REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak reagować na pochwałę?

Pracownicy najczęściej nie potrafią zareagować na pochwałę, a to dlatego, że są chwaleni zbyt rzadko.
Pracownicy najczęściej nie potrafią zareagować na pochwałę, a to dlatego, że są chwaleni zbyt rzadko.

REKLAMA

REKLAMA

W większości firm, pracownicy chwaleni są rzadko. Dopóki praca nie odbiega od pewnej normy, standardu, w zasadzie nikt nie zwraca uwagi na pracownika. Zaczyna się go obserwować dopiero, gdy standard pracy zaczyna spadać. Jeżeli wszystkie zadania są wykonywane dobrze, no cóż, tak właśnie powinno być i nie ma o czym mówić…

Jako, że pochwały stosowane są rzadko, większość zapomniała, jak to się robi. Podobnie pracownicy, gdy już usłyszą pochwałę, nie bardzo wiedzą, jak się zachować. Problem polega na tym, że chwalący uznają czasem pochwałę za dowód własnej słabości, a chwaleni postrzegają ją albo jako coś nieszczerego, obraźliwego, albo boją się, że pociągnie to za sobą konsekwencje w postaci dodatkowej pracy, obowiązków, wymusi dalszą współpracę, oczywiście na warunkach chwalącego.

REKLAMA

Zobacz: Zgrany zespół

A powinno być zupełnie inaczej. Zasłużona pochwała to nic innego, jak przyznanie, że ktoś coś zrobił dobrze. O ile jest szczera, ma ogromne znaczenie motywujące. I nie chodzi w cale o to, by chwalić tylko wtedy, gdy ktoś zrobił coś znacznie lepiej, niż oczekiwano i by taka nagroda przybrała nie wiadomo jaką postać. Wystarczy co jakiś czas powiedzieć pracownikowi, że dobrze wykonał swoją pracę. To na pewno zmotywuje go do utrzymania pracy na dotychczasowym poziomie, a nawet do osiągnięcia jeszcze lepszych wyników. Chwaleni pracownicy starają się bardziej, gdyż czują, że ich praca jest zauważana i ma znaczenie dla przełożonego.

Jak chwalić?

Aby pochwała spełniła swoją rolę, powinniśmy przestrzegać następujących zasad:

  • bądźmy konkretni; powiedzmy za co chwalimy, np. Podobała mi się twoja prezentacja. Była bardzo dobrze rozplanowana, najważniejszym rzeczom poświęciłeś naprawdę dużo czasu. Teraz pewnie wszyscy wiedzą, o co chodzi z tymi zamówieniami;
  • pochwały zawsze muszą być zaadresowane do konkretnych osób;
  • chwalimy zawsze w swoim imieniu, a nie używając jakiejś bezosobowej formy, np. Firma chce ci podziękować…

Jak reagować na pochwałę?

Pracownicy najczęściej nie potrafią zareagować na pochwałę, a to dlatego, że są chwaleni zbyt rzadko. Często umniejszają swoje zasługi, tłumacząc się, że oni przecież tylko wykonują swoją pracę i w zasadzie to nie ma za co dziękować. Pochwały są również lekceważone z tego powodu, iż pracownicy obawiają się, że chwalący ma jakiś swój ukryty cel – np. chce na nich wymusić pracę w godzinach nadliczbowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaj: Szef i asystentka

Przyjęcie pochwały do niczego nas nie zobowiązuje. Tak samo nie powinniśmy mieć poczucia winy z tego powodu, że dobrze wykonaliśmy swoją pracę i ktoś to zauważył. Przyjmując pochwałę powinniśmy:

  • odpowiadać krótko i szczerze, zwracając się bezpośrednio do osoby chwalącej, np. Dziękuję Piotrze. Cieszę się, że jesteś zadowolony z mojego raportu;
  • jeżeli zgadzamy się z treścią pochwały, nie bójmy się tego podkreślić, np. Dziękuję, ja też uważam, że dobrze przygotowałam prezentację;
  • jeżeli nie zgadzamy się z treścią pochwały, nie dyskutujmy z chwalącym. Podziękujmy mu i powstrzymajmy się od komentarzy.

Karolina Zaborska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA