samowystarczalnych, w pełni samodzielnych ludzi, to nie potrafimy żyć bez ludzi, którzy swoją rada wskażą nam dobry kierunek. Po prostu lubimy mieć oparcie w drugiej, mądrzejszej od nas, osobie. Chyba każdy z nas chciałby mieć swojego mistrza…

Polecamy serwis: Szkolenia

Gabriela Janczur

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Badania Uniwersytetu Stanford: Polscy programiści odnoszą największe korzyści z AI [KOMENTARZ]

Polska błyszczy wśród europejskich krajów pod względem produktywności programistów korzystających z AI. Jednak niska adopcja technologii i wysoki poziom poprawek stawiają pytania o jakość i przyszłość. O tym, jak interpretować wyniki badań ze Stanford opowiedział członek zespołu badawczego.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

REKLAMA

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA