REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Polacy ufają sobie w miejscu pracy?

Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
zaufanie w pracy
zaufanie w pracy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dzisiejszych czasach, kiedy realia zmieniają się szybciej niż w kalejdoskopie a okres dobrobytu i powszechnej dostępności do pracy minął już dawno, nieustannie musimy mocować się sami ze sobą i boksować z konkurencją na rynku pracy o każdy etat, zlecenie, angaż. Czy w takich okolicznościach możemy ufać swoim współpracownikom tak jak za dawnych lat? Spróbuję dziś krótko przeanalizować ten temat.

REKLAMA

Z jeden strony kryzys niejako wymusza na nas konieczność koncentracji na własnych potrzebach i szansach przetrwania na trudnym rynku pracy. Z drugiej strony podobno zaufanie to jeden z filarów budujących zespoły i wpływający na sukces firmy. Jak odnaleźć się między jednym a drugim? Jak to wygląda w rzeczywistości? Czy czujemy się komfortowo w swoim miejscu pracy? Czy jesteśmy w stanie uwierzyć twierdzeniu, że w nasi współpracownicy nie wykorzystują nieuczciwych zachowań w dążeniu do osiągnięcia własnego celu?

REKLAMA

Cóż... Nie da się zaprzeczyć temu, że praca, w której czymś naturalnym jest ostra rywalizacja i brak minimalnego choć poczucia bezpieczeństwa, raczej nie będzie szczytem marzeń przeciętnego Kowalskiego. Bardziej skłonna jestem dać wiarę temu, że zdecydowanie lepiej pracowałoby się mu w atmosferze poczucia wspólnoty, solidarnego dążenia do osiągnięcia celu i pozytywnych relacji z kolegami. O ileż przyjemniejsze jest realizowanie wyznaczonych zadań w grupie osób życzliwych i skorych do współpracy oraz pomocy, jeśli zaistnieje taka potrzeba. 

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Niestety w dzisiejszych czasach kryzys wartości dotyka wiele obszarów funkcjonowania społecznego, w tym również rynek pracy. Coraz częściej zdarza się, że w środowisku pracowniczym obserwuje się wzajemną niechęć a nawet wrogość między pracownikami. Brak zaufania w czystość intencji współpracowników stał się chyba jednym z wiodących elementów towarzyszących nam w pracy. Coraz trudniej dostrzec wśród grup pracowniczych takie, których członkowie troszczą się o siebie nawzajem, a przeciwnie - zaobserwować można tendencję do unikania budowania pozytywnych partnerskich relacji miedzy pracownikami i wzrost aktywności mającej na celu osiągnięcie własnych korzyści kosztem zaszkodzenia innym. Czy oznacza to, że zasada fair play odchodzi do lamusa? 

Czy zatrważający spadek wewnętrznego zaufania w organizacjach jest konsekwencją niestabilnego rynku pracy czy może objawem potwierdzającym fakt, iż zmieniło się nasze podejście do pracy i kariery a może przyczyn takiego stanu rzeczy należałoby szukać w sposobie zarządzania organizacją?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaki sposób negocjować wysokość wynagrodzenia?

Myślę, że ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Potencjalnych przyczyn jest wiele a któraś z nich najprawdopodobniej potęguje tylko wpływ innych na zachowanie pracowników - ich wzajemne relacje, podejście do siebie nawzajem. Źródła takiego stanu rzeczy według mnie jak najbardziej można upatrywać we wszechobecnym kryzysie zaufania, który sukcesywnie wypacza relacje międzyludzkie na wielu płaszczyznach. W ostatnich czasach przestaliśmy ufać dotychczasowym autorytetom, grupa rządząca też nie cieszy się przesadnym zaufaniem w społeczeństwie, co przekłada się również na brak zaufania względem pracodawców. Coraz częściej mamy ograniczone zaufanie do sąsiadów a nawet wobec bliskich stosujemy zasadę ograniczonego zaufania. Nic dziwnego, że dochodzi do patologicznych sytuacji w relacjach zawodowych. 

Jeśli w Waszej firmie zauważycie symptomy (lub konsekwencje) braku zaufania w relacjach między pracownikami (w zespołach operacyjnych, projektowych ale nie tylko), warto temu zjawisku przyjrzeć się bliżej i nie bagatelizować. Pamiętajmy: bez zaufania trudno o zaangażowanie i wysoką efektywność pracowników a od tego między innymi zależy sukces biznesu. Może warto odkopać z lamusa takie wartości jak koleżeństwo i tworzenie przyjaznej atmosfery w pracy?

Nigdy nie lekceważ ryzyka wypalenia zawodowego

Informacja dodatkowa: W/w tekst powstał w wyniku analizy wyników ogólnopolskiego sondażu przeprowadzanego corocznie od 2010 roku na grupie dorosłych pracujących Polaków przez przez NORSTAT na zlecenie Great Place To Work® Institute Polska. Jego zadaniem jest ukazanie poziomu zaufania i satysfakcji w firmach działających na polskim rynku pracy. W tym roku Great Place to Work® przebadał w Polsce ok. 70 podmiotów, zatrudniających łącznie ponad 30 tys. pracowników. Na Liście znalazły się firmy, które zdobyły największą liczbę punktów w łącznej ocenie dwóch aspektów: wyniku ankiety pracowniczej (wskaźnik zaufania w firmie, Trust Index©) oraz audytu kultury organizacyjnej i praktyk HR (Culture Audit©). Laureatów konkursu „Najlepsze Miejsca Pracy Polska 2013”, jak i poprzednich jego edycji można poznać na stronie www.najlepszemiejscapracy.pl. Zachęcam do lektury.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    REKLAMA

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    Co to jest działalność badawczo-rozwojowa? W teorii i praktyce

    Działalność badawczo-rozwojową definiuje m.in. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. oraz Podręcznik Frascati. Zgodnie z definicją działalność badawczo-rozwojowa to twórcza praca podejmowana w sposób celowy i systematyczny, mająca na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań dla istniejącej wiedzy. Działalność B+R zawsze ukierunkowana jest na nowe odkrycia, oparte na oryginalnych koncepcjach lub hipotezach. Nie ma pewności co do ostatecznego wyniku, ale jest ona planowana i budżetowana, a jej celem jest osiągnięcie wyników, które mogłyby być swobodnie przenoszone lub sprzedawane na rynku. Co to oznacza w praktyce? 

    Każdy projekt finansowany z UE musi uwzględniać zasady horyzontalne. O jakie zasady chodzi?

    Polityka horyzontalna Unii Europejskiej, która powinna być uwzględniona w każdym projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich, to równe szanse i niedyskryminacja, równość kobiet i mężczyzn, zrównoważony rozwój oraz zasada „nie czyń poważnych szkód”. Ponadto, beneficjenci są zobligowani do przestrzegania Karty Praw Podstawowych UE oraz spełnienia horyzontalnego warunku podstawowego w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

    REKLAMA

    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    Dlaczego opłaca się ponownie wykorzystywać, odnawiać lub odsprzedawać stare urządzenia elektroniczne?

    Współczesny rynek elektroniki użytkowej opiera się głównie na handlu nowym sprzętem w sieciach sprzedaży stacjonarnej i na platformach online. Ostatnio dużym zainteresowaniem cieszy się również recommerce (reverse commerce), czyli sprzedaż zakupionych produktów w celu ich ponownego wykorzystania, odnowienia, poddania recyklingowi lub odsprzedaży. Jakie zalety ma handel zwrotny? Komu i czemu służy? Czy ma szansę dalej się rozwijać? 

    REKLAMA