REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Open space w miejscu pracy, czy jest korzystny dla pracownika?

Joanna Kuzub
Open space w miejscu pracy, czy jest korzystny dla pracownika? / Fot. Armstrong
Open space w miejscu pracy, czy jest korzystny dla pracownika? / Fot. Armstrong
Armstrong
Armstrong

REKLAMA

REKLAMA

Open space to nic innego jak otwarta przestrzeń biurowa, która nie dzieli się na zamknięte pomieszczenia. Z jednej strony pomaga i ułatwia integrację całego zespołu, z drugiej zaś nie zawsze korzystnie wpływa na zdrowie i samopoczucie pracowników. Jakie są korzyści i wady open space?

Open space to otwarta przestrzeń pomieszczenia biurowego. Charakteryzuje się wieloma stanowiskami pracy na dużych i otwartych przestrzeniach bez podziału na pokoje - wszyscy pracownicy wykonują pracę w jednej sali. Stanowiska poszczególnych osób mogą bezpośrednio do siebie przylegać albo być oddzielone niewielkimi ściankami lub boksami.

REKLAMA

REKLAMA

Krótka historia open space

Pierwsze biura tego typu pojawiły się pod koniec XIX wieku w Stanach Zjednoczonych, kiedy to miała miejsce rewolucja przemysłowa, która zwiększyła zapotrzebowanie na pracowników administracyjnych. Dotychczasowe biura stały się za małe w stosunku do zatrudnionej kadry. Zrodził się pomysł, aby usunąć możliwe ściany działowe i w uzyskanej wolnej przestrzeni ustawić dodatkowe biurka.

W Polsce moda na open space przyszła wraz z wkroczeniem na nasz rynek firm zagranicznych, w latach 90. Polskim pracodawcom pomysł bardzo się spodobał i coraz częściej, tworząc miejsca pracy, wybierają otwartą przestrzeń.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Zobacz: Jak skutecznie motywować pracowników?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawy techniczne

Urządzając przestrzeń biurową tego typu należy stosować się do zasad prawa pracy, m.in. Kodeksu pracy, rozporządzenia w sprawie bhp i warunków technicznych. Zgodnie z przepisami na jednego pracownika powinno przypadać co najmniej 13 metrów sześciennych objętości pomieszczenia i ponad 2 metry kwadratowe wolnej, czyli niezajętej przez meble, podłogi. Przejście powinno zapewnić swobodnych ruch jedno- i dwukierunkowy oraz posiadać nie mniej niż 0,6 metra szerokości dla ruchu jednostronnego, a dla ruchu dwustronnego 2 metry. Należy jednak pamiętać o tym, iż niedopuszczalnym jest tworzenie stref wyłącznie o ruchu jednokierunkowym, nawet w wydzielonych obszarach.

Monitory pomiędzy stanowiskami powinny znajdować się w odległości nie mniejszej niż 0,6 metra, a między pracownikiem, a tylną ścianką monitora osoby pracującej naprzeciwko odległość nie może być mniejsza niż 0,8 metra.

Stanowisko pracy pracownika powinno być tak urządzone, aby dawało możliwość rozmieszczenia przedmiotów w zasięgu ręki. Monitor powinien znajdować się w odległości nie mniejszej niż 0,4 – 0,75 metra, w zależności od jego wielkości.

Aranżując przestrzeń, należy również zadbać o potrzeby osób niepełnosprawnych.

Zalety i wady open space

Do korzyści tego rodzaju urządzenia biura możemy zaliczyć przede wszystkim możliwość łączenia stanowisk pracy w większe zespoły, co ma przełożenie na budowanie relacji w zespole oraz ułatwia integrację pracowników i przepływ dokumentów. Według badań IBM odpowiednie ustawienie biurek przyspiesza obieg dokumentów i zwiększa o 15 proc. wydajność pracowników.

Zwolennikami takiego modelu organizacji przestrzeni najczęściej są pracodawcy. Taka aranżacja biura, według badań IBM z połowy lat 90., pozwala na ponad 20-procentowe oszczędności na kosztach urządzania.

Wśród najczęściej wymienianych wad open space pojawiają się: hałas, który powoduje trudności w koncentracji, brak prywatności, ciągła kontrola spowodowana zasadą stosowaną przy tego rodzaju wystroju - by zwierzchnik był częścią zespołu w codziennej pracy, a nie tak jak dawniej, zajmował pokój z dala od pracowników.

Otwarta przestrzeń i większa liczba pracowników wpływa na gorszą jakość powietrza i rozprzestrzenianie się chorób. Według uczonych z University of British Columbia w Kanadzie, tego typu środowisko pracy jest idealne dla wirusów. Liczba zachorowań na zakażenia wirusowe jest o 20 proc. wyższa niż w przypadku tradycyjnych biur.

Zobacz też: O co nie należy pytać podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

REKLAMA

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

REKLAMA

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA