REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto i kiedy zwołuje walne zgromadzenie akcjonariuszy w S.A.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
MB Brzozowska
Zwołanie nadzwyczajnego i zwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy wymaga zgody wszystkich członków zarządu (w zasadzie), ale jeśli nie wszyscy się zgodzą to nie może to być podstawą stwierdzenia jego nieważności.
Zwołanie nadzwyczajnego i zwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy wymaga zgody wszystkich członków zarządu (w zasadzie), ale jeśli nie wszyscy się zgodzą to nie może to być podstawą stwierdzenia jego nieważności.

REKLAMA

REKLAMA

Zgromadzenie akcjonariuszy w S.A. zwoływane jest przez zarząd spółki, przy czym dotyczy to zarówno zgromadzenia zwyczajnego jak i nadzwyczajnego. Rada Nadzorcza zwołuje walne zgromadzenie akcjonariuszy jeżeli zarząd w ciągu 2 tygodni od dnia upływu statutowego terminu na zwołanie walnego zgromadzenia akcjonariuszy nie zwołał go, bądź też nie zwołał go w terminie 2 tygodni od zgłoszenia żądania zwołania.

Statut określa w jakim terminie zarząd jest zobowiązany zwołać walne zgromadzenie akcjonariuszy, a ustawa stanowi, że zwołanie musi nastąpić w ciągu 6 miesięcy od dnia zakończenia roku obrotowego. Zgromadzenie może również zwołać grupa akcjonariuszy upoważniona do tego przez sąd rejestrowy, jeżeli zarząd nie zwoła zgromadzenia w terminie 2 tygodni od zgłoszenia tego żądania.
Kodeks spółek handlowych określa minimalne terminy między zwołaniem a odbyciem walnego zgromadzenia akcjonariuszy (statut może jedynie zwiększyć te terminy kodeksowe):
1) 3 tygodnie od ogłoszenia w Monitorze Sadowym i Gospodarczym,
2) 2 tygodnie od dnia wysłania zaproszenia w przypadku akcji imiennych.

REKLAMA

W przypadku zmiany statutu w wezwaniu trzeba podać dotychczasowe i nowe brzmienie statutu, a w przypadku zmiany wysokości kapitału zakładowego – wysokość starego i nowego kapitału.

Zarząd spółki jest zobowiązany do wyłożenia listy akcjonariuszy uprawnionych do wzięcia udziału w zgromadzeniu. Uprawnionymi są posiadacze akcji imiennych, wpisani do księgi akcyjnej, co najmniej na 7 dni przed zgromadzeniem akcjonariuszy, przy czym dzień odbycia zgromadzenia nie wlicza się do tego okresu. Ponadto muszą oni złożyć oświadczenie, że nie pozbędą się akcji imiennych przed zakończeniem zgromadzenia.

Przeczytaj również: Jak zaskarżyć uchwałę walnego zgromadzenia?

REKLAMA

Posiadacze akcji na okaziciela muszą złożyć akcje zarządowi, w banku lub w biurze maklerskim wraz z oświadczeniem, że nie wycofają swoich akcji przed zakończeniem zgromadzenia.
W zgromadzeniu muszą brać udział członkowie zarządu i Rady Nadzorczej bez względu na to czy są akcjonariuszami, oraz członkowie którzy nimi byli (za rok obrotowy w którym ustało członkostwo). Na liście akcjonariuszy powinny się też znaleźć osoby, których zaproszenia wymaga statut np. posiadacze akcji użytkowych oraz imiennych i świadectw udziałowych. Zgromadzenie otwiera przewodniczący Rady Nadzorczej, chyba że określa go już statut, lub jego zastępca. Jeżeli są oni nieobecni, to dokonuje tego przewodniczący zarządu lub osoba wyznaczona uchwałą zarządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwołanie nadzwyczajnego i zwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy wymaga zgody wszystkich członków zarządu (w zasadzie), ale jeśli nie wszyscy się zgodzą to nie może to być podstawą stwierdzenia jego nieważności. Statut może określać przewodniczącego zgromadzenia, a jeśli nie określa, to dokonuje się jego wyboru w głosowaniu tajnym. W praktyce dokonuje się tego przez aklamację. Jest ona tajna w przypadku gdy jest minimum dwóch kandydatów lub gdy co najmniej jeden z akcjonariusz tego zażąda. Przewodniczącym obrad zgromadzenia może być jedynie akcjonariusz lub jego pełnomocnik, przy czym pełnomocnictwo musi zostać udzielone pisemnie.

Polecamy serwis Przedsiębiorca w sądzie

Statut może określać, że pełnomocnikiem akcjonariusza na zgromadzeniu może być tylko inny akcjonariusz. Pełnomocnictwa udziela się także w formie pisemnej, a pełnomocnik może reprezentować kilku akcjonariuszy jednocześnie. Pełnomocnikiem podmiotów wpisanych do KRS może być prokurent, przy czym jeśli jest to prokura łączna – muszą prokurenci działać wspólnie, chyba że udzielą sobie pełnomocnictwa.

W imieniu małoletnich nieposiadających zdolności do czynności prawnych występują ich przedstawiciele ustawowi, którzy tylko na żądanie przedstawiają dokumenty na potwierdzenie tego.
Ustawowymi przedstawicielami są też:
1) Syndyk,
2) Wykonawca testamentu,
3) Kurator majątku.

Muszą oni dołączyć pełnomocnictwo/dokument do protokołu zgromadzenia. Dokument ten musi zwierać upoważnienie do zarządzania majątkiem upadłego/spadkobiercy. 


Przewodniczący zarządza sporządzenie listy obecności na zgromadzeniu, która to lista obejmuje podanie ilość przypadających akcji oraz głosów na poszczególnych uczestników. Akcjonariusze reprezentujący 10% kapitału zakładowego mogą zażądać sprawdzenia listy. Podpisuje ją przewodniczący zgromadzenia. Lista obecności, w razie wątpliwości co do kworum, powinna być sprawdzona przez przewodniczącego przed każdy głosowaniem.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA