REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy spółki mają obowiązek informacyjny?

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Obowiązkowi ogłaszania podlega również każda spółka prawa handlowego w kwestii pozycji dominującej w spółce akcyjnej, a więc po jej osiągnięciu lub utracie przez spółkę handlową.
Obowiązkowi ogłaszania podlega również każda spółka prawa handlowego w kwestii pozycji dominującej w spółce akcyjnej, a więc po jej osiągnięciu lub utracie przez spółkę handlową.

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie działalności gospodarczej ma, co do zasady, charakter swobodny. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorca może ją wykonywać w sposób dowolny. Istnieje wiele przepisów prawa, zwyczajów oraz zasad, zgodnie z którymi musi postępować – tak jest między innymi w przypadku szeroko rozumianego obowiązku informacyjnego.

Obowiązek informacyjny odnosi się między innymi do spółek kapitałowych, czyli spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz akcyjnych, a także do spółki komandytowo – akcyjnej. Jego istotą jest to, aby dokumenty i informacje o tych spółkach były ogłaszane lub składane do sądu rejestrowego, przy czym powinno się to odbywać z uwzględnieniem przepisów o Krajowym Rejestrze Sądowym.

REKLAMA

Wymagane przez prawo ogłoszenia pochodzące od spółki są, co do zasady, publikowane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Umowa spółki albo statut może nałożyć obowiązek ogłoszenia również w inny sposób, co oznacza, że spółka taka będzie wykonywała dodatkowe ogłoszenia, np. w prasie, przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub na stronie internetowej.

Polecamy: Przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową – poradnik

REKLAMA

Rozwiązanie dotyczące ogłoszeń określone w kodeksie spółek handlowych wynika ze związania Polski prawem europejskim, w tym I dyrektywą Rady Wspólnot Europejskich z 9 marca 1968 r. (o ujawnianiu danych dotyczących spółek - 68/20151/EWG), która spaja prawo spółek w zakresie ujawniania podstawowych dokumentów i danych spółek akcyjnych, z ograniczoną odpowiedzialnością i komandytowo-akcyjnych. Właśnie dlatego artykuł 5 kodeksu spółek handlowych odnosi się do zarówno do spółek kapitałowych, jak i do spółki komandytowo-akcyjnej.

Tak więc, obowiązek ogłoszenia ma, jak zostało wcześniej wspomniane charakter typowo informacyjny, gdyż stanowi swego rodzaju deklarację o zgodności polskiego prawa spółek z prawem Unii Europejskiej, a w tym przypadku z I dyrektywą Rady Wspólnot Europejskich z 9 marca 1968 r. Przepis kodeksowy jest w zasadzie dosłownym powtórzeniem art. 2 tej dyrektywy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek informacyjny jest pojęciem nieostrym i nieprecyzyjnym. Przedsiębiorca, zwłaszcza rozpoczynający działalność gospodarczą, może mieć trudności w ustaleniu, które z informacji o spółce i jej działaniach powinny być ujawnione.

W związku z tym należy uznać, że w zakresie obowiązków dotyczących ujawniania danych o spółkach należy wyróżnić trzy typy ujawnień: 

  • Zgłoszenie, którego celem jest wpisanie spółki do rejestru,
  • Złożenie dokumentów do akt rejestrowych – z tym, że w tym zakresie podstawą działania przedsiębiorcy w zakresie ujawniania informacji powinny być przepisy ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, a ponadto niektóre przepisy kodeksu spółek handlowych, wyraźnie regulujących tę materię (artykuły 7, 26, 93, 110, 133, 166, 318). Dotyczą one w szczególności zgłoszenia w celu wpisania do rejestru poszczególnych spółek, zgłaszania zmiany umowy spółki, zmiany wysokości kapitału oraz innych kwestii z tym związanych, otwarcia likwidacji, zakończenia likwidacji, złożenia do akt rejestrowych umowy o przekazywaniu zysku lub o zarządzanie spółką zależną, 
  • Ogłoszenia pochodzące od spółki – w tym zakresie obowiązki wynikają wyłącznie z konkretnych przepisów kodeksu spółek handlowych. W tym przypadku nie chodzi o publikowanie danych zarejestrowanych (bo tego dokonuje się na podstawie artykułu 13 ustawy o KRS), lecz o wyrażenie zasady publikacji danych podlegających jawności. Pomimo takiego rozwiązania o charakterze nie do końca obowiązkowym, publikacja ma bardzo duże znaczenie dla tzw. jawności materialnej, która oznacza, że ujawnione dane będą skuteczne dopiero po ich publikacji.

REKLAMA

Obowiązkowi ogłaszania podlega również każda spółka prawa handlowego w kwestii pozycji dominującej w spółce akcyjnej, a więc po jej osiągnięciu lub utracie przez spółkę handlową. Przepisy dają jednak pewną swobodę w tym zakresie, ponieważ pozwalają aby wspólnicy mogli ustalić w statucie spółki, że zamiast ogłoszenia wystarczy zawiadomienie wszystkich akcjonariuszy listami poleconymi. Jest to jednak dobre rozwiązanie jedynie dla spółek mniejszych, o niewielkiej liczbie wspólników.

Niezwykle istotną kwestią przy ogłaszaniu o osiągnięciu lub utracie przez spółkę pozycji dominującej w spółce akcyjnej jest dopilnowanie dwutygodniowego terminu. Termin ten liczy się od dnia osiągnięcia lub utraty pozycji dominującej. Tak więc, złożenie przez spółkę wniosku o ogłoszenie o tym w Monitorze Sądowym i Gospodarczym powinno być dokonane w terminie dwóch tygodni, chyba że ustawa stanowi inaczej. 

Warto przy tym zaznaczyć niezwykle istotny szczegół, a mianowicie, że artykuł 5 wprowadza w § 2 zasadę ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym informacji o osiągnięciu lub utracie pozycji dominującej przez spółkę handlową, jednak tylko w przypadku, gdy spółką zależną jest spółka akcyjna. Regulacja ta nie ma jednak charakteru wyłącznego, gdyż statut spółki akcyjnej może przewidywać, że wystarczające, na wypadek gdyby spółka ta stała się spółką zależną, będzie zawiadomienie wszystkich jej akcjonariuszy listami poleconymi.

Jak zostało wcześniej zasygnalizowane, umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, albo statut spółki akcyjnej oraz komandytowo-akcyjnej, mogą przewidywać dodatkowy obowiązek zamieszczenia ogłoszeń dotyczących spółki. Jest to jednak obowiązek dodatkowy poza ogłoszeniem w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, którego spółki te nie mogą w umowie lub statucie wyłączyć lub z niego zrezygnować w trakcie działalności.

Polecamy: Jakie są 4 najbardziej uciążliwe obowiązki dla firm?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

REKLAMA

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

REKLAMA

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

REKLAMA