REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładanie firmy transportowej - jakie są wymogi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Założenie firmy transportowej wiąże się z koniecznością wpisu działalności do rejestru przedsiębiorców oraz uzyskaniem dodatkowego uprawnienia w formie licencji. W przypadku braku stosownej licencji przedsiębiorca powinien liczyć się z nałożeniem na niego sankcji karnej. Zatem w jaki sposób założyć firmę transportową?

Aby rozpocząć prowadzenie działalności w zakresie transportu drogowego należy spełnić określone wymogi. Tak, jak w przypadku podejmowania zwykłej działalności gospodarczej konieczne jest dokonanie wpisu do odpowiedniego rejestru przedsiębiorców (KRS lub ewidencja działalności gospodarczej). W odniesieniu do firmy transportowej niezbędne jest uzyskanie dodatkowego pozwolenia w formie licencji, określonej w przepisach ustawy o transporcie drogowym (Dz.U.2012.1265). Licencja na wykonywanie transportu drogowego stanowi uprawnienie o charakterze osobistym co oznacza, iż może posługiwać się nią wyłącznie przedsiębiorca, któremu została udzielona licencja. Jeżeli przedsiębiorca chce natomiast prowadzić działalność na terytorium Unii Europejskiej to zobowiązany jest uzyskać licencję wspólnotową na międzynarodowy przewóz drogowy. Tego rodzaju licencja wydawana jest przez państwo członkowskie przewoźnikowi, który ma siedzibę w tym państwie oraz jest uprawniony do wykonywania przewozu międzynarodowego zgodnie z przepisami prawa tego państwa oraz przepisami prawa wspólnotowego.

REKLAMA


Zobacz również:
Rejestracja firmy w CEIDG


Przesłanki uzyskania licencji

REKLAMA


Uzyskanie stosownej licencji na wykonywanie transportu drogowego wiąże się ze spełnieniem określonych warunków, wymienionych w art. 5 ustawy o transporcie drogowym. Zgodnie z tą regulacją przedsiębiorca musi spełnić wymóg dobrej reputacji. Oznacza to, że otrzyma licencję, jeżeli nie został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne karne skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska lub warunkom pracy i płacy albo innym przepisom dotyczącym wykonywania zawodu oraz nie wydano w stosunku do tych osób prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.


Kolejną przesłanką jest posiadanie przez przynajmniej z jedną z osób zarządzających przedsiębiorstwem certyfikatu kompetencji zawodowych. Istotne jest, że ważnego certyfikatu nie musi posiadać osobiście sam przedsiębiorca ani osoba zarządzająca, wystarczy bowiem, aby certyfikatem legitymowała się osoba współpracująca lub zatrudniona w przedsiębiorstwie. Posiadany certyfikat powinien odpowiadać rodzajowi licencji, o którą przedsiębiorca się ubiega.  


Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy przedsiębiorca powinien posiadać stabilną sytuację finansową, która zapewni podjęcie i prowadzenie działalności. Ustawodawca przewidział wysokość zabezpieczenia wymaganego do uzyskania licencji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo


1) 9000 euro - na pierwszy pojazd samochodowy przeznaczony do transportu drogowego,

2) 5000 euro - na każdy następny pojazd samochodowy,

3) 50.000 euro - przy wykonywaniu transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy (spedycji).


Ostatnimi dwiema przesłankami do uzyskania licencji jest brak skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, wiarygodności dokumentów lub środowisku przez kierowców zatrudnionych w przedsiębiorstwie oraz przedsiębiorcy osobiście wykonującego transport drogowy. Ponadto przedsiębiorca powinien posiadać tytuł prawny do dysponowania pojazdem lub pojazdami samochodowymi spełniającymi wymagania techniczne określone przepisami prawa o ruchu drogowym, którymi transport drogowy ma być wykonywany.


Polecamy:
Pieniądze na założenie firmy


Udzielenie licencji


Licencja udzielana jest czas określony, nie krótszy niż dwa lata i nie dłuższy niż 50 lat na pisemny wniosek przedsiębiorcy. Licencję wydaje organ właściwy dla siedziby przedsiębiorstwa w zależności od rodzaju przewozu, a w transporcie międzynarodowym - minister do spraw transportu. Udzielenie licencji następuje w drodze decyzji administracyjnej w ciągu 30 dni od dnia złożenia wszystkich wymaganych dokumentów. Do wniosku dołącza się odpis z rejestru przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej. Sam wniosek powinien zawierać:


1) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres,

2) numer w rejestrze przedsiębiorców albo w ewidencji działalności gospodarczej,

3) określenie rodzaju i zakresu, a w krajowym transporcie drogowym taksówką - także obszaru,

4) rodzaj i liczbę pojazdów samochodowych, którymi dysponuje przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie licencji,

5) czas, na jaki licencja ma być udzielona.


Udzielenie licencji wiąże się z wydaniem odpowiedniej liczby wypisów dla wszystkich samochodów określonych we wniosku.


Zadaj pytanie na Forum:
Moja Firma - Zakładanie firmy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

REKLAMA