REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy spółki mają obowiązek informacyjny?

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Obowiązkowi ogłaszania podlega również każda spółka prawa handlowego w kwestii pozycji dominującej w spółce akcyjnej, a więc po jej osiągnięciu lub utracie przez spółkę handlową.
Obowiązkowi ogłaszania podlega również każda spółka prawa handlowego w kwestii pozycji dominującej w spółce akcyjnej, a więc po jej osiągnięciu lub utracie przez spółkę handlową.

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie działalności gospodarczej ma, co do zasady, charakter swobodny. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorca może ją wykonywać w sposób dowolny. Istnieje wiele przepisów prawa, zwyczajów oraz zasad, zgodnie z którymi musi postępować – tak jest między innymi w przypadku szeroko rozumianego obowiązku informacyjnego.

Obowiązek informacyjny odnosi się między innymi do spółek kapitałowych, czyli spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz akcyjnych, a także do spółki komandytowo – akcyjnej. Jego istotą jest to, aby dokumenty i informacje o tych spółkach były ogłaszane lub składane do sądu rejestrowego, przy czym powinno się to odbywać z uwzględnieniem przepisów o Krajowym Rejestrze Sądowym.

REKLAMA

REKLAMA

Wymagane przez prawo ogłoszenia pochodzące od spółki są, co do zasady, publikowane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Umowa spółki albo statut może nałożyć obowiązek ogłoszenia również w inny sposób, co oznacza, że spółka taka będzie wykonywała dodatkowe ogłoszenia, np. w prasie, przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub na stronie internetowej.

Polecamy: Przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową – poradnik

Rozwiązanie dotyczące ogłoszeń określone w kodeksie spółek handlowych wynika ze związania Polski prawem europejskim, w tym I dyrektywą Rady Wspólnot Europejskich z 9 marca 1968 r. (o ujawnianiu danych dotyczących spółek - 68/20151/EWG), która spaja prawo spółek w zakresie ujawniania podstawowych dokumentów i danych spółek akcyjnych, z ograniczoną odpowiedzialnością i komandytowo-akcyjnych. Właśnie dlatego artykuł 5 kodeksu spółek handlowych odnosi się do zarówno do spółek kapitałowych, jak i do spółki komandytowo-akcyjnej.

REKLAMA

Tak więc, obowiązek ogłoszenia ma, jak zostało wcześniej wspomniane charakter typowo informacyjny, gdyż stanowi swego rodzaju deklarację o zgodności polskiego prawa spółek z prawem Unii Europejskiej, a w tym przypadku z I dyrektywą Rady Wspólnot Europejskich z 9 marca 1968 r. Przepis kodeksowy jest w zasadzie dosłownym powtórzeniem art. 2 tej dyrektywy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek informacyjny jest pojęciem nieostrym i nieprecyzyjnym. Przedsiębiorca, zwłaszcza rozpoczynający działalność gospodarczą, może mieć trudności w ustaleniu, które z informacji o spółce i jej działaniach powinny być ujawnione.

W związku z tym należy uznać, że w zakresie obowiązków dotyczących ujawniania danych o spółkach należy wyróżnić trzy typy ujawnień: 

  • Zgłoszenie, którego celem jest wpisanie spółki do rejestru,
  • Złożenie dokumentów do akt rejestrowych – z tym, że w tym zakresie podstawą działania przedsiębiorcy w zakresie ujawniania informacji powinny być przepisy ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, a ponadto niektóre przepisy kodeksu spółek handlowych, wyraźnie regulujących tę materię (artykuły 7, 26, 93, 110, 133, 166, 318). Dotyczą one w szczególności zgłoszenia w celu wpisania do rejestru poszczególnych spółek, zgłaszania zmiany umowy spółki, zmiany wysokości kapitału oraz innych kwestii z tym związanych, otwarcia likwidacji, zakończenia likwidacji, złożenia do akt rejestrowych umowy o przekazywaniu zysku lub o zarządzanie spółką zależną, 
  • Ogłoszenia pochodzące od spółki – w tym zakresie obowiązki wynikają wyłącznie z konkretnych przepisów kodeksu spółek handlowych. W tym przypadku nie chodzi o publikowanie danych zarejestrowanych (bo tego dokonuje się na podstawie artykułu 13 ustawy o KRS), lecz o wyrażenie zasady publikacji danych podlegających jawności. Pomimo takiego rozwiązania o charakterze nie do końca obowiązkowym, publikacja ma bardzo duże znaczenie dla tzw. jawności materialnej, która oznacza, że ujawnione dane będą skuteczne dopiero po ich publikacji.

Obowiązkowi ogłaszania podlega również każda spółka prawa handlowego w kwestii pozycji dominującej w spółce akcyjnej, a więc po jej osiągnięciu lub utracie przez spółkę handlową. Przepisy dają jednak pewną swobodę w tym zakresie, ponieważ pozwalają aby wspólnicy mogli ustalić w statucie spółki, że zamiast ogłoszenia wystarczy zawiadomienie wszystkich akcjonariuszy listami poleconymi. Jest to jednak dobre rozwiązanie jedynie dla spółek mniejszych, o niewielkiej liczbie wspólników.

Niezwykle istotną kwestią przy ogłaszaniu o osiągnięciu lub utracie przez spółkę pozycji dominującej w spółce akcyjnej jest dopilnowanie dwutygodniowego terminu. Termin ten liczy się od dnia osiągnięcia lub utraty pozycji dominującej. Tak więc, złożenie przez spółkę wniosku o ogłoszenie o tym w Monitorze Sądowym i Gospodarczym powinno być dokonane w terminie dwóch tygodni, chyba że ustawa stanowi inaczej. 

Warto przy tym zaznaczyć niezwykle istotny szczegół, a mianowicie, że artykuł 5 wprowadza w § 2 zasadę ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym informacji o osiągnięciu lub utracie pozycji dominującej przez spółkę handlową, jednak tylko w przypadku, gdy spółką zależną jest spółka akcyjna. Regulacja ta nie ma jednak charakteru wyłącznego, gdyż statut spółki akcyjnej może przewidywać, że wystarczające, na wypadek gdyby spółka ta stała się spółką zależną, będzie zawiadomienie wszystkich jej akcjonariuszy listami poleconymi.

Jak zostało wcześniej zasygnalizowane, umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, albo statut spółki akcyjnej oraz komandytowo-akcyjnej, mogą przewidywać dodatkowy obowiązek zamieszczenia ogłoszeń dotyczących spółki. Jest to jednak obowiązek dodatkowy poza ogłoszeniem w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, którego spółki te nie mogą w umowie lub statucie wyłączyć lub z niego zrezygnować w trakcie działalności.

Polecamy: Jakie są 4 najbardziej uciążliwe obowiązki dla firm?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA