Kategorie

Czy przedsiębiorcę będą mogły kontrolować różne US z województwa?

Przedsiębiorcę będą mogły kontrolować różne urzędy skarbowe z województwa? – opinia BCC nt. projektu rozporządzenia
Shutterstock
Czy US będą miały większy zakres kontroli. Ministerstwo Finansów pracuje właśnie nad poszerzeniem zasięgu działania naczelników urzędów skarbowych. Na czym polegają te zmiany? Kogo będą dotyczyły?

Co jest celem zmian?

Zmiany w zakresie przeprowadzania kontroli zawarte są w projekcie rozporządzenia, którego celem jest rozszerzenie kompetencji naczelników urzędów skarbowych do dokonywania kontroli podatkowych oraz czynności sprawdzających na teren całego województwa, w którym znajduje się siedziba danego naczelnika urzędu skarbowego, niezależnie od terytorium ich działania.

Z punktu widzenia przedsiębiorcy

Reklama

Zdaniem BCC, zasadne i bardzo oczekiwane jest usprawnienie procesu przeprowadzania wobec przedsiębiorców kontroli podatkowych i czynności sprawdzających. Kontrola rozliczeń podatkowych jest procesem uciążliwym dla podatników, jednak również sami przedsiębiorcy dostrzegają jej pozytywne aspekty.

Z jednej strony pozwala na zweryfikowanie dokonywanych rozliczeń podatkowych i częstokroć potwierdzenie prawidłowości podejścia rzetelnych podatników, a z drugiej na wykrycie oraz wyeliminowanie działań podmiotów uchylających się od opodatkowywania, a w konsekwencji uzyskujących nieuczciwą przewagę rynkową.

Organy podatkowe realizując kontrolę rozliczeń podatkowych przedsiębiorców (niezależnie od formy w jakiej jest wykonywana) powinny jednak wyważyć dwa aspekty związane z podejmowanymi działaniami:

  • ich cel, którym jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz
  • wpływ podejmowanych działań na działalność przedsiębiorcy, czyli uciążliwość podejmowanych działań.

Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia przedsiębiorców związane z prowadzonymi przez organy kontrolami, opracowywane rozwiązanie mogą rodzić negatywne konsekwencje dla podatników.

  • Potencjalny brak doświadczenia w kontrolowaniu biznesu skupionego w dużych miastach, o skomplikowanym przedmiocie działalności
Reklama

W praktyce, może dojść do sytuacji, w której danego przedsiębiorcę będzie kontrolował naczelnik urzędu skarbowego z siedzibą na drugim końcu województwa, który w toku dotychczasowej działalności nigdy nie dokonywał kontroli podobnego rodzaju biznesu i nie zna jego specyfiki – uważa Michał Borowski, ekspert BCC ds. podatków.

Szczególnie może to dotknąć przedsiębiorców, którzy rodzajowo lub branżowo w naturalny sposób skupiają się w większych miejscowościach. W takich przypadkach, skala działalności podatnika oraz skomplikowany charakter może spowodować skutek odwrotny od zamierzonych celów rozporządzenia tj. wydłużyć czas realizowanych kontroli podatkowych i czynności sprawdzających – wyjaśnia.

  • Brak wykorzystania wiedzy o rozliczeniach podatnika posiadanej przez właściwy miejscowo urząd skarbowy

Istotnym zagadnieniem wpływającym na sprawne przeprowadzenie procesu weryfikacji rozliczeń podatkowych jest kwestia znajomości przez urząd skarbowy podlegających im podatników.
W przypadku wszczęcia kontroli przez innego naczelnika urzędu skarbowego – kontrolujący mogą analizować po raz kolejny te same zagadnienia czy też sposób przeprowadzania transakcji, które są już znane właściwemu urzędowi skarbowemu – uważa Michał Borowski.

  • Skomplikowanie zasad współpracy przedsiębiorców z Krajową Administracją Skarbową

Proponowana zmiana może doprowadzić także do sytuacji, w których rozliczenia jednego podatnika będą:

  • równolegle kontrolowane przez trzy różne organy: urząd skarbowy właściwy miejscowo (np. w toku czynności sprawdzających), urząd skarbowy z terenu województwa (w toku kontroli podatkowej) oraz Urząd Celno-Skarbowy (w toku kontroli celno-skarbowej),
  • każdorazowo weryfikowane przez innego naczelnika urzędu skarbowego i innych pracowników urzędów skarbowych w zależności od zasobów kadrowych w komórkach prowadzących kontrolę podatkową i czynności sprawdzające w urzędach skarbowych z terenu danego województwa.

Z punktu widzenia przedsiębiorców, zwiększenie liczby organów podatkowych mogących przeprowadzić kontrolę wydłuży czas i skomplikuje proces ich obsługi, jak również najprawdopodobniej zwiększy koszty związane z tym procesem – mówi ekspert BCC.

Odejście od koncepcji indywidualnego podejścia do podatników

Proponowana koncepcja zmian stoi w sprzeczności z dotychczasowymi działaniami Ministerstwa Finansów, zgodnie z którymi indywidualna opieka i znajomość przez urząd skarbowy przedsiębiorców działających na terenie powiatu będącego we właściwości miejscowej danego urzędu skarbowego, a także specjalizacja kadry urzędniczej ma sprzyjać partnerskiej relacji, zrozumieniu biznesu i niwelować błędy w ramach współpracy na linii podatnik – organy skarbowy.

Przykładem działań Ministerstwa Finansów w zakresie zindywidualizowanego i bardziej wyspecjalizowanego podejścia podatników jest chociażby scentralizowanie obsługi największych podatników w Polsce w jednym miejscu tj. Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie – przypomina Michał Borowski.

Przyjęcie przez Ministerstwo Finansów rozporządzenia w zaproponowanym kształcie stanowić będzie co najmniej w części odejście od koncepcji bardziej indywidualnego podejścia do podatników, która – co do zasady – jest dobrze oceniana przez przedsiębiorców i ma za zadanie budować partnerskie relacje pomiędzy przedsiębiorcami i Krajową Administracją Skarbową. – Skoro Krajowa Administracja Skarbowa zidentyfikowała urzędy skarbowe w których występują „spiętrzenia działań obejmujących kontrole podatkowe i czynności sprawdzających”, w ocenie BCC bardziej efektywnym sposobem rozwiązania tego problemu byłoby wzmocnienie kadr w tych urzędach – mówi ekspert BCC. – Odsyłanie części spraw do innych jednostek nie rozwiąże trafnie zdiagnozowanych problemów KAS, a prawdopodobnie skomplikuje jedynie sytuację zarówno przedsiębiorców, jaki i pracowników aparatu skarbowego – uważa Michał Borowski.

Michał Borowski, ekspert BCC ds. podatków, partner w Crido

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    15 cze 2021
    Zakres dat:

    Zawieranie umów w formie elektronicznej, zarządzanie dokumentami online. Czy prawnicy pozbędą się papierów?

    Zawieranie umów w formie elektronicznej. Tak jak biznesmeni rozpoczynający swoją karierę w latach 80-tych i 90-tych są przyzwyczajeni do noszenia znacznej ilości gotówki w kieszeni, tak prawnicy są przyzwyczajeni do wszystkiego, co jest „na piśmie”, „stwierdzone pismem”, ma „formę pisemną”, itp. Jak słusznie wskazała Rzecznik Generalna TSUE (w swojej opinii w sprawie C-258/16), teksty zapisuje się od tysięcy lat na różnych nośnikach – na glinianych tabliczkach, papirusie, marmurze czy granicie. Współcześnie coraz powszechniej używa się jednak elektronicznych środków przekazu. Odchodzi się od utożsamiania formy pisemnej wyłącznie z formą papierową (wydrukiem papierowym).

    Jak firma powinna informować o realizacji zadania publicznego?

    Od 25 czerwca br. będą obowiązywały nowe regulacje dla beneficjentów programów finansowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, w tym z PFRON. Jakie obowiązki informacyjne ma firma?

    Zarządzanie firmą budowlaną - dostęp do danych w czasie rzeczywistym

    Zarządzanie firmą budowlaną. Sektor budowlany wyszedł obronną ręką z zawirowań związanych z pandemią koronawirusa. Duży wpływ miały m.in. inwestycje zakontraktowane jeszcze przed wybuchem pandemii. Jednak wydajność prac prowadzonych w zaostrzonym reżimie sanitarnym spadła o ok. 5-20 proc. (zob. Raport PZPB “Sektor budownictwa w obliczu COVID-19”). Poszukiwanie możliwości optymalizacji powinno być więc jednym z priorytetów tej branży. Szansą na znaczne poprawienie wyników oraz lepszą organizację pracy jest bieżący dostęp do danych oraz ich analiza, która pozwala podejmować słuszne decyzje biznesowe.

    Czy przedsiębiorca może sprawdzić kto jest zaszczepiony?

    Była wojna o maseczki, będzie o dowody szczepienia? Przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak sprawdzać czy klient jest zaszczepiony. Jakie obowiązki ma pracodawca, a jakie prawa pracownik?

    Co 4 firma ma kłopoty ze spłata rat kredytu lub leasingu

    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?

    Rynek konsumenta. Kto kupuje zdalnie, a kto stacjonarnie?

    Zakupy przez internet zyskały przez pandemię. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni niemal całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji.

    Wynajem - jedno mieszkanie, podwójny zysk

    Wynajem nieruchomości. W obliczu rosnącej inflacji, która w maju br. sięgnęła już blisko 5%, warto zastanowić się, co zrobić, aby zaoszczędzone pieniądze nie straciły na wartości. Jedną z inwestycji, po którą wciąż chętnie sięgają Polacy są nieruchomości. Mimo rosnących cen mieszkań, nadal jest to najbezpieczniejsza i najpewniejsza forma lokaty kapitału. Ponadto na rynku pojawił się nowy produkt mający przyspieszyć zwrot z takiej inwestycji – tzw. Wehikuł Inwestycyjny.

    Kiedy ruszy Krajowy Rejestr Zadłużonych?

    Krajowy Rejestr Zadłużonych miał zacząć działać w lipcu tego roku, ale poczekamy jeszcze na jego uruchomienie. Kto trafi do Krajowego Rejestru Zadłużonych?

    Mixed-use, czyli budownictwo wielofunkcyjne

    Budownictwo wielofunkcyjne - mixed-use. Nowoczesne kompleksy wielofunkcyjne, otwarte na interakcje społeczne i zapewniające lokalne potrzeby, które wygrywają dziś z tradycyjnymi biurowcami, wyznaczają kierunek rozwoju inwestycji w sektorze komercyjnym.

    Lokalny program "Mój Deszcz"

    Lokalny program "Mój Deszcz". Miejski program dotacji do łapania deszczówki, uzupełniający program centralny, rozpoczyna samorząd Gliwic. Na wykonanie zbiorników do łapania i wykorzystania wód deszczowych ma być przeznaczone do 4 tys. zł – w ramach półmilionowego budżetu.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Co zawiera pakiet dla zagranicznych inwestorów?

    Proponowany pakiet dla zagranicznych inwestorów to m.in.: "jedno okienko", w którym firma będzie mogła ustalić wszystkie podatkowe aspekty inwestycji, czy możliwość odliczania VAT od usług finansowych.

    Rynek nieruchomości biurowych w Europie

    Rynek nieruchomości biurowych. Z powodu pandemii Covid-19 spadło zapotrzebowanie na biura w Europie i inwestycje w nowe nieruchomości. W Londynie ten trend zaczyna się odwracać. We Francji wzrasta zapotrzebowanie na zielone dachy i tarasy. W Szwecji myśli się o "biurach przyszłości". Nadal puste pozostają biura we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii.

    Kasa fiskalna 2021 - rejestracja i zwolnienie

    Bez względu na rodzaj kasy przedsiębiorca ma obowiązek dokonania jej fiskalizacji i uzyskać numer ewidencyjny. Jak zarejestrować kasę fiskalną? Kto może to zrobić? Ile to kosztuje?

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Dlaczego pracownicy wolą model hybrydowy?

    Aż 61 proc. pracowników chce pracować w modelu hybrydowym, pracę wyłącznie z domu chciałoby świadczyć zaledwie 15 proc. Jak ten trend wpływa na rynek nieruchomości biurowych?

    Dlaczego ciągłość IT jest numerem 1 dla firm?

    Zdolność firm do szybkiego odtworzenia środowiska pracy w wyniku awarii lub cyberataku jest dziś wystawiana na bardzo trudną próbę. Bardzo wiele biznes „zawdzięcza” tutaj pandemii i powszechnemu przejściu na pracę zdalną.

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Backup w firmie - dlaczego jest taki ważny?

    Backup w firmie powinien być obowiązkowy. Przypadkowo usunięty dokument, złośliwe oprogramowanie lub uszkodzenie sprzętu – przyczyn utraty danych może być co najmniej kilka. W każdym przypadku konsekwencje są jednak takie same. Jak można ich uniknąć?

    Wakacje 2021 - jakie są trendy turystyczne?

    Gdzie wyjedziemy na tegoroczne wakacje? Wybierzemy urlop w kraju czy za granicą? Jakie kierunki są popularne? Czy biura podróży mają szansę w tym sezonie na odrobienie strat?

    Dotacja na założenie firmy - zabezpieczenie środków [VIDEO]

    Jedną z najpopularniejszych form wsparcia z urzędu pracy, dostępną dla zarejestrowanych osób bezrobotnych, jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej. Jak zabezpieczyć zwrot dofinansowania?

    Bitcon i kryptomilionerzy - gdzie zapłacą swoje podatki?

    Na świecie ujawniają się pierwsi miliarderzy, którzy dorobili się tylko na bitconie, a w Polsce jest coraz więcej krypto-milionerów. Czy odprowadzają podatki do polskiej kasy?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!