REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak reagować na pochwałę?

Pracownicy najczęściej nie potrafią zareagować na pochwałę, a to dlatego, że są chwaleni zbyt rzadko.
Pracownicy najczęściej nie potrafią zareagować na pochwałę, a to dlatego, że są chwaleni zbyt rzadko.

REKLAMA

REKLAMA

W większości firm, pracownicy chwaleni są rzadko. Dopóki praca nie odbiega od pewnej normy, standardu, w zasadzie nikt nie zwraca uwagi na pracownika. Zaczyna się go obserwować dopiero, gdy standard pracy zaczyna spadać. Jeżeli wszystkie zadania są wykonywane dobrze, no cóż, tak właśnie powinno być i nie ma o czym mówić…

Jako, że pochwały stosowane są rzadko, większość zapomniała, jak to się robi. Podobnie pracownicy, gdy już usłyszą pochwałę, nie bardzo wiedzą, jak się zachować. Problem polega na tym, że chwalący uznają czasem pochwałę za dowód własnej słabości, a chwaleni postrzegają ją albo jako coś nieszczerego, obraźliwego, albo boją się, że pociągnie to za sobą konsekwencje w postaci dodatkowej pracy, obowiązków, wymusi dalszą współpracę, oczywiście na warunkach chwalącego.

REKLAMA

Zobacz: Zgrany zespół

A powinno być zupełnie inaczej. Zasłużona pochwała to nic innego, jak przyznanie, że ktoś coś zrobił dobrze. O ile jest szczera, ma ogromne znaczenie motywujące. I nie chodzi w cale o to, by chwalić tylko wtedy, gdy ktoś zrobił coś znacznie lepiej, niż oczekiwano i by taka nagroda przybrała nie wiadomo jaką postać. Wystarczy co jakiś czas powiedzieć pracownikowi, że dobrze wykonał swoją pracę. To na pewno zmotywuje go do utrzymania pracy na dotychczasowym poziomie, a nawet do osiągnięcia jeszcze lepszych wyników. Chwaleni pracownicy starają się bardziej, gdyż czują, że ich praca jest zauważana i ma znaczenie dla przełożonego.

Jak chwalić?

Aby pochwała spełniła swoją rolę, powinniśmy przestrzegać następujących zasad:

  • bądźmy konkretni; powiedzmy za co chwalimy, np. Podobała mi się twoja prezentacja. Była bardzo dobrze rozplanowana, najważniejszym rzeczom poświęciłeś naprawdę dużo czasu. Teraz pewnie wszyscy wiedzą, o co chodzi z tymi zamówieniami;
  • pochwały zawsze muszą być zaadresowane do konkretnych osób;
  • chwalimy zawsze w swoim imieniu, a nie używając jakiejś bezosobowej formy, np. Firma chce ci podziękować…

Jak reagować na pochwałę?

Pracownicy najczęściej nie potrafią zareagować na pochwałę, a to dlatego, że są chwaleni zbyt rzadko. Często umniejszają swoje zasługi, tłumacząc się, że oni przecież tylko wykonują swoją pracę i w zasadzie to nie ma za co dziękować. Pochwały są również lekceważone z tego powodu, iż pracownicy obawiają się, że chwalący ma jakiś swój ukryty cel – np. chce na nich wymusić pracę w godzinach nadliczbowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaj: Szef i asystentka

Przyjęcie pochwały do niczego nas nie zobowiązuje. Tak samo nie powinniśmy mieć poczucia winy z tego powodu, że dobrze wykonaliśmy swoją pracę i ktoś to zauważył. Przyjmując pochwałę powinniśmy:

  • odpowiadać krótko i szczerze, zwracając się bezpośrednio do osoby chwalącej, np. Dziękuję Piotrze. Cieszę się, że jesteś zadowolony z mojego raportu;
  • jeżeli zgadzamy się z treścią pochwały, nie bójmy się tego podkreślić, np. Dziękuję, ja też uważam, że dobrze przygotowałam prezentację;
  • jeżeli nie zgadzamy się z treścią pochwały, nie dyskutujmy z chwalącym. Podziękujmy mu i powstrzymajmy się od komentarzy.

Karolina Zaborska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA