REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak reagować na pochwałę?

Pracownicy najczęściej nie potrafią zareagować na pochwałę, a to dlatego, że są chwaleni zbyt rzadko.
Pracownicy najczęściej nie potrafią zareagować na pochwałę, a to dlatego, że są chwaleni zbyt rzadko.

REKLAMA

REKLAMA

W większości firm, pracownicy chwaleni są rzadko. Dopóki praca nie odbiega od pewnej normy, standardu, w zasadzie nikt nie zwraca uwagi na pracownika. Zaczyna się go obserwować dopiero, gdy standard pracy zaczyna spadać. Jeżeli wszystkie zadania są wykonywane dobrze, no cóż, tak właśnie powinno być i nie ma o czym mówić…

Jako, że pochwały stosowane są rzadko, większość zapomniała, jak to się robi. Podobnie pracownicy, gdy już usłyszą pochwałę, nie bardzo wiedzą, jak się zachować. Problem polega na tym, że chwalący uznają czasem pochwałę za dowód własnej słabości, a chwaleni postrzegają ją albo jako coś nieszczerego, obraźliwego, albo boją się, że pociągnie to za sobą konsekwencje w postaci dodatkowej pracy, obowiązków, wymusi dalszą współpracę, oczywiście na warunkach chwalącego.

REKLAMA

Zobacz: Zgrany zespół

A powinno być zupełnie inaczej. Zasłużona pochwała to nic innego, jak przyznanie, że ktoś coś zrobił dobrze. O ile jest szczera, ma ogromne znaczenie motywujące. I nie chodzi w cale o to, by chwalić tylko wtedy, gdy ktoś zrobił coś znacznie lepiej, niż oczekiwano i by taka nagroda przybrała nie wiadomo jaką postać. Wystarczy co jakiś czas powiedzieć pracownikowi, że dobrze wykonał swoją pracę. To na pewno zmotywuje go do utrzymania pracy na dotychczasowym poziomie, a nawet do osiągnięcia jeszcze lepszych wyników. Chwaleni pracownicy starają się bardziej, gdyż czują, że ich praca jest zauważana i ma znaczenie dla przełożonego.

Jak chwalić?

Aby pochwała spełniła swoją rolę, powinniśmy przestrzegać następujących zasad:

  • bądźmy konkretni; powiedzmy za co chwalimy, np. Podobała mi się twoja prezentacja. Była bardzo dobrze rozplanowana, najważniejszym rzeczom poświęciłeś naprawdę dużo czasu. Teraz pewnie wszyscy wiedzą, o co chodzi z tymi zamówieniami;
  • pochwały zawsze muszą być zaadresowane do konkretnych osób;
  • chwalimy zawsze w swoim imieniu, a nie używając jakiejś bezosobowej formy, np. Firma chce ci podziękować…

Jak reagować na pochwałę?

Pracownicy najczęściej nie potrafią zareagować na pochwałę, a to dlatego, że są chwaleni zbyt rzadko. Często umniejszają swoje zasługi, tłumacząc się, że oni przecież tylko wykonują swoją pracę i w zasadzie to nie ma za co dziękować. Pochwały są również lekceważone z tego powodu, iż pracownicy obawiają się, że chwalący ma jakiś swój ukryty cel – np. chce na nich wymusić pracę w godzinach nadliczbowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaj: Szef i asystentka

Przyjęcie pochwały do niczego nas nie zobowiązuje. Tak samo nie powinniśmy mieć poczucia winy z tego powodu, że dobrze wykonaliśmy swoją pracę i ktoś to zauważył. Przyjmując pochwałę powinniśmy:

  • odpowiadać krótko i szczerze, zwracając się bezpośrednio do osoby chwalącej, np. Dziękuję Piotrze. Cieszę się, że jesteś zadowolony z mojego raportu;
  • jeżeli zgadzamy się z treścią pochwały, nie bójmy się tego podkreślić, np. Dziękuję, ja też uważam, że dobrze przygotowałam prezentację;
  • jeżeli nie zgadzamy się z treścią pochwały, nie dyskutujmy z chwalącym. Podziękujmy mu i powstrzymajmy się od komentarzy.

Karolina Zaborska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA