REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest tutoring?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Tutoring/ fot. Fotolia
Tutoring/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nazwa metody szkolenia liderów zwana tutoringiem wywodzi się od pojęcia tutora - rozumianego jako opiekun nieletnich, wychowawca. Na anglosaskich uniwersytetach i kolegiach tutorzy byli wychowawcami, mającymi nadzór nad studiami przydzielonej im grupy studentów. Współcześnie tutoring ściśle łączy się z pierwotną definicją. Jest pojmowany jako zaplanowany proces rozwoju lidera, który następuje we wspierającej relacji z drugą osobą - tutorem. Tutoring ponadto jest metodą elitarną. Nie opiera się na masowym kształceniu, może w niej uczestniczyć jedynie niewielka liczba uprzywilejowanych osób.

Cele tutoringu

Najważniejsze dla tej metody jest maksymalne wykorzystanie potencjału uczestnika oraz samodzielność w rozwijaniu się i kształceniu. Lokalny lider, dzięki relacji z tutorem, umacnia swoją pozycję, poszerza zakres działania w swoim otoczeniu, upewnia się, że jest na właściwym dla siebie miejscu. Może zyskać nowe kompetencje lub poszerzać te już zdobyte, uświadamiać sobie własne talenty i wykorzystywać je. Kolejnym celem tutoringu jest zwiększenie samodzielności w uczeniu się. Z relacji z tutorem, lider powinien wynieść doświadczenie z zakresu planowania i kształtowania ścieżki swojego rozwoju. Cechy tutoringu pojawiają się również w innych metodach kształcenia, jednak tutoring wyróżnia ich specyficzne połączenie.

REKLAMA

Zobacz również: Tutoring czyli szkolenie liderów

Indywidualność ponad wszystko

Najistotniejszym wyznacznikiem tej metody jest jej indywidualny charakter. Istotą jest podążanie za liderem, jako niezwykłą i niepowtarzalną osobą, z wyznaczonym planem oraz określonymi celami. Stanowi to o indywidualności tutoringu. Nie ma uniwersalnego, szablonowego wzoru czy zasobu umiejętności, do którego chcemy doprowadzić podopiecznego. To, w jakiej sytuacji znajduje się dana osoba, jaki ma potencjał, talenty, mocne i słabe strony, decyduje i stanowi o indywidualnym wzorcu rozwoju. Zadaniem tutora jest go odkryć i poprzez współpracę realizować, gdyż tutoring skupia swoją uwagę właśnie na osobowych potrzebach, problemach i wyzwaniach. To sam uczestnik wyznacza dostosowane do swoim możliwości cele i zakresy pracy, on sam decyduje o kierunku współpracy. Tutor jedynie towarzyszy liderowi, bierze udział w takim stopniu, w jakim życzy sobie tego osoba lidera, który natomiast od tutora bierze tyle, ile jest w stanie przyjąć w danym momencie. Dodatkowo, tutoring ma jeszcze jeden wymiar wzmacniający indywidualizm relacji. Spotkania z tutorem bardzo dowartościowują, zaspokajają potrzebę bycia zauważonym. Ponadto liderzy bardzo często, mimo relacji interpersonalnych, czują się osamotnieni. Kontakt z tutorem to czas spędzony z ważną osobą, która koncertuje uwagę właśnie na nim.

Sytuacyjność

W tutoringu sytuacyjność oznacza dostosowanie formy do indywidualnego sposobu uczenia się lidera i sytuacji, w jakiej ta nauka się odbywa. Zarówno treści kształcenia, jak i forma - używane narzędzia, sposoby komunikacji, styl współpracy, dostosowane są do indywidualnych potrzeb i kompetencji lidera. Tutor pomaga natomiast w efektywnym oraz pełnym wykorzystaniu elementów programu, tak, aby stworzyć spójny i idealny plan doskonalenia dla potrzeb rozwojowych lidera.

Polecamy serwis: Szkolenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czas

Tutoring wymaga czasu, który w jego przypadku jest sojusznikiem relacji. Nie jest to jednorazowe spotkanie z trenerem czy konsultantem, lecz trwający miesiącami proces, podczas którego zdobywane są wspólne doświadczenia, omawiane są partnerskie zadania i toczą się efektywne rozmowy. Ponadto efekty wzmacnia częstotliwość i zaplanowany rytm regularności spotkań. Długofalowe są także rezultaty tych spotkań – indywidualna ścieżka rozwoju, nad którą pochyla się lider z tutorem, określają cele w perspektywie kilku lat. Spotkanie z tutorem to dla lidera także wyjątkowy czas, podczas którego może trochę zwolnić, oderwać się od aktywności zawodowej i zadać sobie podstawowe pytania.

Metoda kompleksowa

Dla tutora ważne jest całościowe wspieranie wszelkiej aktywności swojego podopiecznego. Daje więc wsparcie w realizacji celów społecznych, biorąc równocześnie pod uwagę jego wartości i cele osobiste. Tworzy szerszy, całościowy kontekst pracy. Takie podejście wynika z założenia, że na nasze zachowania wpływają nasze przekonania, poglądy, indywidualna hierarchia wartości, nawyki działania, poczucie tożsamości. Czynniki te mogą podnieść lub obniżyć nasz potencjał - dlatego tutor bierze pod uwagę całościowy obraz naszej osoby. W metodzie tutoringu to właśnie samoświadomość jest punktem wyjścia do rozwoju lidera i przedmiotem wspólnej pracy lidera i tutora.

Doświadczenia

Podobnie jak w mentoringu, tak i w tutoringu, oparciem i teorią są doświadczenia. Tutaj stykają się doświadczenia dwóch osobowości - tutora i lidera - ta wymiana i zdarzenie jest istotą rozwoju obu stron. Wymiana doświadczeń jest najlepszym sposobem uczenia się. W relacji tutorskiej, w przeciwieństwie do mentoringu, granice między uczniem a tutorem zacierają się. Tutor może stać się uczniem swojego podopiecznego, korzystając z jego doświadczeń. Taka sytuacja wpływa na zacieśnienie więzi i poprawia jakość uczenia się. Ważne w tutoringu jest uczenie przez doświadczenie, które opiera się na analizie konkretnych działań lidera, jego sposobów reagowania i radzenia sobie w danych sytuacjach. Praktyka staje się przedmiotem wspólnej analizy.

Zobacz też: Praca trenera pod lupą

Partnerstwo

REKLAMA

Siłą metody tutoringu jest bliska, partnerska relacja tutora i podopiecznego oparta na wzajemnym zaufaniu. Jest to relacja osoby doświadczonej z tą doświadczoną mniej, która potrzebuje wsparcia. Aby relacja miała wymierne efekty, obie strony muszą sobie ufać, szanować się i być równie zaangażowane w osiągnięcie określonego celu. Szacunek oraz dobre nastawianie są koniecznymi warunkami odpowiedniej współpracy między tutorem a uczniem.

Podstawą tutoringu, jako metody edukacyjnej, są założenia dotyczące rozwoju jednostki. W metodzie tej sięga się do najnowszych koncepcji rozwoju liderów, różnych szkół coachingu, i bardziej tradycyjnych koncepcji edukacji i samokształcenia. Tutoring ma na celu uruchomianie ukrytych i niewykorzystywanych zasobów jednostki, której dając przestrzeń pozwolimy się w pełni ujawnić, gdyż tutoring wychodzi z założenia, że każda jednostka ma ukryty w sobie duży potencjał, który nie zawsze zostaje odkryty. Lider jest w sposób naturalny, obdarzony talentami i potencjałem, który dzięki tutoringowi może w sobie obudzić i wykorzystać.

Gabriela Janczur

Polecamy serwis: Coaching

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

REKLAMA

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA