REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy portale społecznościowe mają wpływ na proces rekrutacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Niemyjska
Czy portale społecznościowe mają wpływ na proces rekrutacji?
Czy portale społecznościowe mają wpływ na proces rekrutacji?

REKLAMA

REKLAMA

W dobie Internetu coraz częściej znaczącą rolę odgrywają portale społecznościowe. Nie chodzi tu jedynie o relacje międzyludzkie, ale również o kontakty handlowe czy rozwój firm. W efekcie portale stanowią istotne źródło informacji przydatnych szczególnie w procesie rekrutacji. Przyszli pracodawcy często zwracają uwagę na informacje zamieszczane przez kandydatów w Internecie.

W związku ze wzrostem roli portali społecznościowych w procesie rekrutacji, doradcy zawodowi coraz częściej zalecają, aby kandydaci do pracy przywiązywali dużą wagę do swego wizerunku w Internecie.

REKLAMA

Nie ma Cię w Google…

REKLAMA

…, a więc dla wielu pracodawców, po prostu, nie istniejesz. Jeśli Twoim zdaniem, to przesada, zastanów się, jak często sam, poznając nową osobę, sprawdzasz w internecie kim ona jest i co można znaleźć na jej temat.  Podobnie robią HR-owcy. Tu jednak pojawia się pewna różnica – są branże, w przypadku których obecność na pewnych portalach społecznościowych jest wręcz obowiązkowa.

Jakie to branże i stanowiska? Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na stanowiska menedżerów i specjalistów, którzy są szczególnie poszukiwani na rynku pracy. To profile zawodowe takich osób, są najczęściej przeglądane przez rekruterów. Poza wysokiej klasy specjalistami, praktycznie każda branża, w mniejszym lub większym stopniu korzysta z portali społecznościowych w procesie rekrutacji. Szacuje się, że w Polsce już 25 proc. rekrutacji odbywa się z wykorzystaniem mediów społecznościowych. 

Warto przy tym zauważyć, że większe znaczenie będzie miała obecność w social media dla informatyka, grafika czy też copywritera, niż np. dla sprzedawcy, choć w przypadku tego ostatniego, także nie należy bagatelizować  wizerunku w Internecie. W przypadku niektórych branż, profile w portalach społecznościowych są miejscem, gdzie dodatkowo mogą zaprezentować swoje portfolio, np. zdjęcia, grafiki, strony internetowe, które stworzyli.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak odpowiadać na pytanie o powody zmiany pracy?

CV a konto w social media

W związku z dużą rolą portali społecznościowych w procesie rekrutacji, może pojawić się pytanie, w jaki sposób  różnicować informacje dostępne zarówno w Curriculum Vitae, jak też na swoim profilu w serwisie społecznościowym? Przede wszystkim należy kierować się zasadą uzupełnienia informacji.  Jeżeli bowiem dane zawarte w CV będą identyczne z tymi, jakie umieścimy w serwisie społecznościowym, rekruter, który trafi na nasze konto, będzie mógł od razu podjąć decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu naszej kandydatury na dalszym etapie rekrutacji. W sytuacji, gdy profil w serwisie społecznościowym nie będzie zawierał szczegółowych informacji, jest szansa, że rekruter, który się nami zainteresuje, odezwie się i poprosi o przesłanie pełnego CV. Z drugiej strony jednak nie można się skupić jedynie na ograniczaniu informacji na naszym profilu w Internecie. W krajach zachodnich coraz popularniejsze staje się dodawanie w CV linku do profilu na portalu społecznościowym. W sytuacji, gdy nasz pracodawca znajdzie tam mniej informacji o nas niż w CV, będzie rozczarowany, a umieszczenie linku w dokumencie aplikacyjnym nie będzie miało większego sensu. Z tego też względu na portalach społecznościowych dla profesjonalistów warto umieszczać  informacje, których nie ma w CV. Innymi słowy, jeśli decydujemy się na założenie konta w profesjonalnym serwisie społecznościowym, warto przy tym umiejętnie podzielić informacje nt. swego życia zawodowego pomiędzy profil a CV, robiąc to w ten sposób, aby wskazane informacje wzajemnie się uzupełniały.

Jak przygotować kreatywne CV?

Dlaczego rekruterzy chętnie korzystają z portali społecznościowych?

REKLAMA

Mimo iż w Polsce rekrutacje za pośrednictwem portali społecznościowych nie są jeszcze aż tak popularne jak na Zachodzie, to jednak należy zauważyć, że wielu polskich rekruterów z nich korzysta.  Najczęściej jest to jedna z metod weryfikacji kandydatów do pracy. Co ciekawe, sprawdzane są nie tylko informacje, które świadomie zawrzemy w naszym profilu zawodowym, ale także nasze zdjęcia, komentarze, jakich udzielamy, opinie innych osób, jakie nas dotyczą i znalazły się na naszym profilu.

Na co należy uważać? Przede wszystkim na to, jakie zdjęcia umieścimy na naszym profilu lub też, na jakich zostaniemy oznaczeni przez znajomych. Warto mieć pod kontrolą swój wizerunek w sieci. Poza tym lepiej unikać wyrażania kontrowersyjnych opinii, nie tylko w serwisach społecznościowych, ale także na popularnych forach internetowych. Jeśli już musimy wyrazić swoje zdanie – lepiej zrobić to w sposób wyważony i przemyślany. Poza tym lepiej nie ujawniać szeroko swoich poglądów religijnych czy politycznych, bo rekruter może nas ocenić na podstawie subiektywnego odczucia. W końcu kandydat do pracy jest przyjmowany nie tylko ze względu na swoje umiejętności zawodowe i doświadczenie, ale też ze względu na osobowość.

Niezależnie od naszych prywatnych preferencji, prędzej czy później spotkamy się z tym, że pracodawca, oceniając naszą kandydaturę, weźmie pod uwagę także te informacje, które można znaleźć na nasz temat w Internecie. Nic dziwnego, w końcu my sami, przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej, w pierwszej chwili, niemal odruchowo, wpisujemy nazwę potencjalnego pracodawcy w okno wyszukiwarki internetowej.

Rekrutacja on-line coraz bardziej popularna

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA