REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto założyć jednoosobową spółkę z o.o.?

Redakcja

REKLAMA

Jednoosobowa spółka z o.o. jest alternatywą dla jednoosobowej działalności gospodarczej. Do założenia spółki z o.o. konieczny jest wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. Czym charakteryzuje się jednoosobowa spółka z o.o. i czy warto wybrać taką formę działalności?

Założenie spółki z o.o.

Założenie jednoosobowej spółki z o.o. może odbyć się drogą tradycyjną jak i przez Internet. Przy sposobie tradycyjnym niezbędne jest zawarcie umowy w formie aktu notarialnego oraz wypełnienie niezbędnych formularzy. Założenie spółki z o.o. w ten sposób trwa około miesiąca. Rejestracja przez Internet jest szybsza, jednak nie ma możliwości modyfikacji formularza, za pomocą którego odbywa się rejestracja.

REKLAMA

Zobacz: Zakładanie spółki z o.o. przez Internet 

Sprawdź: Jak założyć własną firmę?

Zobacz serwis: Jak założyć firmę?

Koszty rejestracji

Założenie jednoosobowej spółki z o.o. wiąże się z poniesienie kosztów. Opłaty to 1000 zł opłat sądowych, podatek od umowy spółki - wynoszący 0,5% wartości kapitału zakładowego. Możliwe jest również powstanie obowiązku zapłacenia podatku od objęcia udziałów za aport.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 roku

Obowiązek sprawozdawczy

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest zobowiązana do corocznego sporządzania i składania sprawozdań finansowych z działalności spółki. Złożenie sprawozdania jest odpłatne. Jest to koszt ok. 300 zł.

 Zobacz: Sprawozdanie finansowe spółki - wymogi formalne

Opodatkowanie i składki ZUS

Spółka z o.o. jest opodatkowana podatkiem dochodowym w wysokości 19%. Współnicy są dodatkowo objęci podatkiem od otrzymanej dywidendy. Podatek od wypłaconej dywidendy to również 19%.

W spółce jednoosobowej wspólnik jest traktowany na równi z przedsiębiorca prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Oznacza to, że musi opłacać składki ZUS. W spółkach z o.o. wieloosobowych wspólnicy i członkowie zarządu mają możliwość uchylenia się od opłacania składek ZUS.

 Zobacz: Zasady wnoszenia aportów do spółki z o.o. i skutki zawyżenia wartości wkładów

Organy i wspólnicy

W spółce z o.o. obowiązkowe jest powołanie zarządu. Może być również powołana rada nadzorcza, ale nie jest to organ obowiązkowy. Zarząd może być jednoosobowy, a w skład rady nadzorczej wchodzić muszą przynajmniej trzy osoby. Spółka może powołać prokurenta. Przy spółce jednoosobowej jedyny wspólnik jest traktowany jako organ spółki.

W spółce z ograniczoną odpowiedzialnością istniej możliwość łatwego przyjęcia nowych wspólników do spółki.

Zobacz: Śmierć wspólnika spółki z o.o.

Odpowiedzialność wspólnika za zobowiązania spółki

Wspólnicy spółki z o.o. nie odpowiadają za zobowiązania spółki. Członkowie zarządu mogą uniknąć odpowiedzialności, jeśli w odpowiednim czasie złożą wniosek o ogłoszenie upadłości bądź zaistnieją inne przesłanki wskazane w art. 299 kodeksu spółek handlowych i art. 116 ordynacji podatkowej.

Zobacz: Nadzór w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością

Plusy i minusy jednoosobowej spółki z o.o.

REKLAMA

Spółka z o.o. lepiej od jednoosobowej działalności gospodarczej zabezpiecza wspólników i członków zarządu przed odpowiedzialnością za długi spółki. Co więcej istnieje możliwość uniknięcia obowiązku opłacania składek ZUS i zdrowotnych. Plusem jest również łatwość zmiany grona wspólników oraz fakt, że  spółkę można sprzedać, nie likwidując działalności gospodarczej.

Minusem spółki z o.o. jest  dłuższy i kosztowniejszy proces jej zakładania, istnienie większej liczby obowiązków sprawozdawczych. Co więcej zysk jest opodatkowany zarówno w spółce (podatek dochodowy), jak i u wspólników (podatek od dywidendy). Proces likwidacji spółki z o.o. jest również znacznie dłuższy i trudniejszy w porównaniu do jednoosobowej działalności gospodarczej.

Zobacz: Przechowywanie dokumentacji spółki z o.o. po zakończeniu likwidacji

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA