REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak reagować na pochwałę?

Subskrybuj nas na Youtube
Pracownicy najczęściej nie potrafią zareagować na pochwałę, a to dlatego, że są chwaleni zbyt rzadko.
Pracownicy najczęściej nie potrafią zareagować na pochwałę, a to dlatego, że są chwaleni zbyt rzadko.

REKLAMA

REKLAMA

W większości firm, pracownicy chwaleni są rzadko. Dopóki praca nie odbiega od pewnej normy, standardu, w zasadzie nikt nie zwraca uwagi na pracownika. Zaczyna się go obserwować dopiero, gdy standard pracy zaczyna spadać. Jeżeli wszystkie zadania są wykonywane dobrze, no cóż, tak właśnie powinno być i nie ma o czym mówić…

Jako, że pochwały stosowane są rzadko, większość zapomniała, jak to się robi. Podobnie pracownicy, gdy już usłyszą pochwałę, nie bardzo wiedzą, jak się zachować. Problem polega na tym, że chwalący uznają czasem pochwałę za dowód własnej słabości, a chwaleni postrzegają ją albo jako coś nieszczerego, obraźliwego, albo boją się, że pociągnie to za sobą konsekwencje w postaci dodatkowej pracy, obowiązków, wymusi dalszą współpracę, oczywiście na warunkach chwalącego.

REKLAMA

Zobacz: Zgrany zespół

A powinno być zupełnie inaczej. Zasłużona pochwała to nic innego, jak przyznanie, że ktoś coś zrobił dobrze. O ile jest szczera, ma ogromne znaczenie motywujące. I nie chodzi w cale o to, by chwalić tylko wtedy, gdy ktoś zrobił coś znacznie lepiej, niż oczekiwano i by taka nagroda przybrała nie wiadomo jaką postać. Wystarczy co jakiś czas powiedzieć pracownikowi, że dobrze wykonał swoją pracę. To na pewno zmotywuje go do utrzymania pracy na dotychczasowym poziomie, a nawet do osiągnięcia jeszcze lepszych wyników. Chwaleni pracownicy starają się bardziej, gdyż czują, że ich praca jest zauważana i ma znaczenie dla przełożonego.

Jak chwalić?

Aby pochwała spełniła swoją rolę, powinniśmy przestrzegać następujących zasad:

  • bądźmy konkretni; powiedzmy za co chwalimy, np. Podobała mi się twoja prezentacja. Była bardzo dobrze rozplanowana, najważniejszym rzeczom poświęciłeś naprawdę dużo czasu. Teraz pewnie wszyscy wiedzą, o co chodzi z tymi zamówieniami;
  • pochwały zawsze muszą być zaadresowane do konkretnych osób;
  • chwalimy zawsze w swoim imieniu, a nie używając jakiejś bezosobowej formy, np. Firma chce ci podziękować…

Jak reagować na pochwałę?

Pracownicy najczęściej nie potrafią zareagować na pochwałę, a to dlatego, że są chwaleni zbyt rzadko. Często umniejszają swoje zasługi, tłumacząc się, że oni przecież tylko wykonują swoją pracę i w zasadzie to nie ma za co dziękować. Pochwały są również lekceważone z tego powodu, iż pracownicy obawiają się, że chwalący ma jakiś swój ukryty cel – np. chce na nich wymusić pracę w godzinach nadliczbowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaj: Szef i asystentka

Przyjęcie pochwały do niczego nas nie zobowiązuje. Tak samo nie powinniśmy mieć poczucia winy z tego powodu, że dobrze wykonaliśmy swoją pracę i ktoś to zauważył. Przyjmując pochwałę powinniśmy:

  • odpowiadać krótko i szczerze, zwracając się bezpośrednio do osoby chwalącej, np. Dziękuję Piotrze. Cieszę się, że jesteś zadowolony z mojego raportu;
  • jeżeli zgadzamy się z treścią pochwały, nie bójmy się tego podkreślić, np. Dziękuję, ja też uważam, że dobrze przygotowałam prezentację;
  • jeżeli nie zgadzamy się z treścią pochwały, nie dyskutujmy z chwalącym. Podziękujmy mu i powstrzymajmy się od komentarzy.

Karolina Zaborska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA