REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wycofać się z kłopotliwej sytuacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Mimo tego, iż odchodzi się od utożsamiania stanowisk sekretarskich i asystenckich wyłącznie z zawodem kobiecym, w dalszym ciągu pracuje na nich więcej kobiet, niż mężczyzn.
Mimo tego, iż odchodzi się od utożsamiania stanowisk sekretarskich i asystenckich wyłącznie z zawodem kobiecym, w dalszym ciągu pracuje na nich więcej kobiet, niż mężczyzn.

REKLAMA

REKLAMA

Osoby zatrudnione na stanowisku sekretarki, czy asystentki muszą posiadać szereg tzw. umiejętności miękkich, przydatnych w kontaktach interpersonalnych. Prócz tego, że najczęściej są „prawą ręką” swojego przełożonego oraz pośrednikiem między nim, a resztą pracowników, odpowiadają również za kontakty z interesantami.

Kontakty z pracownikami biura, czy firmy są o tyle łatwiejsze, że sekretarka w zasadzie styka się z tymi ludźmi codziennie, ma okazję bliżej ich poznać, a tym samym przewidzieć, jak mogą się w danej sytuacji zachować.

REKLAMA

REKLAMA

Inaczej wyglądają kontakty z interesantami, zwłaszcza, jeśli jest to ich pierwsza wizyta. Klienci zachowują się różnie, są mili albo agresywni, jednak to co łączy ich wszystkich, jest to, że wszyscy liczą na załatwienie sprawy po ich myśli.

Mimo tego, iż odchodzi się od utożsamiania stanowisk sekretarskich i asystenckich wyłącznie z zawodem kobiecym, w dalszym ciągu pracuje na nich więcej kobiet, niż mężczyzn. Daje to złudne skojarzenie, że jest to funkcja „służebna”, niesamodzielna, a sekretarka czy asystentka jest tylko ozdobą firmy i można ją bardzo łatwo zmanipulować, zdominować, czy zastraszyć.

Poniżej zaprezentowane rady, nie odnoszą się, oczywiście, tylko do kobiet. Powinien korzystać z nich każdy, kto nie wie, a chciałby się nauczyć, jak pozbyć się natrętnego, „wiercącego dziurę w brzuchu” klienta.

REKLAMA

Jest taki typ ludzi, których gdy widzimy, to mamy ochotę uciec jak najdalej. Zamiast jednak wymawiać się wyjściem do łazienki, koniecznością wysłania faksu itd., lepiej „pozbyć się” go w asertywny sposób. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Etykieta w biznesie

Jak postępować z „natrętem”:

  1. Określić czas, który możemy mu poświęcić – i zrobić to w miarę precyzyjnie, np. „Mogę Panu poświęcić 10 min, nie więcej. Później muszę wyjść”. Nigdy nie operujmy kategoriami „chwilka”, „moment”, „niedługo”, bo wtedy na pewno nie uwolnimy się od uciążliwego interesanta; dla niego „chwilka” to bardzo dużo czasu
  2. Zapowiedziany przez nas czas, powinniśmy poświęcić na stopniowe wycofywanie się z rozmowy. Zaczynamy od subtelnych sygnałów, pomoże nam na pewno unikanie kontaktu wzrokowego, mowa ciała świadcząca o wycofywaniu się. Coraz mniej angażujemy się w rozmowę, przestajemy przytakiwać (zarówno werbalnie, jak i za pomocą ruchów głowy) i oddalamy się od rozmówcy.
  3. Na ostateczne zakończenie „rozmowy” powinniśmy wybrać moment, gdy nasz rozmówca zrobi pauzę, np. by złapać oddech. Aby podkreślić to, że jak dla nas, rozmowa jest już skończona, można wykonać też dodatkowy gest – położyć rozmówcy rękę na ramieniu rozmówcy i stanowczo powiedzieć „Muszę już iść”. Jeśli to nie podziała, skrzyżujmy ręce na wysokości twarzy dłońmi zwróconymi w stronę rozmówcy, by zablokować kontakt. Powtórzmy raz jeszcze, że musimy już iść i po prostu odejdźmy.
  4. Zakończenie rozmowy powinno być zakomunikowane grzecznie, ale stanowczo. Nie potrzebne są wykręty w rodzaju „porozmawiamy o tym później”, bo to zostawia „natrętowi” furtkę do dalszego nagabywania nas. Jeżeli kończymy rozmowę, robimy to stanowczo, bez względu na protesty drugiej strony.

Zobacz także: Dlaczego stajemy się nieasertywni

Karolina Zaborska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA