REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Polacy ufają sobie w miejscu pracy?

Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
zaufanie w pracy
zaufanie w pracy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dzisiejszych czasach, kiedy realia zmieniają się szybciej niż w kalejdoskopie a okres dobrobytu i powszechnej dostępności do pracy minął już dawno, nieustannie musimy mocować się sami ze sobą i boksować z konkurencją na rynku pracy o każdy etat, zlecenie, angaż. Czy w takich okolicznościach możemy ufać swoim współpracownikom tak jak za dawnych lat? Spróbuję dziś krótko przeanalizować ten temat.

REKLAMA

Z jeden strony kryzys niejako wymusza na nas konieczność koncentracji na własnych potrzebach i szansach przetrwania na trudnym rynku pracy. Z drugiej strony podobno zaufanie to jeden z filarów budujących zespoły i wpływający na sukces firmy. Jak odnaleźć się między jednym a drugim? Jak to wygląda w rzeczywistości? Czy czujemy się komfortowo w swoim miejscu pracy? Czy jesteśmy w stanie uwierzyć twierdzeniu, że w nasi współpracownicy nie wykorzystują nieuczciwych zachowań w dążeniu do osiągnięcia własnego celu?

REKLAMA

Cóż... Nie da się zaprzeczyć temu, że praca, w której czymś naturalnym jest ostra rywalizacja i brak minimalnego choć poczucia bezpieczeństwa, raczej nie będzie szczytem marzeń przeciętnego Kowalskiego. Bardziej skłonna jestem dać wiarę temu, że zdecydowanie lepiej pracowałoby się mu w atmosferze poczucia wspólnoty, solidarnego dążenia do osiągnięcia celu i pozytywnych relacji z kolegami. O ileż przyjemniejsze jest realizowanie wyznaczonych zadań w grupie osób życzliwych i skorych do współpracy oraz pomocy, jeśli zaistnieje taka potrzeba. 

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Niestety w dzisiejszych czasach kryzys wartości dotyka wiele obszarów funkcjonowania społecznego, w tym również rynek pracy. Coraz częściej zdarza się, że w środowisku pracowniczym obserwuje się wzajemną niechęć a nawet wrogość między pracownikami. Brak zaufania w czystość intencji współpracowników stał się chyba jednym z wiodących elementów towarzyszących nam w pracy. Coraz trudniej dostrzec wśród grup pracowniczych takie, których członkowie troszczą się o siebie nawzajem, a przeciwnie - zaobserwować można tendencję do unikania budowania pozytywnych partnerskich relacji miedzy pracownikami i wzrost aktywności mającej na celu osiągnięcie własnych korzyści kosztem zaszkodzenia innym. Czy oznacza to, że zasada fair play odchodzi do lamusa? 

Czy zatrważający spadek wewnętrznego zaufania w organizacjach jest konsekwencją niestabilnego rynku pracy czy może objawem potwierdzającym fakt, iż zmieniło się nasze podejście do pracy i kariery a może przyczyn takiego stanu rzeczy należałoby szukać w sposobie zarządzania organizacją?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaki sposób negocjować wysokość wynagrodzenia?

Myślę, że ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Potencjalnych przyczyn jest wiele a któraś z nich najprawdopodobniej potęguje tylko wpływ innych na zachowanie pracowników - ich wzajemne relacje, podejście do siebie nawzajem. Źródła takiego stanu rzeczy według mnie jak najbardziej można upatrywać we wszechobecnym kryzysie zaufania, który sukcesywnie wypacza relacje międzyludzkie na wielu płaszczyznach. W ostatnich czasach przestaliśmy ufać dotychczasowym autorytetom, grupa rządząca też nie cieszy się przesadnym zaufaniem w społeczeństwie, co przekłada się również na brak zaufania względem pracodawców. Coraz częściej mamy ograniczone zaufanie do sąsiadów a nawet wobec bliskich stosujemy zasadę ograniczonego zaufania. Nic dziwnego, że dochodzi do patologicznych sytuacji w relacjach zawodowych. 

Jeśli w Waszej firmie zauważycie symptomy (lub konsekwencje) braku zaufania w relacjach między pracownikami (w zespołach operacyjnych, projektowych ale nie tylko), warto temu zjawisku przyjrzeć się bliżej i nie bagatelizować. Pamiętajmy: bez zaufania trudno o zaangażowanie i wysoką efektywność pracowników a od tego między innymi zależy sukces biznesu. Może warto odkopać z lamusa takie wartości jak koleżeństwo i tworzenie przyjaznej atmosfery w pracy?

Nigdy nie lekceważ ryzyka wypalenia zawodowego

Informacja dodatkowa: W/w tekst powstał w wyniku analizy wyników ogólnopolskiego sondażu przeprowadzanego corocznie od 2010 roku na grupie dorosłych pracujących Polaków przez przez NORSTAT na zlecenie Great Place To Work® Institute Polska. Jego zadaniem jest ukazanie poziomu zaufania i satysfakcji w firmach działających na polskim rynku pracy. W tym roku Great Place to Work® przebadał w Polsce ok. 70 podmiotów, zatrudniających łącznie ponad 30 tys. pracowników. Na Liście znalazły się firmy, które zdobyły największą liczbę punktów w łącznej ocenie dwóch aspektów: wyniku ankiety pracowniczej (wskaźnik zaufania w firmie, Trust Index©) oraz audytu kultury organizacyjnej i praktyk HR (Culture Audit©). Laureatów konkursu „Najlepsze Miejsca Pracy Polska 2013”, jak i poprzednich jego edycji można poznać na stronie www.najlepszemiejscapracy.pl. Zachęcam do lektury.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA