REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać skuteczne ogłoszenie o pracę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Rekrutacja, pisanie oferty pracy.
Rekrutacja, pisanie oferty pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Dobre i przede wszystkim skuteczne ogłoszenia o pracę jest ważnym elementem rekrutacji. Zdobądź niezbędną wiedzę i od dziś zawsze znajduj ludzi, których szukasz!

Przeważnie mówimy o tym, jakie błędy popełniają kandydaci przy tworzeniu i składaniu aplikacji, a może by tak sytuację odwrócić i zadać sobie pytanie: czy na pewno umiemy pisać ogłoszenia o pracę? Czy nie robimy w nich błędów, piszemy jasno i zrozumiale? Czy znajdujemy tych pracowników, o których nam chodzi? Chyba nie zawsze… Nawet, jeśli uważamy, że potrafimy i dobrze sobie radzimy z rekrutacjami, to przecież zawsze możemy się czegoś nowego nauczyć.

REKLAMA

REKLAMA

Kandydaci, przy pisaniu aplikacji, mają do dyspozycji wiele narzędzi, wzorów i poradników. Mogą nawet zlecić napisanie dokumentów profesjonalistom, a co z pracodawcami? Wydaje się, że takiej pomocy jest niewiele, a przecież nie każdy z nas jest specjalistą od rekrutacji i selekcji. Zdarza się, że przychodzi nam po raz pierwszy znaleźć samodzielnie odpowiednią osobę do naszej firmy lub ogłoszenia, które piszemy nie przynoszą skutku.

Jak zatem należy postępować, aby osiągnąć to, czego nam potrzeba? Po pierwsze musimy się dobrze przygotować do napisania oferty pracy, poświęcić trochę czasu na przemyślenie, kogo i do jakiej pracy potrzebujemy oraz jakie kwalifikacje są danej osobie niezbędne, a jakie mogą się przydać, ale nie są konieczne. Bardzo ważne też będzie, co możemy nowemu pracownikowi zaoferować. Uzbrojeni w taką wiedzę możemy usiąść do pracy, pamiętając, żeby w każdym punkcie ogłoszenia trzymać się prawdy, nie obiecywać czegoś, czego nie możemy zapewnić, ponieważ w ten sposób szkodzimy naszemu wizerunkowi na rynku. Wielu kandydatów nie wysyła ofert gdzie popadnie, tylko sprawdza naszą firmę tak samo jak my sprawdzamy ich, między innymi: szukają opinii na temat naszej firmy, jako pracodawcy, na forach internetowych. W dzisiejszych czasach większość kandydatów szuka pracy za pośrednictwem Internetu, dlatego skupimy się na specyfice internetowych ofert pracy oraz portali, które je oferują.

Zobacz: Rekrutacja a umiejętności interpersonalne

REKLAMA

Samodzielnie czy z doradcą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogłoszenie możemy napisać sami lub skontaktować się z konsultantem portalu pracy, który jest przygotowany do fachowego doradztwa i ma duże doświadczenie w redagowaniu ofert pracy. Doradca może nam pomóc w przygotowaniu ofert od podstaw lub sprawdzić, podpowiedzieć czy skorygować to, co sami przygotujemy.

Spróbujmy, więc przygotować ogłoszenie o pracę samodzielnie, trzymając się niezbędnych oraz przydatnych elementów:

Nazwa stanowiska

Dzięki trafnie nazwanemu stanowisku przyciągamy kandydatów i jednocześnie informujemy, jaki rodzaj pracy oferujemy. Należy pamiętać, żeby była ona jak najbardziej zrozumiała i oddawała, maksymalnie w kilku słowach, charakter pracy przyszłego pracownika. Zwróćmy uwagę, czy nazwa jest pisana poprawnie. Na przykład: w przypadku rekrutacji na stanowisko Manager dopuszcza się pisownię - manager, menedżer i menadżer. Natomiast formy maneger, menager, manadżer, manedżer nie są poprawne.

Wymagania

Są kluczową częścią ogłoszenia o pracę. Określmy najpierw, jakie umiejętności, wykształcenie, wiedza czy uprawnienia będą niezbędne na oferowanym stanowisku. Dodatkowo możemy napisać o tym, co będzie „mile widziane”, ale nie jest konieczne u danego kandydata. Ogłoszenie powinno być zwięzłe i w miarę możliwości nie za długie, dlatego ograniczmy się do wymagań kluczowych na danym stanowisku w naszej firmie.

Nasza oferta

To, co oferujemy potencjalnemu kandydatowi jest również bardzo ważną częścią naszego ogłoszenia. Warto w tym punkcie zamieścić informację o proponowanym wynagrodzeniu lub jego przedziale (np. od 2500 do 3500). Informując z góry i wyraźnie potencjalnych kandydatów, na co mogą liczyć w naszej firmie ograniczymy spływ nieodpowiadających nam aplikacji oraz zgłoszeń osób, które będą miały wymagania większe niż to, co jesteśmy w stanie im zaoferować. Zauważmy, że w wielu krajach europejskich taka informacja w ogłoszeniu jest standardem i sprawdza się. Warto więc skorzystać w tej kwestii z doświadczeń innych.

Opis stanowiska

Bardzo często zdarza się, że ludzie na jednobrzmiących stanowiskach, wykonują w różnych firmach zupełnie inne obowiązki. Krótki opis obowiązków w naszej firmie pozwoli kandydatowi zorientować się, czy praca będzie mu w pełni odpowiadać.

Logo i krótki opis firmy

Zamieszczając ogłoszenie w indywidualnej szacie graficznej naszej firmy budujemy wizerunek swojej marki. Możemy też wybrać ogłoszenie w szacie standardowej, w której jest możliwość zamieszczenia naszego logo lub ogłoszenie ukryte (ukrywamy nazwę naszej firmy i logo), jeśli uważamy, że jest taka potrzeba. Warto również, przynajmniej w kilku słowach, określić zakres działalności naszej firmy i branżę, w jakiej działamy.

Preferowany sposób kontaktu z nami

E-mail, a może telefon? Tylko CV czy również list motywacyjny / podanie?

Przede wszystkim e-mail, ponieważ mówimy o ogłoszeniach na portalach pracy. Telefon możemy podać dodatkowo, ale jeśli będziemy mieli bardzo dużo kandydatów może być to kłopotliwe. Na szczęście na niektórych portalach możemy nasze ogłoszenie zmodyfikować bezpłatnie nawet już po publikacji, jeśli zauważymy, że jakiś jego punkt jest zbędny, nie sprawdza się lub czegoś brakuje. Przemyślmy też czy wystarczy nam samo CV napisane przez kandydata czy jednak koniecznie chcemy otrzymać list motywacyjny / podanie. Często zdarza się, że listy nie są nawet czytane, więc może warto z nich zrezygnować i ograniczyć dzięki temu ilość stron do przejrzenia?

Zastanówmy się też, jakiego regionu dotyczy nasza oferta. Czy kandydatów szukamy w całej Polsce, kilku lub jednym województwie, a może w konkretnym mieście? Dzięki temu ograniczymy napływ aplikacji, które nas nie będą interesowały.

Zobacz: Social media w procesie rekrutacji

Poprawność językowa

Na koniec zwróćmy szczególną uwagę na poprawność ortograficzną i gramatyczną naszej oferty oraz na to, czy będzie ona zrozumiała dla osób czytających. Zrozumiałość ogłoszenia dobrze by było sprawdzić prosząc, kogoś, najlepiej niepracującego w naszej firmie o przeczytanie i krótką informację zwrotną, jak je zrozumiał.

Pozostaje nam jeszcze zdecydować się, czy nasze ogłoszenie ma być wyróżnione i w jaki sposób. Każdy z portali pracy oferuje inne sposoby na poprawienie oglądalności naszej oferty. Jeśli nie wiemy, które wyróżnienie będzie dla nas najlepsze i spełni swoje funkcje, możemy zapytać. Jeśli korzystamy z najbardziej popularnych mediów, np. portali pracy, do naszej dyspozycji mamy konsultanta, który dobierze odpowiednie narzędzie do naszych potrzeb. Zastanówmy się jeszcze, czy nie przydałaby nam się pomoc przy przeglądaniu przychodzących aplikacji. Czy mamy na to wystarczającą ilość czasu? Poradzimy sobie, jeśli przyjdzie 10, 20 czy 50 aplikacji, ale jeśli przyjdzie ich 100, 500 czy ponad 1000 możemy mieć już pewien problem…

Wbrew pozorom nie musimy zatrudniać do pomocy dodatkowej osoby, portale pracy mają w swojej ofercie pomocne narzędzia również w tym zakresie. Nawet, jeśli musimy ograniczać koszty rekrutacji, znajdzie się na to jakiś sposób. Niektóre portale mają bowiem w swojej ofercie darmową automatyczną selekcję aplikacji (np. Praca.pl), która wskaże nam najbardziej wartościowych kandydatów.

Teraz nasze ogłoszenie zostanie opublikowane i czekamy na zgłoszenia tych właściwych kandydatów!

Zobacz serwis: Manager

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA