REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak branża szkoleniowa poradziła sobie w 2020 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak branża szkoleniowa poradziła sobie w 2020 roku?
Jak branża szkoleniowa poradziła sobie w 2020 roku?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Miniony rok był wyzwaniem dla szkoleń. Firmy, które w swojej ofercie skupiały się przede wszystkim na szkoleniach stacjonarnych, niemalże z dnia na dzień straciły możliwość zarabiania.

„Tylko najlepsi i najbardziej kreatywni poradzili sobie w 2020 roku” – Katarzyna Bycz z SQD Alliance ocenia branżę szkoleniową po pierwszym roku pandemii

REKLAMA

REKLAMA

Jaka jest kondycja branży szkoleniowej?

Z pewnością rok 2020 był trudny dla każdego. Z marketingowego punktu widzenia, największe wyzwanie stało przed branżą eventową oraz właśnie szkoleniową. Firmy, które w swojej ofercie skupiały się przede wszystkim na szkoleniach stacjonarnych, niemalże z dnia na dzień straciły możliwość zarabiania. Konieczne było dostosowanie się do nowych realiów, przeformułowanie swojej oferty i zaproponowanie klientom rozwiązań, które odpowiadałyby aktualnym obostrzeniom sanitarnym. Z drugiej zaś strony, klienci, którzy do tej pory rozwój swoich pracowników opierali przede wszystkim o stacjonarne szkolenia, również musieli nauczyć się żyć w nowych warunkach. Niezależnie od tego czy stanęli przed koniecznością zorganizowania szkoleń wymaganych prawem, z przedłużeniem licencji, uprawnień czy też wybierali szkolenia związane z rozwojem osobistym, konieczne było przełamanie barier i obaw.

Jak cała ta sytuacja wpłynęła na branżę szkoleniową?

Dzisiaj wiemy już, że przetrwali najlepsi i najbardziej kreatywni. Każdy kolejny miesiąc pandemii, z którą wciąż się zmagamy, pokazuje, że nie sposób znaleźć jednego, najlepszego rozwiązania. Trzeba testować, szukać nowych form aktywizacji uczestników szkoleń, poszerzać program szkolenia o elementy, które sprawią, że udział w kilkugodzinnym szkoleniu 1:1 z komputerem, będzie miał nie tylko wartość merytoryczną, ale także okaże się ciekawym doświadczeniem dla samego uczestnika szkolenia.

Jakie zmiany można było zauważyć w zachowaniu klientów?

Moim zdaniem, śmiało można stwierdzić, że 2020 był rokiem, w którym kluczowe było to, co doświadcza uczestnik szkolenia. Ludzie zamknięci w domach, próbowali mimo wszystko znaleźć namiastkę normalności, dlatego też duża część klientów zaczęła wykorzystywać ten czas, inwestując w rozwój. Jednak ich oczekiwania nie były takie same, jak jeszcze kilka lat wcześniej. Pragnęli czegoś więcej.

REKLAMA

Klientów szkoleniowych, w dobie pandemii, możemy podzielić na dwie grupy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwsza to osoby, które najpierw dopytywały o aspekty techniczne. Najczęściej pojawiające się pytania to: w jaki sposób odbywa się szkolenie? Jak mogę się zarejestrować? Przy pomocy jakiej aplikacji lub na jakiej platformie odbywa się szkolenie? Jak przebiega szkolenie online? Czy mam możliwość bezpośredniego kontaktu z trenerem, zadawania pytań? W jaki sposób otrzymam materiały oraz certyfikat?

Klienci w tej grupie, dopiero wchodzili w świat nowych technologii. Czas pandemii sprawił, że z dnia na dzień, musieli przejść szybki kurs dostosowania się do nowej rzeczywistości zarządzania firmą oraz nowej formuły szkoleń. Dlatego tak ważne były dla nich bezpieczeństwo i aspekty związane z organizacją samego szkolenia.

W SQD Alliance dostrzegliśmy też drugą grupę klientów. Ci z kolei doskonale radzili sobie już ze światem online. Dla nich jednak istotne było to, co zawiera szkolenie. Pytali przede wszystkim o to: Jaką formułę ma szkolenie? Czy szkolenie prowadzone jest na żywo przez trenera czy na platformie e-learningowej? Jakie funkcjonalności oferuje platforma e-learningowa – lektor, napisy, filmy? W jaki sposób przygotowana jest zawartość merytoryczna szkolenia i jak jest przedstawiona? Ci klienci w szczególności potrzebowali bodźców, które sprawiały, że chętnie brali udział w szkoleniu, a jednocześnie dużo więcej wymagali od firmy, która takie szkolenie czy kurs oferuje.

Zarówno jedna, jak i druga grupa klientów, była wyzwaniem. Każda o nieco innych oczekiwaniach, ale wciąż kluczowych i nieodłącznych dla skutecznego i efektywnego szkolenia.

Z naszej perspektywy, najważniejsze okazało się dostrzeżenie tych różnic w postawie klientów i zadbanie o to, by dostosować do nich swoją komunikację. Dzięki takiemu podejściu, dzisiaj możemy pokazać, kto tak naprawdę w branży szkoleniowej przetrwał ten trudny egzamin pod tytułem „Pandemia”.

Patrząc na te dwie grupy „klientów”, jakie nowe rozwiązania zdały egzamin?

Nasza firma już przed pandemią była świadoma, że interaktywność szkoleń i zaproponowanie klientom czegoś zupełnie innego, będą konieczne, aby Ci wciąż korzystali z naszych usług. Dlatego też od 2018 roku intensywnie pracowaliśmy, w pierwszej kolejności, nad naszymi autorskimi szkoleniami
e-learningowymi. Zmieniła się nie tylko szata graficzna, ale przede wszystkim, wplecione zostały elementy grywalizacji, quizy, filmy instruktażowe, nowe głosy lektorskie.

O grywalizacji mówi się od lat, jednak z każdym rokiem widać, jak wkracza w kolejne obszary naszego życia. Kreatywnie zaprojektowana prezentacja sprawi, że uczestnicy szkolenia z ciekawością będą otwierali kolejne moduły, widząc jednocześnie od razu efekty swojej pracy.

Rozwiązania, które wprowadzaliśmy, poparte były wieloletnimi doświadczeniami naszych trenerów, konsultacjami z pedagogami i psychologami, którzy podpowiadali, w jaki sposób uczą się dorośli i jak na tą naukę wpływa formuła szkolenia. Dzięki temu, w momencie przyjścia pandemii, mogliśmy zaoferować klientom od razu szkolenia, które odpowiadały ich oczekiwaniom. Zarówno w ramach autorskich szkoleń SQD Alliance, jak i tych realizowanych na zlecenie klientów.

Jednak szkolenia e-learningowe to nie wszystko. Doskonale zdawaliśmy sobie sprawę, że pomimo iż dotychczas, spora część naszej oferty szkoleniowej opierała się o szkolenia stacjonarne i tylko częściowo o szkolenia online, ta proporcja bardzo szybko musiała się zmienić.

Rozwiązania, które wdrożyliśmy skupione były wokół trzech obszarów: „Aspekty techniczne”, „Organizacja i merytoryka” oraz ostatni „Komunikacja z klientami i edukacja”.

Omówmy każdy z nich kilkoma zdaniami.

  1. Aspekty techniczne

Rozwijając szkolenia online, skupiliśmy się przede wszystkim na tym, aby wybrać kilka aplikacji, z których będziemy korzystać. Poznaliśmy je od podszewki, sprawdziliśmy wszystkie funkcjonalności, przeszkoliliśmy trenerów. Wszystko po to, aby od samego początku uczestnik szkolenia wiedział, że trener prowadzący, doskonale się orientuje w tym narzędziu i może pomóc niemalże w każdej sytuacji. Zadbaliśmy również o to, aby umożliwić klientom kontakt z naszym wewnętrznym specjalistą ds. IT. Okazało się to szczególnie pomoce przy problemach z połączeniem lub sprzętem. Co ważne, przygotowaliśmy specjalne sale dla szkoleń online, które wyposażone zostały w sprzęt, dzięki któremu jakość obrazu czy dźwięk były dużo lepsze, niż stosując standardowe rozwiązania.

  1. Organizacja i merytoryka

Zdawaliśmy sobie sprawę, że posadzenie uczestnika szkolenia na 6 czy 8 godzin „przed komputerem” nie wchodzi w grę. Poziom skupienia zacznie spadać, przez co efektywność samego szkolenia również będzie niska. Dlatego też wprowadziliśmy do naszych szkoleń m.in.:

  • elementy grywalizacji – quizy, proste i krótkie ćwiczenia;
  • filmy instruktażowe – dzięki którym uczestnicy mogli na chwilę zmienić otoczenie, zobaczyć inne osoby, obejrzeć, jak w praktyce wykonać daną czynność np. resuscytację
    krążeniowo-oddechową;
  • pytania otwierające – związane zarówno z samym tematem szkolenia, ale także skupione wokół zainteresowań czy codziennego życia;
  • ankiety w trakcie szkolenia – wykorzystanie interaktywnych ankiet, wypełnianych na żywo podczas szkolenia, było po pierwsze doskonałym punktem wyjścia do dyskusji nad danym zagadnieniem, a po drugie, uczestnicy od razu widzieli efekt swojego zaangażowania w dane ćwiczenia;
  • połączenie narzędzi online z offline – angażując uczestników w wykonanie jakiegoś zadania lub rozwiązanie studium przypadku, postawiliśmy na połączenie dwóch światów. Dzięki temu np. uczestnicy pracowali w grupach, ale sam etap burzy mózgów, odbywał się nie na flipcharcie, ale na whiteboardzie online.

  1. Komunikacja z klientami i edukacja

Planując i realizując działania marketingowe, dbaliśmy o to, aby zaopiekować się klientem na każdym etapie. Wykorzystywaliśmy do tego różne formaty: publikowaliśmy artykuły na blogu, przygotowaliśmy instrukcje wyjaśniające krok po kroku, jak coś zrobić, opracowaliśmy specjalne infografiki, które przeprowadzały klienta przez cały proces szkolenia, publikowaliśmy filmy – zarówno zza kulis, jak i z udziałem naszych ekspertów.

To co doskonale się również sprawdziło, szczególnie na początku pandemii, to wdrożenie cyklu szkoleń pokazowych. Zaplanowaliśmy kilkanaście spotkań, o różnych porach dnia, z wykorzystaniem kilku aplikacji, tak aby klient mógł sam się przekonać, jak wygląda szkolenie, z jakich technologii korzystamy. Dla nas samych, spotkania te były również doskonałym źródłem informacji o obawach klientów, które szybko mogliśmy rozwiać. Jednocześnie, dawało nam to możliwość pokazania w jaki sposób możemy pracować i odpowiedzieć na ich potrzeby szkoleniowe.

Co jest przyszłością w branży szkoleniowej?

Działalność internetowa to przyszłość nie tylko branży szkoleniowej, ale każdej innej. Duża część biznesów w całości przeniosła się do sieci albo zupełnie zmieniła proporcje sprzedaży np. marki odzieżowe i sprzedaż w sklepach stacjonarnych vs e-commerce.

Wracając jednak do branży szkoleniowej, niezależnie od tego, jaką formę przybierają – spotkań na żywo z trenerem, videoszkoleń czy e-learningu, szkolenia te są i będą coraz chętniej wybierane przez klientów. Dają przede wszystkim swobodę w wyborze czasu i miejsca, ograniczają koszty np. związane z dojazdem, a przede wszystkim, pozwalają na dostosowanie do aktualnego trybu życia.

Jednak sama formuła online to nie wszystko. Szkolenia muszą angażować, sprawiać, że uczestnik będzie doświadczał niemalże wszystkimi zmysłami. I co ważne, nie tylko podczas samego szkolenia, ale już na etapie wyboru oferty.

Jest jeszcze jeden trend, który z ciekawością będziemy obserwować. W czasie, kiedy obostrzenia zostały nieco zluzowane, wprowadziliśmy w SQD Alliance szkolenia hybrydowe, gdzie część uczestników szkolenia była stacjonarnie w sali szkoleniowej, a część online. Było to o tyle ciekawe rozwiązanie, że wymagało specjalnego przygotowania sprzętu, ale także trenera. Kluczowe było, aby zadbać o każdego uczestnika, aktywizować go niezależnie od tego czy był obecny fizycznie, czy tylko na ekranie komputera. Kilkadziesiąt przeprowadzonych szkoleń w tym modelu spotkało się z pozytywnymi opiniami klientów, co z kolei pozwala wysnuć wniosek, że taka hybrydowa formuła może być chętnie wybierana w przyszłości. Z pewnością, jak tylko pozwolą na to warunki epidemiologiczne, będziemy ją rozwijać i testować.

Katarzyna Bycz – Dyrektor marketingu w SQD Alliance. Od 10 lat związana z branżą marketingową B2B oraz B2C. Odpowiada za strategię marki oraz marketingowe wsparcie poszczególnych linii biznesowych SQD Alliance. Jest również odpowiedzialna za komunikację marketingową, PR zewnętrzny i komunikację wewnętrzną firmy oraz rozwój kanałów społecznościowych. Uważa, że każda firma powinna poznać świat pięknie opowiedzianego marketingu. Historie marki, które sama tworzy otwierają nowe, dotąd nieznane drzwi, a budowane relacje z klientami stają się długotrwałe i wartościowe dla każdej ze stron.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA