REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprostowanie świadectwa pracy

Monika Frączek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wydanie pracownikowi świadectwa pracy to jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy. Natomiast uwzględnienie wniosku pracownika o sprostowanie tego świadectwa w praktyce oznacza wydanie nowej, poprawnej jego wersji.

Świadectwo pracy nie ma charakteru dokumentu urzędowego w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego. Stanowi dokument prywatny, o którym mowa w art. 245 k.p.c. Ponieważ jest wydawane przez podmiot prywatny, jakim jest pracodawca, ustawodawca zakłada, że mogą się przytrafić w nim błędy. Świadectwo pracy jest jednak dokumentem, na podstawie którego najczęściej kolejne podmioty (np. następny pracodawca, urząd pracy, organ emerytalno-rentowy) ustalają uprawnienia pracownika ze stosunku pracy - dlatego istnieją mechanizmy prawne służące jego poprawieniu. Mimo że zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego świadectwo pracy nie ma cech wyłączności w zakresie dowodowym w postępowaniu o realizację świadczeń pracowniczych (uchwała SN z 28 września 1990 r., III PZP 15/90) - to w praktyce pracownikowi będzie trudno udowodnić prawo do konkretnego przywileju w przypadku braku danych czy błędnych informacji.

REKLAMA

Elementy podlegające sprostowaniu

Ponieważ świadectwo pracy jest dokumentem wiedzy, pracownik może domagać się sprostowania zarówno typowych błędów pisarskich, jak i ważniejszych pomyłek, np:

• w pisowni imienia czy nazwiska lub niewłaściwe oznaczenie firmy,

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca w świadectwie pracy wpisał nazwę firmy, jaka była w chwili przyjmowania pracownika do pracy. W wyniku zmian organizacyjnych w trakcie trwania stosunku pracy firma zaczęła działać pod zmienioną nazwą. Pracownik ma prawo żądać, żeby w świadectwie pracy znalazła się aktualna nazwa firmy.

• niedostateczna wiedza pracownika działu kadr wypełniającego świadectwo pracy,

Przykład

REKLAMA

Pracodawca wpisał datę rozwiązania umowy o pracę zawartej na czas określony, która rozwiązała się z upływem czasu, na który została zawarta, w pkt 3 lit. c świadectwa pracy (podstawa prawna wygaśnięcia stosunku pracy). Umowa na czas określony nie wygasa, ale rozwiązuje się z upływem czasu, na który została zawarta. Pracodawca będzie zobowiązany do sprostowania tego świadectwa i wpisania: „art. 30 § 1 pkt 4 k.p.” w pkt 3, ale pod literą „a” w świadectwie pracy.

• zamieszczenie w świadectwie pracy elementów, które - w świetle przepisów Kodeksu pracy i tych dotyczących szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania - nie powinny się w nim znaleźć,

Przykład

Pracodawca wpisał w świadectwie pracy elementy ocenne, np. „pracownik nie wyróżniał się w swojej pracy”. Pracownik ma prawo żądać wydania świadectwa pracy bez takich zapisów. To, że w świadectwie pracy nie wpisuje się elementów oceny pracownika, podkreśla orzecznictwo (wyrok SN z 17 maja 1996 r., I PRN 40/96).

• niezamieszczenie wymaganych danych,

Przykład

Pracodawca wskazał w świadectwie pracy tylko te funkcje, które pracownik pełnił w ciągu ostatnich 2 lat. Pracownik był zatrudniony przez 7 lat. Pracodawca musi sprostować świadectwo pracy i wskazać wszystkie stanowiska i funkcje, jakie pracownik pełnił w okresie zatrudnienia u niego.

• błędy w wypełnianiu świadectwa pracy, które mogą mieć negatywny wpływ na jego późniejsze uprawnienia (w kolejnych stosunkach pracy lub np. w sprawach przed ZUS),

Przykład

Pracodawca wskazał niewłaściwy wymiar etatu, na jakim pracownik był zatrudniony. Ponieważ może mieć to znaczenie w przypadku nabywania uprawnień emerytalno-rentowych, pracodawca musi sprostować świadectwo pracy w tym zakresie.

• zamieszczenie bez zgody pracownika informacji, na podanie których - zgodnie z prawem pracy - pracownik musi się zgodzić.

Przykład

Pracodawca bez żądania ze strony pracownika umieścił w świadectwie pracy informację o tym, ile pracownik zarabiał i jakie uzyskał kwalifikacje. Pracownik domaga się sprostowania świadectwa pracy i usunięcia tych informacji, gdyż ma takie prawo. Są to dane wpisywane tylko na jego żądanie (art. 97 § 2 zd. trzecie k.p.).

Termin na złożenie wniosku o sprostowanie świadectwa pracy

Pracownik może wystąpić o sprostowanie świadectwa pracy w ciągu 7 dni od otrzymania tego świadectwa. Dokonuje tego w drodze złożenia wniosku. Kodeks pracy nie wymaga, aby wniosek miał formę pisemną, jednak w interesie pracownika leży to, aby do celów dowodowych wniosek został złożony na piśmie. W razie nieuwzględnienia takiego wniosku przez pracodawcę pracownik ma również 7 dni - liczone od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy - na wystąpienie do sądu pracy z żądaniem sprostowania świadectwa przez pracodawcę (art. 97 § 21 k.p.). W tym przypadku zastosowanie będzie mieć Kodeks cywilny stanowiący, że termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia, a jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu tego terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło (art. 111 k.c. w zw. z art. 300 k.p.).

Przykład

Umowa o pracę zawarta z pracownikiem rozwiąże się 13 marca br. w sobotę, czyli z upływem 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia. Pracownik otrzymał świadectwo pracy 17 marca br. Oznacza to, że do 24 marca br. włącznie pracownik będzie mógł wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy.

Obowiązek wydania nowego świadectwa pracy istnieje, gdy:

• pracownik w ciągu 7 dni od dnia otrzymania świadectwa pracy wystąpi do pracodawcy z wnioskiem o jego sprostowanie, a pracodawca ten wniosek uwzględni (art. 97 § 21 k.p.),

• sąd pracy uwzględni wniosek pracownika o sprostowanie świadectwa pracy, w przypadku gdy trafił on do sądu pracy w trybie określonym w art. 97 § 21 zd. drugie k.p.,

• sąd pracy uwzględni powództwo pracownika o odszkodowanie w związku z wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy (art. 99 k.p.).

Poprzednio wydane błędne świadectwo pracy, najpóźniej w dniu wydania nowego, powinno być usunięte z akt osobowych pracownika i zniszczone (§ 5 i 6 rozporządzenia MPiPS z 15 maja 1996 r.).

Monika Frączek 

Podstawa prawna:

• art. 97, 99 Kodeksu pracy,

• rozporządzenie MPiPS z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (DzU nr 60, poz. 282 ze zm.),

• orzeczenia Sądu Najwyższego:

- uchwała z 28 września 1990 r. (III PZP 15/90, OSNCP 1991/4/45),

- wyrok z 17 maja 1996 r. (I PRN 40/96, Prok. i Pr. - wkł. 1996/10/58).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    Co to jest działalność badawczo-rozwojowa? W teorii i praktyce

    Działalność badawczo-rozwojową definiuje m.in. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. oraz Podręcznik Frascati. Zgodnie z definicją działalność badawczo-rozwojowa to twórcza praca podejmowana w sposób celowy i systematyczny, mająca na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań dla istniejącej wiedzy. Działalność B+R zawsze ukierunkowana jest na nowe odkrycia, oparte na oryginalnych koncepcjach lub hipotezach. Nie ma pewności co do ostatecznego wyniku, ale jest ona planowana i budżetowana, a jej celem jest osiągnięcie wyników, które mogłyby być swobodnie przenoszone lub sprzedawane na rynku. Co to oznacza w praktyce? 

    REKLAMA

    Każdy projekt finansowany z UE musi uwzględniać zasady horyzontalne. O jakie zasady chodzi?

    Polityka horyzontalna Unii Europejskiej, która powinna być uwzględniona w każdym projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich, to równe szanse i niedyskryminacja, równość kobiet i mężczyzn, zrównoważony rozwój oraz zasada „nie czyń poważnych szkód”. Ponadto, beneficjenci są zobligowani do przestrzegania Karty Praw Podstawowych UE oraz spełnienia horyzontalnego warunku podstawowego w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    Dlaczego opłaca się ponownie wykorzystywać, odnawiać lub odsprzedawać stare urządzenia elektroniczne?

    Współczesny rynek elektroniki użytkowej opiera się głównie na handlu nowym sprzętem w sieciach sprzedaży stacjonarnej i na platformach online. Ostatnio dużym zainteresowaniem cieszy się również recommerce (reverse commerce), czyli sprzedaż zakupionych produktów w celu ich ponownego wykorzystania, odnowienia, poddania recyklingowi lub odsprzedaży. Jakie zalety ma handel zwrotny? Komu i czemu służy? Czy ma szansę dalej się rozwijać? 

    Polskie firmy co roku wyrzucają do kosza miliony złotych! Recykling oprogramowania jest możliwy

    W zasobach wielu firm i instytucji publicznych zalegają niekiedy nawet setki sztuk niewykorzystywanych licencji wieczystych na oprogramowanie wartych dziesiątki, a czasem i setki tysięcy złotych. Nieliczne podmioty decydują się na ich odsprzedaż – a szkoda, bo to przedsięwzięcie nie tylko zgodne z prawem, ale i mogące stanowić jeden z elementów optymalizacji kosztowej działalności każdej organizacji.

    REKLAMA

    Będą przepisy regulujące zasady wykonywania działalności kosmicznej

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii przygotowało projekt ustawy o działalności kosmicznej. Nowa ustawa będzie regulowała m.in. zasady wykonywania działalności kosmicznej, jak również warunki i tryb wydawania zezwolenia na prowadzenie działalności kosmicznej. Działalność kosmiczna będzie mogła być wykonywana wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia udzielanego przez Prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej (PAK).

    PIT kasowy coraz bliżej. Rząd chce w II kw. przyjąć projekt ustawy. Ale nie wszyscy przedsiębiorcy będą mogli wybrać PIT kasowy

    Kasowy PIT będą mogli wybrać przedsiębiorcy wykonujący działalność wyłącznie indywidualnie, jeżeli ich przychody z tej działalności w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły kwoty 500 tys. zł oraz przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej. Kasowego PIT nie będą mogli wybrać przedsiębiorcy, którzy prowadzą księgi rachunkowe.

    REKLAMA