REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracja na podatek od środków transportowych

Sławomir Biliński

REKLAMA

Do 15 lutego właściciele niektórych środków transportu mają obowiązek złożenia deklaracji DT-1. Obowiązek ten dotyczy właścicieli samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych i balastowych, przyczep, naczep i autobusów.

Jak złożyć deklarację

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy składają deklaracje na podatek od środków transportowych na formularzu określonym przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z 18 października 2007 r. Należy zatem złożyć deklarację na formularzu DT-1 z indeksem 3. Gdy ilość posiadanych środków transportu sprawia, że nie mieszczą się one w formularzu DT-1, należy dołączyć do niego załącznik DT-1/A. W przypadku zaistnienia okoliczności powodujących zmianę lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego (np. sprzedaży samochodu ciężarowego) podatnik podatku od środków transportowych jest obowiązany złożyć korektę tej deklaracji. Podatnik musi składać DT-1 również w przypadku zmiany miejsca zamieszkania lub siedziby.

Deklarację należy złożyć gminnemu organowi podatkowemu, czyli wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Organem właściwym w sprawach podatku od środków transportowych jest organ podatkowy, na którego terenie znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika. W przypadku przedsiębiorstwa wielozakładowego lub podmiotu, w którego skład wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne - właściwy jest organ podatkowy, na którego terenie znajduje się zakład lub jednostka posiadająca środki transportowe podlegające opodatkowaniu (art. 9 ust. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych; dalej: upol). Gdy istnieje współwłasność środka transportowego, organem właściwym jest organ podatkowy odpowiedni dla osoby lub jednostki organizacyjnej, która została wpisana jako pierwsza w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Stawki i zwolnienia

Składając deklarację, warto sprawdzić, czy dany środek transportowy nie korzysta ze zwolnień od podatku. Zwolnienia z podatku od środków transportowych określa art. 12 upol. Rada gminy może wprowadzić w drodze uchwały inne zwolnienia przedmiotowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Rada gminy określa, w drodze uchwały, wysokość stawek podatku od środków transportowych. Stawki te nie mogą jednak przekroczyć stawek maksymalnych ogłaszanych w obwieszczeniu MF (stawki te publikujemy w dodatku do bieżącego numeru Mk „WSKAŹNIKI i stawki”).

Przy określaniu stawek rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności wpływ środka transportowego na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia (art. 10 ust. 2 upol). Stosowanie stawki preferencyjnej może być uzależnione od przedłożenia wymaganych przez gminę dokumentów (na przykład: niektóre miasta wprowadzają stawki preferencyjne dla właścicieli, którzy przedłożą dokumenty poświadczające spełnianie normy jakościowej dotyczącej emisji spalin EURO 4 lub EURO 5).

 

Jak wpłacać podatek

Podatek od środków transportowych należy wpłacić na rachunek budżetu właściwej gminy. Wpłata następuje w dwóch ratach, proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do 15 lutego i do 15 września każdego roku.

PRZYKŁAD

Spółka Transbil jest właścicielem samochodu ciężarowego cały rok. Połowę kwoty podatku należnego od środków transportowych uiści do 15 lutego, a drugą połowę do 15 września.

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego, a przed 1 września danego roku, podatek za ten rok należy zapłacić w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie:

• 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego - I rata,

• do dnia 15 września danego roku - II rata (art. 11 ust. 2 upol).

Przy czym obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportu powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Polski, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego - od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty (art. 9 ust. 4 upol).

Jeśli obowiązek w podatku od środków transportowych powstał od 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Gdy natomiast obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok należy ustalić proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.

PRZYKŁAD

Spółka kupi zarejestrowany w Polsce samochód ciężarowy w kwietniu 2011 r. Pierwszą ratę podatku od środków transportowych zapłaci w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, a więc do 15 maja 2011 r., a drugą ratę do 15 września 2011 r. Wysokość podatku spółka ustali, mnożąc liczbę miesięcy, przez które istniał obowiązek podatkowy (tu 8) przez stawkę podatku.

• art. 8-12b ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1475

• rozporządzenie Ministra Finansów z 18 października 2007 r. w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych - Dz.U. Nr 205, poz. 1484

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA