REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo wypełnić świadectwo pracy

Ewa Przedwojska
Ewa Przedwojska

REKLAMA

Informacje zawarte w świadectwie pracy mają istotne znaczenie zarówno dla ustalania uprawnień pracowniczych, jak i wynikających z przepisów ubezpieczeniowych. Dlatego w świadectwie należy podać m.in. okresy nieskładkowe przypadające w okresie zatrudnienia u danego pracodawcy.

Zasady wypełniania świadectwa pracy zostały określone w rozporządzeniu MPiPS z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania - zwanym dalej rozporządzeniem.

REKLAMA

Okres i wymiar czasu pracy

W załączniku do rozporządzenia ustawodawca określił wzór druku świadectwa pracy. W jego punkcie pierwszym pracodawca musi wpisać m.in. okres zatrudnienia pracownika. Okres ten liczy się od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia jego rozwiązania albo wygaśnięcia. Jeżeli umowa została podpisana innego dnia niż rozpoczęcie pracy, w świadectwie jako początek okresu zatrudnienia należy wskazać dzień określony w umowie jako dzień rozpoczęcia pracy.

Przykład

Umowę o pracę podpisano 22 kwietnia, wskazując w niej jako termin rozpoczęcia pracy 1 maja. W świadectwie pracy jako początek zatrudniania należy wpisać 1 maja, mimo że było to święto. Gdyby w umowie nie określono terminu rozpoczęcia pracy, należałoby uznać, że stosunek pracy nawiązał się w dniu zawarcia umowy, czyli 22 kwietnia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Okres zatrudnienia podaje się przez wskazanie daty początkowej i końcowej - niewłaściwe jest podawanie czasu trwania stosunku pracy, np. 3 lata, 4 miesiące i 12 dni.

W tym samym punkcie pracodawca powinien podać wymiar czasu, w jakim pracownik wykonywał powierzone mu obowiązki. Wymiar czasu pracy można podać według uznania, np. pełny etat, 1 etat, pełny wymiar czasu pracy, połowa pełnego wymiaru czasu pracy, 3/4 etatu. Jeżeli pracownik w trakcie całego zatrudnienia pracował w różnych wymiarach czasu pracy, należy osobno zapisać wszystkie okresy i wymiary etatu.

Rodzaj pracy i zajmowane stanowiska

Punkt drugi świadectwa pracy wymaga podania rodzaju wykonywanej pracy. W tym miejscu należy wpisać rodzaj pracy wynikający z zawartej z pracownikiem umowy o pracę, przez wskazanie srtanowiska lub funkcji (np. murarz) lub przez określenie zakresu obowiązków (wówczas należy zwięźle opisać wykonywane czynności).

Wszystkie zajmowane przez pracownika stanowiska lub pełnione funkcje należy wpisać chronologicznie od dnia rozpoczęcia do dnia zakończenia umowy.

Więcej w Serwisie Prawno-Pracowniczym - Zamów prenumeratę >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA