REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz Martwej Ręki - w prawie autorskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzozowska
adwokat Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Nie można jako producenta lub wydawcę traktować osoby, która zwielokrotnia pojedyncze egzemplarze niechronionego utworu na własny użytek osobisty.
Nie można jako producenta lub wydawcę traktować osoby, która zwielokrotnia pojedyncze egzemplarze niechronionego utworu na własny użytek osobisty.

REKLAMA

REKLAMA

Wydawcy korzystający z utworów, wobec których wygasły prawa autorskie, nie mogą tego robić za darmo- muszą zapłacić od 5 do 8 % wpływów brutto na rzecz Funduszu Promocji Twórczości.

Definicja ustawowa

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pr.aut. „producenci lub wydawcy egzemplarzy utworów literackich, muzycznych, plastycznych, fotograficznych i kartograficznych, niekorzystających z ochrony autorskich praw majątkowych, są obowiązani do przekazywania na rzecz Funduszu, o którym mowa w art. 111, wpłaty wynoszącej od 5 % do 8 % wpływów brutto ze sprzedaży egzemplarzy tych utworów. Dotyczy to wydań publikowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”. Art. 40 pr.aut. wprowadza więc instytucję tzw. domaine public payant.

REKLAMA

Obowiązek przekazywania określonych wpłat na Fundusz Promocji Twórczości dotyczy obecnie wprowadzenia do obrotu wszystkich utworów literackich, muzycznych, plastycznych, fotograficznych i kartograficznych, niekorzystających z ochrony autorsko - prawnej.

Zobacz: Utwór audiowizualny a prawo autorskie

Oznacza to, iż chodzi zarówno o utwory, dla których czas autorki minął, jak również o utwory, które nigdy nie korzystały z ochrony prawno- autorskiej (np. zdjęcia reporterskie pochodzące z okresu 1952-1994, fotografie powstałe przed 1994 r. i niepodpisane przez autora).

Kto musi uiszczać opłatę?

Podmiotem zobowiązanym do uiszczania opłat jest "producent lub wydawca" egzemplarzy utworu. Jest nim osoba fizyczna lub prawna, która zdaniem doktryny, wybiera pozycję przeznaczoną do publikacji, angażuje pracowników uczestniczących w procesie zwielokrotniania egzemplarzy i - przede wszystkim - ponosi ryzyko gospodarcze związane z reprodukcją (wydaniem).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można jako producenta lub wydawcę traktować osoby, która zwielokrotnia pojedyncze egzemplarze niechronionego utworu na własny użytek osobisty.

Jakie są warunki obciążenia obowiązkiem wpłat na fundusz martwej ręki

Aby móc zastosować przepis art. 40 pr. aut. w odniesieniu do producenta lub wydawcy, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  1. utwór należy do kategorii (rodzajów) utworów wyliczonych w art. 40 ust. 1 pr.aut..,
  2. utwór jest niechroniony
  3. utwór został opublikowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawodawca nie wyłączył spod działania tego przepisu żadnej kategorii wydawców np. wydawców prasy czy też instytucji kultury. Stąd wydaje się, iż podmiotem zobowiązanym do opłat na rzecz Funduszu jest również muzeum. Podobne stanowisko prezentuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Podobną interpretacją prezentuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Kiedy i jakie kwoty należy przekazywać na rzecz Funduszu Promocji Twórczości

REKLAMA

Zgodnie z art. 40 ust. 11 pr.aut. „producenci i wydawcy dokonują wpłat, o których mowa w ust. 1, za okresy kwartalne w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, w którym uzyskano wpływy ze sprzedaży. Jeżeli wysokość wpłaty nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 1.000 euro, możliwe jest rozliczanie w innych regularnych okresach, nie dłuższych jednak niż rok obrotowy”.

Zgodnie zaś z § 1 Rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 24 lutego 2003 r., w sprawie wysokości procentu wpłat na Fundusz Promocji Twórczości (Dz. U. z dnia 10 marca 2003 r.), wysokość procentu - o którym mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych - wpłaty na rzecz Funduszu Promocji Twórczości ustala się na 5%.

Na mocy § 2 ust. 1 przedmiotowego Rozporządzenia w przypadku wydania, wraz z utworami niekorzystającymi z ochrony autorskich praw majątkowych, utworów korzystających z tej ochrony, wpłata na rzecz Funduszu Promocji Twórczości podlega proporcjonalnemu obniżeniu. Jak dalej precyzuje ust. 2 § 2, wyliczenie proporcjonalnego obniżenia wpłaty jest dokonywane na podstawie stosunku objętości zawartych w wydaniu utworów, o których mowa w ust. 1, liczonych, odpowiednio do rodzaju utworów, w arkuszach autorskich lub na podstawie czasu trwania utworów. Przy czym, zgodnie z ust. 3 § 2 Rozporządzenia, proporcjonalnego obniżenia wpłaty nie stosuje się do utworów składających się na szatę graficzną, w której wydano utwory niekorzystające z ochrony autorskich praw majątkowych, chyba że utwory te mają charakter równorzędny.

Zobacz: Jaka jest istota majątkowych praw autorskich? - odpłatność

W doktrynie istnieje opinia, iż korzystając z prawa przedruku lub/i prawa cytatu, można skutecznie ominąć przepis o konieczności wpłaty na rzecz Funduszu Promocji Twórczości. Odmienne zdanie prezentuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa narodowego. Przy czym należy pamiętać, iż w ramach prawa przedruku twórca ma również prawo do wynagrodzenia.

Podsumowując:

  1. W przypadku wydania utworów z tzw. domeny publicznej wydawca (lub producent jest obowiązany przekazać na rzecz Funduszu Promocji Twórczości procent od wpływów brutto.
  2. Opłata na rzecz Funduszu Promocji Twórczości dotyczy wydania takich utworów, które nigdy nie były chronione, jak również takich, które były chronione, lecz czas ochrony już upłynął.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA