REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Open space w miejscu pracy, czy jest korzystny dla pracownika?

Joanna Kuzub
Open space w miejscu pracy, czy jest korzystny dla pracownika? / Fot. Armstrong
Open space w miejscu pracy, czy jest korzystny dla pracownika? / Fot. Armstrong
Armstrong
Armstrong

REKLAMA

REKLAMA

Open space to nic innego jak otwarta przestrzeń biurowa, która nie dzieli się na zamknięte pomieszczenia. Z jednej strony pomaga i ułatwia integrację całego zespołu, z drugiej zaś nie zawsze korzystnie wpływa na zdrowie i samopoczucie pracowników. Jakie są korzyści i wady open space?

Open space to otwarta przestrzeń pomieszczenia biurowego. Charakteryzuje się wieloma stanowiskami pracy na dużych i otwartych przestrzeniach bez podziału na pokoje - wszyscy pracownicy wykonują pracę w jednej sali. Stanowiska poszczególnych osób mogą bezpośrednio do siebie przylegać albo być oddzielone niewielkimi ściankami lub boksami.

REKLAMA

Krótka historia open space

REKLAMA

Pierwsze biura tego typu pojawiły się pod koniec XIX wieku w Stanach Zjednoczonych, kiedy to miała miejsce rewolucja przemysłowa, która zwiększyła zapotrzebowanie na pracowników administracyjnych. Dotychczasowe biura stały się za małe w stosunku do zatrudnionej kadry. Zrodził się pomysł, aby usunąć możliwe ściany działowe i w uzyskanej wolnej przestrzeni ustawić dodatkowe biurka.

W Polsce moda na open space przyszła wraz z wkroczeniem na nasz rynek firm zagranicznych, w latach 90. Polskim pracodawcom pomysł bardzo się spodobał i coraz częściej, tworząc miejsca pracy, wybierają otwartą przestrzeń.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz: Jak skutecznie motywować pracowników?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawy techniczne

REKLAMA

Urządzając przestrzeń biurową tego typu należy stosować się do zasad prawa pracy, m.in. Kodeksu pracy, rozporządzenia w sprawie bhp i warunków technicznych. Zgodnie z przepisami na jednego pracownika powinno przypadać co najmniej 13 metrów sześciennych objętości pomieszczenia i ponad 2 metry kwadratowe wolnej, czyli niezajętej przez meble, podłogi. Przejście powinno zapewnić swobodnych ruch jedno- i dwukierunkowy oraz posiadać nie mniej niż 0,6 metra szerokości dla ruchu jednostronnego, a dla ruchu dwustronnego 2 metry. Należy jednak pamiętać o tym, iż niedopuszczalnym jest tworzenie stref wyłącznie o ruchu jednokierunkowym, nawet w wydzielonych obszarach.

Monitory pomiędzy stanowiskami powinny znajdować się w odległości nie mniejszej niż 0,6 metra, a między pracownikiem, a tylną ścianką monitora osoby pracującej naprzeciwko odległość nie może być mniejsza niż 0,8 metra.

Stanowisko pracy pracownika powinno być tak urządzone, aby dawało możliwość rozmieszczenia przedmiotów w zasięgu ręki. Monitor powinien znajdować się w odległości nie mniejszej niż 0,4 – 0,75 metra, w zależności od jego wielkości.

Aranżując przestrzeń, należy również zadbać o potrzeby osób niepełnosprawnych.

Zalety i wady open space

Do korzyści tego rodzaju urządzenia biura możemy zaliczyć przede wszystkim możliwość łączenia stanowisk pracy w większe zespoły, co ma przełożenie na budowanie relacji w zespole oraz ułatwia integrację pracowników i przepływ dokumentów. Według badań IBM odpowiednie ustawienie biurek przyspiesza obieg dokumentów i zwiększa o 15 proc. wydajność pracowników.

Zwolennikami takiego modelu organizacji przestrzeni najczęściej są pracodawcy. Taka aranżacja biura, według badań IBM z połowy lat 90., pozwala na ponad 20-procentowe oszczędności na kosztach urządzania.

Wśród najczęściej wymienianych wad open space pojawiają się: hałas, który powoduje trudności w koncentracji, brak prywatności, ciągła kontrola spowodowana zasadą stosowaną przy tego rodzaju wystroju - by zwierzchnik był częścią zespołu w codziennej pracy, a nie tak jak dawniej, zajmował pokój z dala od pracowników.

Otwarta przestrzeń i większa liczba pracowników wpływa na gorszą jakość powietrza i rozprzestrzenianie się chorób. Według uczonych z University of British Columbia w Kanadzie, tego typu środowisko pracy jest idealne dla wirusów. Liczba zachorowań na zakażenia wirusowe jest o 20 proc. wyższa niż w przypadku tradycyjnych biur.

Zobacz też: O co nie należy pytać podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA