REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz Martwej Ręki - w prawie autorskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzozowska
adwokat Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Nie można jako producenta lub wydawcę traktować osoby, która zwielokrotnia pojedyncze egzemplarze niechronionego utworu na własny użytek osobisty.
Nie można jako producenta lub wydawcę traktować osoby, która zwielokrotnia pojedyncze egzemplarze niechronionego utworu na własny użytek osobisty.

REKLAMA

REKLAMA

Wydawcy korzystający z utworów, wobec których wygasły prawa autorskie, nie mogą tego robić za darmo- muszą zapłacić od 5 do 8 % wpływów brutto na rzecz Funduszu Promocji Twórczości.

Definicja ustawowa

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pr.aut. „producenci lub wydawcy egzemplarzy utworów literackich, muzycznych, plastycznych, fotograficznych i kartograficznych, niekorzystających z ochrony autorskich praw majątkowych, są obowiązani do przekazywania na rzecz Funduszu, o którym mowa w art. 111, wpłaty wynoszącej od 5 % do 8 % wpływów brutto ze sprzedaży egzemplarzy tych utworów. Dotyczy to wydań publikowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”. Art. 40 pr.aut. wprowadza więc instytucję tzw. domaine public payant.

REKLAMA

Obowiązek przekazywania określonych wpłat na Fundusz Promocji Twórczości dotyczy obecnie wprowadzenia do obrotu wszystkich utworów literackich, muzycznych, plastycznych, fotograficznych i kartograficznych, niekorzystających z ochrony autorsko - prawnej.

Zobacz: Utwór audiowizualny a prawo autorskie

Oznacza to, iż chodzi zarówno o utwory, dla których czas autorki minął, jak również o utwory, które nigdy nie korzystały z ochrony prawno- autorskiej (np. zdjęcia reporterskie pochodzące z okresu 1952-1994, fotografie powstałe przed 1994 r. i niepodpisane przez autora).

Kto musi uiszczać opłatę?

Podmiotem zobowiązanym do uiszczania opłat jest "producent lub wydawca" egzemplarzy utworu. Jest nim osoba fizyczna lub prawna, która zdaniem doktryny, wybiera pozycję przeznaczoną do publikacji, angażuje pracowników uczestniczących w procesie zwielokrotniania egzemplarzy i - przede wszystkim - ponosi ryzyko gospodarcze związane z reprodukcją (wydaniem).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można jako producenta lub wydawcę traktować osoby, która zwielokrotnia pojedyncze egzemplarze niechronionego utworu na własny użytek osobisty.

Jakie są warunki obciążenia obowiązkiem wpłat na fundusz martwej ręki

Aby móc zastosować przepis art. 40 pr. aut. w odniesieniu do producenta lub wydawcy, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  1. utwór należy do kategorii (rodzajów) utworów wyliczonych w art. 40 ust. 1 pr.aut..,
  2. utwór jest niechroniony
  3. utwór został opublikowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawodawca nie wyłączył spod działania tego przepisu żadnej kategorii wydawców np. wydawców prasy czy też instytucji kultury. Stąd wydaje się, iż podmiotem zobowiązanym do opłat na rzecz Funduszu jest również muzeum. Podobne stanowisko prezentuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Podobną interpretacją prezentuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Kiedy i jakie kwoty należy przekazywać na rzecz Funduszu Promocji Twórczości

REKLAMA

Zgodnie z art. 40 ust. 11 pr.aut. „producenci i wydawcy dokonują wpłat, o których mowa w ust. 1, za okresy kwartalne w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, w którym uzyskano wpływy ze sprzedaży. Jeżeli wysokość wpłaty nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 1.000 euro, możliwe jest rozliczanie w innych regularnych okresach, nie dłuższych jednak niż rok obrotowy”.

Zgodnie zaś z § 1 Rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 24 lutego 2003 r., w sprawie wysokości procentu wpłat na Fundusz Promocji Twórczości (Dz. U. z dnia 10 marca 2003 r.), wysokość procentu - o którym mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych - wpłaty na rzecz Funduszu Promocji Twórczości ustala się na 5%.

Na mocy § 2 ust. 1 przedmiotowego Rozporządzenia w przypadku wydania, wraz z utworami niekorzystającymi z ochrony autorskich praw majątkowych, utworów korzystających z tej ochrony, wpłata na rzecz Funduszu Promocji Twórczości podlega proporcjonalnemu obniżeniu. Jak dalej precyzuje ust. 2 § 2, wyliczenie proporcjonalnego obniżenia wpłaty jest dokonywane na podstawie stosunku objętości zawartych w wydaniu utworów, o których mowa w ust. 1, liczonych, odpowiednio do rodzaju utworów, w arkuszach autorskich lub na podstawie czasu trwania utworów. Przy czym, zgodnie z ust. 3 § 2 Rozporządzenia, proporcjonalnego obniżenia wpłaty nie stosuje się do utworów składających się na szatę graficzną, w której wydano utwory niekorzystające z ochrony autorskich praw majątkowych, chyba że utwory te mają charakter równorzędny.

Zobacz: Jaka jest istota majątkowych praw autorskich? - odpłatność

W doktrynie istnieje opinia, iż korzystając z prawa przedruku lub/i prawa cytatu, można skutecznie ominąć przepis o konieczności wpłaty na rzecz Funduszu Promocji Twórczości. Odmienne zdanie prezentuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa narodowego. Przy czym należy pamiętać, iż w ramach prawa przedruku twórca ma również prawo do wynagrodzenia.

Podsumowując:

  1. W przypadku wydania utworów z tzw. domeny publicznej wydawca (lub producent jest obowiązany przekazać na rzecz Funduszu Promocji Twórczości procent od wpływów brutto.
  2. Opłata na rzecz Funduszu Promocji Twórczości dotyczy wydania takich utworów, które nigdy nie były chronione, jak również takich, które były chronione, lecz czas ochrony już upłynął.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA