Tutoring czyli szkolenie liderów
REKLAMA
REKLAMA
Cele tutoringu
REKLAMA
Najważniejsze dla tej metody jest maksymalne wykorzystanie potencjału uczestnika oraz samodzielność w rozwijaniu się i kształceniu. Lokalny lider, dzięki relacji z tutorem, umacnia swoją pozycję, poszerza zakres działania w swoim otoczeniu, upewnia się, że jest na właściwym dla siebie miejscu. Może zyskać nowe kompetencje lub poszerzać te już zdobyte, uświadamiać sobie własne talenty i wykorzystywać je. Kolejnym celem tutoringu jest zwiększenie samodzielności w uczeniu się. Z relacji z tutorem, lider powinien wynieść doświadczenie z zakresu planowania i kształtowania ścieżki swojego rozwoju.
Sytuacyjność
W tutoringu sytuacyjność oznacza dostosowanie formy do indywidualnego sposobu uczenia się lidera i sytuacji, w jakiej ta nauka się odbywa. Zarówno treści kształcenia, jak i forma – używane narzędzia, sposoby komunikacji, styl współpracy, dostosowane są do indywidualnych potrzeb i kompetencji lidera. Tutor pomaga natomiast w efektywnym oraz pełnym wykorzystaniu elementów programu, tak, aby stworzyć spójny i idealny plan doskonalenia dla potrzeb rozwojowych lidera.
Zobacz: Jak wybrać dobrego trenera sprzedaży?
Czas
Tutoring wymaga czasu, który w jego przypadku jest sojusznikiem relacji. Nie jest to jednorazowe spotkanie z trenerem czy konsultantem, lecz trwający miesiącami proces, podczas którego zdobywane są wspólne doświadczenia, omawiane są partnerskie zadania i toczą się efektywne rozmowy. Ponadto efekty wzmacnia częstotliwość i zaplanowany rytm regularności spotkań. Długofalowe są także rezultaty tych spotkań – indywidualna ścieżka rozwoju, nad którą pochyla się lider z tutorem, określają cele w perspektywie kilku lat. Spotkanie z tutorem to dla lidera także wyjątkowy czas, podczas którego może trochę zwolnić, oderwać się od aktywności zawodowej i zadać sobie podstawowe pytania.
Partnerstwo
REKLAMA
Siłą metody tutoringu jest bliska, partnerska relacja tutora i podopiecznego oparta na wzajemnym zaufaniu. Jest to relacja osoby doświadczonej z tą doświadczoną mniej, która potrzebuje wsparcia. Aby relacja miała wymierne efekty, obie strony muszą sobie ufać, szanować się i być równie zaangażowane w osiągnięcie określonego celu. Szacunek oraz dobre nastawianie są koniecznymi warunkami odpowiedniej współpracy między tutorem a uczniem.
Podstawą tutoringu, jako metody edukacyjnej, są założenia dotyczące rozwoju jednostki przez szkolenia. W metodzie tej sięga się do najnowszych koncepcji rozwoju liderów, różnych szkół coachingu, i bardziej tradycyjnych koncepcji edukacji i samokształcenia. Tutoring ma na celu uruchomianie ukrytych i niewykorzystywanych zasobów jednostki, której dając przestrzeń pozwolimy się w pełni ujawnić, gdyż tutoring wychodzi z założenia, że każda jednostka ma ukryty w sobie duży potencjał, który nie zawsze zostaje odkryty. Lider jest w sposób naturalny, obdarzony talentami i potencjałem, który dzięki tutoringowi może w sobie obudzić i wykorzystać.
Zobacz serwis: ABC szkoleń
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.