REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin wydania świadectwa pracy

Redakcja
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Świadectwo pracy jest wydawane pracownikowi w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Wydanie świadectwa pracy jest obowiązkiem pracodawcy i nie może być uzależnionym od spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków przez pracownika. W jakim terminie należy wydać pracownikowi świadectwo pracy?

Świadectwo pracy

Świadectwo pracy zawiera informacje dotyczące pracownika, które ułatwiają przyszłemu pracodawcy ustalenie przysługujących pracownikowi uprawnień. Niedopełnienie obowiązku wydania świadectwa pracy jest zagrożone karą grzywny w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł.

REKLAMA

Zobacz: Zasady wydawania świadectw pracy

Termin wydania świadectw pracy

Pracodawca musi wydać świadectwo pracy niezwłocznie po rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku pracy.

Terminy wydawania świadectw pracy uległy zmianie w związku z nowelizacją Kodeksu pracy, która obowiązuje od 21 marca 2011 roku. Zgodnie z nowelizacją pracownik, który pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy otrzyma świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów.

Redakcja poleca: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W powyższym przypadku możliwe jest więc wydanie zbiorczego świadectwa pracy. Świadectwo takie wydaje się w dniu upływu 24 miesięcznego terminu zatrudnienia. Jeżeli rozwiązanie umowy następuje przed upływem 24 miesięcy - świadectwo pracy jest wydawane w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.

Należy jednak pamiętać, że pracownik może zażądać wydania świadectwa pracy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu każdej ze wspomnianych umów o pracę. Gdy pracownik zgłosi takie żądanie pracodawca ma obowiązek wydania  świadectwa pracy w terminie 7 dni od wpływu pisemnego wniosku pracownika,

Zobacz: Czy za wystawienie błędnego świadectwa pracy można dostać mandat od inspektora pracy

Świadectwo wydaje się w dniu ustania stosunku pracy

Pracodawca musi już w dniu ustania stosunku pracy mieć przygotowane świadectwo pracy dla pracownika. Błędnym jest rozumowanie, że na zawsze pracodawca ma 7 dni na wydanie świadectwa pracy. Siedmiodniowy termin obowiązuje tylko w przypadku, gdy nie jest możliwe wydanie pracownikowi świadectwa pracy bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku pracy.

Nieterminowe wydanie świadectwa pracy jest niezgodne z obowiązującymi przepisami i jest zagrożone karą grzywny.

Wypełnianie świadectwa pracy

Świadectwo pracy powinno być wypełnione zgodnie z obowiązującym wzorem i wytycznymi określonymi w rozporządzeniu z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu jego wydawania.

Zobacz: Jak prawidłowo wypełnić świadectwo pracy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA