REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładanie firmy transportowej - jakie są wymogi?

Monika Pązik

REKLAMA

Założenie firmy transportowej wiąże się z koniecznością wpisu działalności do rejestru przedsiębiorców oraz uzyskaniem dodatkowego uprawnienia w formie licencji. W przypadku braku stosownej licencji przedsiębiorca powinien liczyć się z nałożeniem na niego sankcji karnej. Zatem w jaki sposób założyć firmę transportową?

Aby rozpocząć prowadzenie działalności w zakresie transportu drogowego należy spełnić określone wymogi. Tak, jak w przypadku podejmowania zwykłej działalności gospodarczej konieczne jest dokonanie wpisu do odpowiedniego rejestru przedsiębiorców (KRS lub ewidencja działalności gospodarczej). W odniesieniu do firmy transportowej niezbędne jest uzyskanie dodatkowego pozwolenia w formie licencji, określonej w przepisach ustawy o transporcie drogowym (Dz.U.2012.1265). Licencja na wykonywanie transportu drogowego stanowi uprawnienie o charakterze osobistym co oznacza, iż może posługiwać się nią wyłącznie przedsiębiorca, któremu została udzielona licencja. Jeżeli przedsiębiorca chce natomiast prowadzić działalność na terytorium Unii Europejskiej to zobowiązany jest uzyskać licencję wspólnotową na międzynarodowy przewóz drogowy. Tego rodzaju licencja wydawana jest przez państwo członkowskie przewoźnikowi, który ma siedzibę w tym państwie oraz jest uprawniony do wykonywania przewozu międzynarodowego zgodnie z przepisami prawa tego państwa oraz przepisami prawa wspólnotowego.

REKLAMA

REKLAMA


Zobacz również:
Rejestracja firmy w CEIDG


Przesłanki uzyskania licencji


Uzyskanie stosownej licencji na wykonywanie transportu drogowego wiąże się ze spełnieniem określonych warunków, wymienionych w art. 5 ustawy o transporcie drogowym. Zgodnie z tą regulacją przedsiębiorca musi spełnić wymóg dobrej reputacji. Oznacza to, że otrzyma licencję, jeżeli nie został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne karne skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska lub warunkom pracy i płacy albo innym przepisom dotyczącym wykonywania zawodu oraz nie wydano w stosunku do tych osób prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.


Kolejną przesłanką jest posiadanie przez przynajmniej z jedną z osób zarządzających przedsiębiorstwem certyfikatu kompetencji zawodowych. Istotne jest, że ważnego certyfikatu nie musi posiadać osobiście sam przedsiębiorca ani osoba zarządzająca, wystarczy bowiem, aby certyfikatem legitymowała się osoba współpracująca lub zatrudniona w przedsiębiorstwie. Posiadany certyfikat powinien odpowiadać rodzajowi licencji, o którą przedsiębiorca się ubiega.  

REKLAMA


Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy przedsiębiorca powinien posiadać stabilną sytuację finansową, która zapewni podjęcie i prowadzenie działalności. Ustawodawca przewidział wysokość zabezpieczenia wymaganego do uzyskania licencji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo


1) 9000 euro - na pierwszy pojazd samochodowy przeznaczony do transportu drogowego,

2) 5000 euro - na każdy następny pojazd samochodowy,

3) 50.000 euro - przy wykonywaniu transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy (spedycji).


Ostatnimi dwiema przesłankami do uzyskania licencji jest brak skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, wiarygodności dokumentów lub środowisku przez kierowców zatrudnionych w przedsiębiorstwie oraz przedsiębiorcy osobiście wykonującego transport drogowy. Ponadto przedsiębiorca powinien posiadać tytuł prawny do dysponowania pojazdem lub pojazdami samochodowymi spełniającymi wymagania techniczne określone przepisami prawa o ruchu drogowym, którymi transport drogowy ma być wykonywany.


Polecamy:
Pieniądze na założenie firmy


Udzielenie licencji


Licencja udzielana jest czas określony, nie krótszy niż dwa lata i nie dłuższy niż 50 lat na pisemny wniosek przedsiębiorcy. Licencję wydaje organ właściwy dla siedziby przedsiębiorstwa w zależności od rodzaju przewozu, a w transporcie międzynarodowym - minister do spraw transportu. Udzielenie licencji następuje w drodze decyzji administracyjnej w ciągu 30 dni od dnia złożenia wszystkich wymaganych dokumentów. Do wniosku dołącza się odpis z rejestru przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej. Sam wniosek powinien zawierać:


1) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres,

2) numer w rejestrze przedsiębiorców albo w ewidencji działalności gospodarczej,

3) określenie rodzaju i zakresu, a w krajowym transporcie drogowym taksówką - także obszaru,

4) rodzaj i liczbę pojazdów samochodowych, którymi dysponuje przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie licencji,

5) czas, na jaki licencja ma być udzielona.


Udzielenie licencji wiąże się z wydaniem odpowiedniej liczby wypisów dla wszystkich samochodów określonych we wniosku.


Zadaj pytanie na Forum:
Moja Firma - Zakładanie firmy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA