REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wydanie pracownikowi świadectwa pracy to jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy. Natomiast uwzględnienie wniosku pracownika o sprostowanie tego świadectwa w praktyce oznacza wydanie nowej, poprawnej jego wersji.

Świadectwo pracy nie ma charakteru dokumentu urzędowego w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego. Stanowi dokument prywatny, o którym mowa w art. 245 k.p.c. Ponieważ jest wydawane przez podmiot prywatny, jakim jest pracodawca, ustawodawca zakłada, że mogą się przytrafić w nim błędy. Świadectwo pracy jest jednak dokumentem, na podstawie którego najczęściej kolejne podmioty (np. następny pracodawca, urząd pracy, organ emerytalno-rentowy) ustalają uprawnienia pracownika ze stosunku pracy - dlatego istnieją mechanizmy prawne służące jego poprawieniu. Mimo że zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego świadectwo pracy nie ma cech wyłączności w zakresie dowodowym w postępowaniu o realizację świadczeń pracowniczych (uchwała SN z 28 września 1990 r., III PZP 15/90) - to w praktyce pracownikowi będzie trudno udowodnić prawo do konkretnego przywileju w przypadku braku danych czy błędnych informacji.

REKLAMA

REKLAMA

Elementy podlegające sprostowaniu

Ponieważ świadectwo pracy jest dokumentem wiedzy, pracownik może domagać się sprostowania zarówno typowych błędów pisarskich, jak i ważniejszych pomyłek, np:

• w pisowni imienia czy nazwiska lub niewłaściwe oznaczenie firmy,

REKLAMA

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca w świadectwie pracy wpisał nazwę firmy, jaka była w chwili przyjmowania pracownika do pracy. W wyniku zmian organizacyjnych w trakcie trwania stosunku pracy firma zaczęła działać pod zmienioną nazwą. Pracownik ma prawo żądać, żeby w świadectwie pracy znalazła się aktualna nazwa firmy.

• niedostateczna wiedza pracownika działu kadr wypełniającego świadectwo pracy,

Przykład

Pracodawca wpisał datę rozwiązania umowy o pracę zawartej na czas określony, która rozwiązała się z upływem czasu, na który została zawarta, w pkt 3 lit. c świadectwa pracy (podstawa prawna wygaśnięcia stosunku pracy). Umowa na czas określony nie wygasa, ale rozwiązuje się z upływem czasu, na który została zawarta. Pracodawca będzie zobowiązany do sprostowania tego świadectwa i wpisania: „art. 30 § 1 pkt 4 k.p.” w pkt 3, ale pod literą „a” w świadectwie pracy.

• zamieszczenie w świadectwie pracy elementów, które - w świetle przepisów Kodeksu pracy i tych dotyczących szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania - nie powinny się w nim znaleźć,

Przykład

Pracodawca wpisał w świadectwie pracy elementy ocenne, np. „pracownik nie wyróżniał się w swojej pracy”. Pracownik ma prawo żądać wydania świadectwa pracy bez takich zapisów. To, że w świadectwie pracy nie wpisuje się elementów oceny pracownika, podkreśla orzecznictwo (wyrok SN z 17 maja 1996 r., I PRN 40/96).

• niezamieszczenie wymaganych danych,

Przykład

Pracodawca wskazał w świadectwie pracy tylko te funkcje, które pracownik pełnił w ciągu ostatnich 2 lat. Pracownik był zatrudniony przez 7 lat. Pracodawca musi sprostować świadectwo pracy i wskazać wszystkie stanowiska i funkcje, jakie pracownik pełnił w okresie zatrudnienia u niego.

• błędy w wypełnianiu świadectwa pracy, które mogą mieć negatywny wpływ na jego późniejsze uprawnienia (w kolejnych stosunkach pracy lub np. w sprawach przed ZUS),

Przykład

Pracodawca wskazał niewłaściwy wymiar etatu, na jakim pracownik był zatrudniony. Ponieważ może mieć to znaczenie w przypadku nabywania uprawnień emerytalno-rentowych, pracodawca musi sprostować świadectwo pracy w tym zakresie.

• zamieszczenie bez zgody pracownika informacji, na podanie których - zgodnie z prawem pracy - pracownik musi się zgodzić.

Przykład

Pracodawca bez żądania ze strony pracownika umieścił w świadectwie pracy informację o tym, ile pracownik zarabiał i jakie uzyskał kwalifikacje. Pracownik domaga się sprostowania świadectwa pracy i usunięcia tych informacji, gdyż ma takie prawo. Są to dane wpisywane tylko na jego żądanie (art. 97 § 2 zd. trzecie k.p.).

Termin na złożenie wniosku o sprostowanie świadectwa pracy

Pracownik może wystąpić o sprostowanie świadectwa pracy w ciągu 7 dni od otrzymania tego świadectwa. Dokonuje tego w drodze złożenia wniosku. Kodeks pracy nie wymaga, aby wniosek miał formę pisemną, jednak w interesie pracownika leży to, aby do celów dowodowych wniosek został złożony na piśmie. W razie nieuwzględnienia takiego wniosku przez pracodawcę pracownik ma również 7 dni - liczone od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy - na wystąpienie do sądu pracy z żądaniem sprostowania świadectwa przez pracodawcę (art. 97 § 21 k.p.). W tym przypadku zastosowanie będzie mieć Kodeks cywilny stanowiący, że termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia, a jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu tego terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło (art. 111 k.c. w zw. z art. 300 k.p.).

Przykład

Umowa o pracę zawarta z pracownikiem rozwiąże się 13 marca br. w sobotę, czyli z upływem 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia. Pracownik otrzymał świadectwo pracy 17 marca br. Oznacza to, że do 24 marca br. włącznie pracownik będzie mógł wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy.

Obowiązek wydania nowego świadectwa pracy istnieje, gdy:

• pracownik w ciągu 7 dni od dnia otrzymania świadectwa pracy wystąpi do pracodawcy z wnioskiem o jego sprostowanie, a pracodawca ten wniosek uwzględni (art. 97 § 21 k.p.),

• sąd pracy uwzględni wniosek pracownika o sprostowanie świadectwa pracy, w przypadku gdy trafił on do sądu pracy w trybie określonym w art. 97 § 21 zd. drugie k.p.,

• sąd pracy uwzględni powództwo pracownika o odszkodowanie w związku z wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy (art. 99 k.p.).

Poprzednio wydane błędne świadectwo pracy, najpóźniej w dniu wydania nowego, powinno być usunięte z akt osobowych pracownika i zniszczone (§ 5 i 6 rozporządzenia MPiPS z 15 maja 1996 r.).

Monika Frączek 

Podstawa prawna:

• art. 97, 99 Kodeksu pracy,

• rozporządzenie MPiPS z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (DzU nr 60, poz. 282 ze zm.),

• orzeczenia Sądu Najwyższego:

- uchwała z 28 września 1990 r. (III PZP 15/90, OSNCP 1991/4/45),

- wyrok z 17 maja 1996 r. (I PRN 40/96, Prok. i Pr. - wkł. 1996/10/58).

 

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA