REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Tutoring/ fot. Fotolia
Tutoring/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nazwa metody szkolenia liderów zwana tutoringiem wywodzi się od pojęcia tutora - rozumianego jako opiekun nieletnich, wychowawca. Na anglosaskich uniwersytetach i kolegiach tutorzy byli wychowawcami, mającymi nadzór nad studiami przydzielonej im grupy studentów. Współcześnie tutoring ściśle łączy się z pierwotną definicją. Jest pojmowany jako zaplanowany proces rozwoju lidera, który następuje we wspierającej relacji z drugą osobą - tutorem. Tutoring ponadto jest metodą elitarną. Nie opiera się na masowym kształceniu, może w niej uczestniczyć jedynie niewielka liczba uprzywilejowanych osób.

Cele tutoringu

Najważniejsze dla tej metody jest maksymalne wykorzystanie potencjału uczestnika oraz samodzielność w rozwijaniu się i kształceniu. Lokalny lider, dzięki relacji z tutorem, umacnia swoją pozycję, poszerza zakres działania w swoim otoczeniu, upewnia się, że jest na właściwym dla siebie miejscu. Może zyskać nowe kompetencje lub poszerzać te już zdobyte, uświadamiać sobie własne talenty i wykorzystywać je. Kolejnym celem tutoringu jest zwiększenie samodzielności w uczeniu się. Z relacji z tutorem, lider powinien wynieść doświadczenie z zakresu planowania i kształtowania ścieżki swojego rozwoju. Cechy tutoringu pojawiają się również w innych metodach kształcenia, jednak tutoring wyróżnia ich specyficzne połączenie.

REKLAMA

Zobacz również: Tutoring czyli szkolenie liderów

Indywidualność ponad wszystko

Najistotniejszym wyznacznikiem tej metody jest jej indywidualny charakter. Istotą jest podążanie za liderem, jako niezwykłą i niepowtarzalną osobą, z wyznaczonym planem oraz określonymi celami. Stanowi to o indywidualności tutoringu. Nie ma uniwersalnego, szablonowego wzoru czy zasobu umiejętności, do którego chcemy doprowadzić podopiecznego. To, w jakiej sytuacji znajduje się dana osoba, jaki ma potencjał, talenty, mocne i słabe strony, decyduje i stanowi o indywidualnym wzorcu rozwoju. Zadaniem tutora jest go odkryć i poprzez współpracę realizować, gdyż tutoring skupia swoją uwagę właśnie na osobowych potrzebach, problemach i wyzwaniach. To sam uczestnik wyznacza dostosowane do swoim możliwości cele i zakresy pracy, on sam decyduje o kierunku współpracy. Tutor jedynie towarzyszy liderowi, bierze udział w takim stopniu, w jakim życzy sobie tego osoba lidera, który natomiast od tutora bierze tyle, ile jest w stanie przyjąć w danym momencie. Dodatkowo, tutoring ma jeszcze jeden wymiar wzmacniający indywidualizm relacji. Spotkania z tutorem bardzo dowartościowują, zaspokajają potrzebę bycia zauważonym. Ponadto liderzy bardzo często, mimo relacji interpersonalnych, czują się osamotnieni. Kontakt z tutorem to czas spędzony z ważną osobą, która koncertuje uwagę właśnie na nim.

Sytuacyjność

W tutoringu sytuacyjność oznacza dostosowanie formy do indywidualnego sposobu uczenia się lidera i sytuacji, w jakiej ta nauka się odbywa. Zarówno treści kształcenia, jak i forma - używane narzędzia, sposoby komunikacji, styl współpracy, dostosowane są do indywidualnych potrzeb i kompetencji lidera. Tutor pomaga natomiast w efektywnym oraz pełnym wykorzystaniu elementów programu, tak, aby stworzyć spójny i idealny plan doskonalenia dla potrzeb rozwojowych lidera.

Polecamy serwis: Szkolenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czas

Tutoring wymaga czasu, który w jego przypadku jest sojusznikiem relacji. Nie jest to jednorazowe spotkanie z trenerem czy konsultantem, lecz trwający miesiącami proces, podczas którego zdobywane są wspólne doświadczenia, omawiane są partnerskie zadania i toczą się efektywne rozmowy. Ponadto efekty wzmacnia częstotliwość i zaplanowany rytm regularności spotkań. Długofalowe są także rezultaty tych spotkań – indywidualna ścieżka rozwoju, nad którą pochyla się lider z tutorem, określają cele w perspektywie kilku lat. Spotkanie z tutorem to dla lidera także wyjątkowy czas, podczas którego może trochę zwolnić, oderwać się od aktywności zawodowej i zadać sobie podstawowe pytania.

Metoda kompleksowa

Dla tutora ważne jest całościowe wspieranie wszelkiej aktywności swojego podopiecznego. Daje więc wsparcie w realizacji celów społecznych, biorąc równocześnie pod uwagę jego wartości i cele osobiste. Tworzy szerszy, całościowy kontekst pracy. Takie podejście wynika z założenia, że na nasze zachowania wpływają nasze przekonania, poglądy, indywidualna hierarchia wartości, nawyki działania, poczucie tożsamości. Czynniki te mogą podnieść lub obniżyć nasz potencjał - dlatego tutor bierze pod uwagę całościowy obraz naszej osoby. W metodzie tutoringu to właśnie samoświadomość jest punktem wyjścia do rozwoju lidera i przedmiotem wspólnej pracy lidera i tutora.

Doświadczenia

Podobnie jak w mentoringu, tak i w tutoringu, oparciem i teorią są doświadczenia. Tutaj stykają się doświadczenia dwóch osobowości - tutora i lidera - ta wymiana i zdarzenie jest istotą rozwoju obu stron. Wymiana doświadczeń jest najlepszym sposobem uczenia się. W relacji tutorskiej, w przeciwieństwie do mentoringu, granice między uczniem a tutorem zacierają się. Tutor może stać się uczniem swojego podopiecznego, korzystając z jego doświadczeń. Taka sytuacja wpływa na zacieśnienie więzi i poprawia jakość uczenia się. Ważne w tutoringu jest uczenie przez doświadczenie, które opiera się na analizie konkretnych działań lidera, jego sposobów reagowania i radzenia sobie w danych sytuacjach. Praktyka staje się przedmiotem wspólnej analizy.

Zobacz też: Praca trenera pod lupą

Partnerstwo

REKLAMA

Siłą metody tutoringu jest bliska, partnerska relacja tutora i podopiecznego oparta na wzajemnym zaufaniu. Jest to relacja osoby doświadczonej z tą doświadczoną mniej, która potrzebuje wsparcia. Aby relacja miała wymierne efekty, obie strony muszą sobie ufać, szanować się i być równie zaangażowane w osiągnięcie określonego celu. Szacunek oraz dobre nastawianie są koniecznymi warunkami odpowiedniej współpracy między tutorem a uczniem.

Podstawą tutoringu, jako metody edukacyjnej, są założenia dotyczące rozwoju jednostki. W metodzie tej sięga się do najnowszych koncepcji rozwoju liderów, różnych szkół coachingu, i bardziej tradycyjnych koncepcji edukacji i samokształcenia. Tutoring ma na celu uruchomianie ukrytych i niewykorzystywanych zasobów jednostki, której dając przestrzeń pozwolimy się w pełni ujawnić, gdyż tutoring wychodzi z założenia, że każda jednostka ma ukryty w sobie duży potencjał, który nie zawsze zostaje odkryty. Lider jest w sposób naturalny, obdarzony talentami i potencjałem, który dzięki tutoringowi może w sobie obudzić i wykorzystać.

Gabriela Janczur

Polecamy serwis: Coaching

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Walka o przetrwanie. W ciągu dekady zniknie większość sklepów internetowych

Na rynku e-commerce, który jest niezwykle konkurencyjny, już w pierwszym roku działalności zanika 5% firm. Po upływie dziesięciu lat nadal funkcjonuje jedynie 37% z nich - informuje wtorkowe wydanie "Rzeczpospolitej".

Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

REKLAMA

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

REKLAMA

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA