REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy za wystawienie błędnego świadectwa pracy można dostać mandat od inspektora pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wrońska-Zblewska

REKLAMA

Ostatnio mieliśmy kontrolę z Państwowej Inspekcji Pracy i inspektor znalazł błąd w świadectwie pracy jednego z pracowników. Osoba wypisująca świadectwo wpisała błędny okres zatrudnienia. Ten błąd od razu został przez nas skorygowany i wystawiliśmy pracownikowi nowe świadectwo pracy. Czy w takiej sytuacji możemy dostać mandat od inspektora za ten błąd?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Ujawniony przez inspektora PIP w trakcie kontroli błąd w świadectwie pracy nie daje podstaw do ukarania pracodawcy mandatem karnym. Wskazany błędnie w świadectwie pracy okres zatrudnienia nie jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika. Gdyby ujawniony błąd nie został skorygowany do czasu zakończenia kontroli, inspektor zobowiązałby Państwa w wystąpieniu pokontrolnym do jego poprawienia w terminie wskazanym w tym wystąpieniu nie dłuższym niż 30 dni.

UZASADNIENIE

Świadectwo pracy to dokument potwierdzający nie tylko okres zatrudnienia w danym zakładzie pracy, ale również zawierający wiele istotnych informacji związanych z przebiegiem zatrudnienia, niezbędnych do ustalenia uprawnień pracowniczych i emerytalno-rentowych zatrudnionego (art. 97 § 2 Kodeksu pracy).

REKLAMA

Dane zamieszczane w świadectwie pracy powinny być prawdziwe. Osoba przygotowująca taki dokument powinna dołożyć wszelkich starań, aby został on sporządzony prawidłowo, tj. aby zawierał wszystkie niezbędne informacje i aby informacje te były poprawnie wpisane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprostowanie świadectwa na wniosek pracownika

Jeśli, mimo zachowania należytej staranności, osoba przygotowująca świadectwo pracy pomyli się, np. wykaże nieprawidłową datę zatrudnienia, wówczas pracownik, który otrzymał takie świadectwo pracy, powinien zwrócić się do pracodawcy o sprostowanie błędu. Na złożenie takiego wniosku do pracodawcy pracownik ma 7 dni od daty otrzymania świadectwa pracy(art. 97 § 21 Kodeksu pracy). Pracodawca, który otrzyma taki wniosek, może go uwzględnić i wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy. Jeśli jednak odmówi pozytywnego rozpatrzenia wniosku pracownika (np. z dokumentów zgromadzonych w zakładzie pracy będzie wynikało, że wpisany w świadectwie pracy okres zatrudnienia jest prawidłowy), wówczas pracownik ma 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy na wniesienie żądania sprostowania świadectwa do sądu pracy.

Korekta świadectwa pracy z inicjatywy pracodawcy

Zdarzają się jednak sytuacje, w których pracownik nie wykryje błędu w otrzymanym świadectwie pracy. Jeżeli błąd wykryje pracodawca (lub osoba sporządzająca świadectwo pracy), pracownik powinien zostać o tym niezwłocznie poinformowany, a pracodawca powinien przygotować mu nowe świadectwo pracy (nawet bez wniosku pracownika o sprostowanie świadectwa) zawierające prawidłowe informacje. Jeżeli jednak, tak jak w sytuacji opisanej w pytaniu, ani pracownik, ani pracodawca nie zauważą błędu, a ujawni go w trakcie kontroli inspektor pracy, wówczas pracodawca powinien jak najszybciej przygotować i przekazać pracownikowi nowe świadectwo. W tym zakresie pracodawca nie musi, a nawet nie powinien czekać na zakończenie kontroli PIP i wnioski pokontrolne inspektora pracy.

WAŻNE!

Jeżeli pracodawca wykryje błąd w sporządzonym świadectwie pracy, powinien wydać pracownikowi nowe świadectwo, nie czekając na jego wniosek w tej sprawie.

Pracodawca nie musi także obawiać się mandatu za takie uchybienie, ponieważ błąd w świadectwie pracy nie jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika, za które grozi grzywna (w postępowaniu mandatowym lub przed sądem). Kodeks pracy nie wymienia bowiem wśród wykroczeń przeciwko prawom pracownika wystawienia błędnego świadectwa pracy. Wykroczeniem związanym ze świadectwem pracy jest natomiast jego niewydanie. Za takie wykroczenie pracodawcy grozi grzywna w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 3 Kodeksu pracy). Gdyby ujawniony przez inspektora błąd nie został poprawiony do czasu zakończenia kontroli, pracodawca powinien spodziewać się zobowiązania do jego skorygowania w wystąpieniu pokontrolnym inspektora PIP. W takim przypadku pracodawca powinien poinformować inspektora o wykonaniu zobowiązania objętego wystąpieniem w terminie wskazanym przez kontrolującego w tym wystąpieniu, nie dłuższym niż 30 dni (art. 36 ustawy o PIP).

• art. 97 § 2-21, art. 282 § 1 pkt 3 Kodeksu pracy,

• art. 11 pkt 8, art. 36 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. Nr 89, poz. 589 ze zm.),

• § 1 i § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282 ze zm.).

Katarzyna Wrońska-Zblewska

specjalista w zakresie prawa pracy

Orzecznictwo uzupełniające:

• Pracownik nie może skutecznie dochodzić sprostowania świadectwa pracy w części dotyczącej stwierdzenia, że stosunek pracy został rozwiązany przez pracodawcę bez wypowiedzenia z winy pracownika, kwestionując zgodność z prawem tego rozwiązania, bez wystąpienia z powództwem o roszczenia z tytułu niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku pracy na podstawie art. 56 Kodeksu pracy. (Wyrok Sądu Najwyższego z 4 listopada 2009 r., I PZP 4/09, OSNP 2010/13-14/154)

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA