Sprostowanie świadectwa pracy
REKLAMA
REKLAMA
Pracodawca powinien wydać nowe świadectwo pracy.
REKLAMA
REKLAMA
Pracownik, któremu pracodawca wydał wadliwe świadectwo pracy, ma prawo żądać jego sprostowania (§ 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania; DzU nr 60, poz. 282 ze zm.). Wniosek pracownika powinien mieć formę pisemną. Pracownik musi także wskazać, na czym polega wadliwość dokumentu. Pracodawca po otrzymaniu takiego wniosku sprawdza, czy pracownik miał rację. Na rozpatrzenie wniosku pracodawca ma 7 dni. W przypadku uwzględnienia wniosku pracownika pracodawca ma obowiązek w terminie 7 dni wydać nowe, prawidłowe świadectwo pracy i doręczyć je pracownikowi. Nowe świadectwo pracy powinno być wystawione z datą jego faktycznego sporządzenia.
Natomiast w sytuacji gdy pracodawca nie uznaje zasadności wniosku pracownika, również w terminie 7 dni powinien na piśmie poinformować go o swojej decyzji. Pracownik po uzyskaniu pisma od pracodawcy może wystąpić do sądu pracy z pozwem o sprostowanie świadectwa pracy. Jeśli sąd uzna powództwo za zasadne, zobowiąże pracodawcę do niezwłocznego wydania pracownikowi nowego świadectwa pracy, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od uprawomocnienia się orzeczenia sądu w tej sprawie.
Odpowiedziała Katarzyna Tomaszewska
REKLAMA
REKLAMA