REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność członków zarządu za szkody wyrządzone spółce, a limit odpowiedzialności pracowniczej wynikający z przepisów kodeksu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Ośko
Jak wiadomo przepisy prawa pracy limitują odpowiedzialność odszkodowawczą pracownika wobec pracodawcy.
Jak wiadomo przepisy prawa pracy limitują odpowiedzialność odszkodowawczą pracownika wobec pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy kodeksu spółek handlowych przewidują odpowiedzialność odszkodowawczą członka zarządu spółki wobec spółki za szkodę wyrządzoną zawinionym działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami umowy spółki.

Charakter odpowiedzialności

W doktrynie prawa handlowego problematycznym jest ustalenie podstaw tej odpowiedzialności. Większość autorów zdaje się skłaniać ku poglądowi, zgodnie z którym odpowiedzialność ta ma charakter kontraktowy, a zatem bazuje na przepisach prawa cywilnego opisujących niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania.

REKLAMA

REKLAMA

Spotkać się jednak można z poglądem, zgodnie z którym odpowiedzialność odszkodowawcza członków zarządu opiera się na przepisach o czynach niedozwolonych (deliktach). Warto jednak zwrócić uwagę na szczególną sytuację tych członków zarządu, którzy wykonują swój mandat na podstawie umowy o pracę zawartej ze spółką.

Zobacz: Zaskarżanie przez akcjonariusza uchwał zapadających na walnym zgromadzeniu

Członek zarządu pracownikiem spółki

Nie jest to sytuacja modelowa, która rozróżnia stosunek korporacyjny i stosunek pracowniczy, tym niemniej dosyć często zdarza się, że tak właśnie kształtuje się pozycję prawną członka zarządu.

REKLAMA

Jak wiadomo przepisy prawa pracy limitują odpowiedzialność odszkodowawczą pracownika wobec pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze, pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda.

Przede wszystkim jednak, odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody.

Zobacz: Kto reprezentuję spółkę akcyjną w procesie o uchylenie uchwały walnego zgromadzenia?

Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której pracownik umyślnie wyrządził szkodę. Wówczas bowiem jest obowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości.

Powstaje zatem pytanie, czy ww. regulacje ochronne prawa pracy mają zastosowanie również do członków zarządu spółek

Wydaje się, że można bronić takiej tezy, o tyle, o ile szkoda została wyrządzona z winy pracownika, wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania przez niego obowiązków pracowniczych.

Ku takiemu rozwiązaniu skłonił się także Sąd Apelacyjny w Katowicach, który w wyroku z dnia 27 maja 1993 roku (III APr 30/93) stwierdził, że zatrudnienie członków zarządu spółki kapitałowej może nastąpić albo w ramach stosunku pracy, albo w ramach niepracowniczych stosunków zatrudnienia. Jeżeli w prawie wewnętrznym zostanie określone, że zatrudnienie członków zarządu następuje w ramach stosunku pracy, wówczas stosunki pracy członków zarządu regulują przepisy kodeksu pracy.

Czy członek zarządu (pracownik) może być jednak pozbawiony ochrony

Rzecz jasna można spotkać się i z poglądami zgoła przeciwnymi, zgodnie z którymi członkowie zarządu nie są bezwzględnie chronieni ww. limitem odpowiedzialności odszkodowawczej wobec spółki.

Zdaniem zwolenników takiego poglądu przemawia za tym rozmiar obowiązków i uprawnień członka zarządu, ale przede wszystkim stopień staranności, który powinien cechować jego zachowania w zarządzaniu spółką.

Zobacz: Kto i kiedy zwołuje walne zgromadzenie akcjonariuszy w S.A.?

Skoro prezes zarządu wykazał się niedbalstwem i sprzedał nieruchomość za cenę mniejszą niż rynkowa, to niemal intuicyjnie wyczuwamy, że nie byłoby sprawiedliwie, gdyby odpowiadał tylko do wysokości trzech pensji.

Problematyczne jest jednak to, że ww. pogląd nie ma oparcia w żadnym konkretnym przepisie prawa, lecz bazuje raczej na wykładni, zgodnie z którą przepisy kodeksu spółek handlowych w zakresie reżimu odpowiedzialności członków zarządu za szkody korporacyjne mają pierwszeństwo przed ochronnymi uregulowaniami prawa pracy.

W mojej ocenie pełna odpowiedzialność członka zarządu bazująca na przepisach kodeksu spółek handlowych będzie miała uzasadnienie szczególnie wówczas, gdy daną czynność, z której realizacją wiąże się powstanie szkody, przedsięwzięto w zakresie uprawnień członka zarządu, lecz poza obowiązkami wynikającymi ze stosunku pracowniczego.

W praktyce dosyć trudno byłoby wyobrazić sobie taką sytuację, tym niemniej nie jest to niemożliwe. Przykładowo można założyć, iż w umowie o pracę członka zarządu szczegółowo zakreślono obszar jego odpowiedzialności, np. przy zarządzie wieloosobowym i podziale kompetencyjnym miedzy członkami zarządu, zaś szkodę wyrządzono wykraczając poza wytyczone limity pracownicze, lecz w zakresie uprawnień wynikających z KSH.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA