REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etos dobrego dziennikarza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
dziennikarz
dziennikarz

REKLAMA

REKLAMA

Bycie dziennikarzem to duża odpowiedzialność. Stanowisko redaktora zobowiązuje do rzetelnego przekazywania informacji, których odbiór ma wpływ na postrzeganie sytuacji w kraju przez obywateli. Mało kto wie o istnieniu kodeksu etyki dziennikarskiej, który jasno określa, jakie zachowania przystoją dobremu redaktorowi. Jak ta kwestia wygląda w praktyce?

Wzrost popularności dziennikarstwa

Widzimy ich w telewizji. Czytamy ich teksty w codziennej gazecie. Bardziej lub mniej anonimowi, informują o bieżących wydarzeniach z otaczającego nas świata. Zawód dziennikarza, początkowo kojarzony jedynie z wiadomościami pisanymi, wraz z rozwojem radia i telewizji stał się niezwykle ważny i popularny. Coraz więcej młodych ludzi decyduje się na studia dziennikarskie oraz podejmowanie praktyk w tej dziedzinie. Jest to zastanawiające, gdyż jak pokazuje rzeczywistość, droga do kariery redaktora w Polsce nie zawsze jest opłacalna i łatwa. Ponadto, dziennikarstwo jest jednym z popularniejszych kierunków studiów na uczelniach prywatnych. Jak więc można dedukować - w ostatnim czasie znacznie zwiększyła się liczba młodych ludzi, których sztuka dziennikarska po prostu pociąga i pasjonuje.

REKLAMA

Polecamy również: Odpowiedzialność za słowo, czyli czym różni się informacja od dezinformacji

Branża dla wszechstronnych

Mając styczność ze słynnymi dziennikarzami, rzadko zastanawiamy się, jak wyglądała ich ścieżka kariery. Wielu z nich plasuje się w polskim, masowym przekazie od wielu lat, w związku z czym stali się swoistymi symbolami mediów - mowa tu chociażby o Tomaszu Lisie, Kamilu Durczoku, Macieju Orłosiu czy Ewie Drzyzdze. Jeśli chodzi o dziennikarstwo radiowe, z pewnością dla każdego z nas rozpoznawalni są Michał Figurski, Jan Mikruta, Kuba Wojewódzki. W prasie z kolei o wiele łatwiej o „migracje” i wszechstronność; redaktorzy często próbują swoich sił w kilku pismach jednocześnie, zbytnio się nie ograniczając (chyba, że w grę wchodzą „tematy drażliwe” jak polityka). Wielozadaniowość dziennikarzy widoczna jest również w sposobach medialnego przekazu; wielu działa jednocześnie w radiu (spiker), prasie (felietonista) i telewizji (reporter); nie istnieje bowiem prawny zakaz wykonywania wszystkich tych funkcji na raz. Przeszkodą natomiast okazuje się współpracowanie z redakcjami i stacjami konkurencyjnymi, dlatego wielu redaktorów pełni funkcję tzw. „wolnych strzelców”.
Gałęzi dziennikarstwa jest, poza powyższymi podstawowymi, znacznie więcej. W tej branży znajdziemy również komentatorów oraz korespondentów wojennych. Ponadto, dziennikarstwo różnicujemy też ze względu na tematykę (sportowe, kulturalne etc.)

Kodeks etyki dziennikarskiej

REKLAMA

Według dokumentu, jaki znaleźć możemy na oficjalnej stronie Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, zadaniem dziennikarzy jest przede wszystkim przekazywanie informacji zgodnych z prawdą, dbanie o dobro odbiorców oraz umożliwianie im debat publicznych. Poniżej przedstawiamy skrótowe zestawienie zasad etycznych, które obowiązują polskich redaktorów.

Dziennikarz powinien:
• Zachowywać obiektywność.
• Przestrzegać dokładności informacji, opierać się na faktach.
• Jak najszybciej prostować pomyłki.
• Działać zgodnie z prawem - korupcja i nadużycia władzy są naganne.
• Uszanować sferę prywatności osób publicznych.
• Zachować tajemnicę źródła informacji.
• Dokładnie informować rozmówców o tym, jak zostaną wykorzystane ich wypowiedzi.
• Uważać, aby nie urazić osób niepełnosprawnych, starszych etc.
• W przypadku relacjonowania sytuacji przestępczych - ograniczać opisy do minimum, aby nie zachęcać widzów do takiej działalności. Niedopuszczalne są drastyczne zbliżenia na krwawe sceny.
• Dziennikarz nie powinien brać udział w reklamach (chyba, że stanowią one element akcji charytatywnych), ani przyjmować prezentów o wartości przekraczającej kwotę 200zł.
• Powinien dbać o przyjazne i partnerskie stosunki między współpracownikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: ABC szkoleń

Teoria a praktyka

Zawód redaktora wymaga z całą pewnością determinacji oraz umiejętności obiektywnego oceniania rzeczywistości. Kodeks dziennikarski zakłada przede wszystkim dobro odbiorców oraz umożliwianie im stworzenia subiektywnej opinii na dany temat. Jak jest w praktyce? Nie ukrywajmy - szlachetne zasady są często naginane. Doskonałym przykładem jest częsta korupcja oraz stronniczość partyjna stacji telewizyjnych, co na domiar złego stało się sprawą jawną i powszechnie akceptowaną. Obiektywność, będąca podstawą kodeksu, stopniowo gdzieś się zatraca…

Czy twoim zdaniem współczesne polskie dziennikarstwo potrzebuje zmian?

Autor: Joanna Stanuch

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA