REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Umiejętność pracy w zespole okiem rekrutera

Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
Obecne czasy, kiedy o jedno miejsce pracy ubiegają się setki osób, stanowią spore wyzwanie dla rekrutera.
Obecne czasy, kiedy o jedno miejsce pracy ubiegają się setki osób, stanowią spore wyzwanie dla rekrutera.

REKLAMA

REKLAMA

Obecne czasy, kiedy o jedno miejsce pracy ubiegają się setki osób, stanowią spore wyzwanie dla rekrutera, który musi dołożyć wszelkich starań, by procesy rekrutacyjne kończyły się sukcesem. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie. Oprócz wiedzy i doświadczenia, musi on dokonać również analizy cech osobowych kandydata pod kątem umiejętność pracy w zespole.

Masowo napływające do pracodawców dokumenty aplikacyjne (oprócz danych o wykształceniu czy zdobytym doświadczeniu) pełne są deklaracji o posiadanych przez kandydatów wysoko rozwiniętych kompetencjach miękkich, czyli cechach osobowości, które predysponują człowieka do wykonywania pewnego zawodu lub zajmowania określonego stanowiska. Informacje te indywidualizują nadesłaną aplikację i pozwalają pracodawcy stworzyć sobie obraz nie tylko tego, jakie kompetencje dana osoba wniesie do firmy, ale także jakim będzie współpracownikiem i członkiem zespołu. Ze względu na to, iż w większość stanowisk wpisana jest współpraca z innymi, bardzo często i ta kompetencja pojawia się w CV. Zwłaszcza, że sami pracodawcy równie często w swoich ogłoszeniach o pracę podkreślają, jakimi wg nich kompetencjami psychologicznymi powinien identyfikować się kandydat do pracy w ich firmach. Jakie zatem cechy osobowościowe powinien posiadać idealny kandydat na stanowiska ściśle związane z pracą zespołową?

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Czy wiesz, na czym polega „flexipraca”?

Zacznijmy od tego, że ludzie zatrudnieni w przedsiębiorstwach tworzą zespół i z tego powodu w istotę stanowisk (nawet tych z pozoru samodzielnych) wpisana jest kooperacja z innymi. Dlatego jedną z najbardziej cenionych kompetencji jest umiejętność współpracy z grupą. Wbrew pozorom jest to bardzo rozległa kompetencja, która obejmuje szereg innych umiejętności takich jak: komunikatywność, budowanie relacji z innymi, radzenie sobie ze stresem, dążenie do rezultatów, orientacja na działanie, motywowanie siebie i innych umiejętności negocjacyjne, asertywność, umiejętność aktywnego słuchania i praca w grupie. Umiejętność pracy w zespole stanowi wypadkową szeregu cech psychologicznych, jakie powinien posiadać idealny kandydat.

Zdefiniowanie zaś listy najważniejszych kompetencji na danym stanowisku należy do rekrutera. To on, znając przedsiębiorstwo (jego branżę, wielkość czy wewnętrzne regulacje), oraz pozycję jaką w zespole będzie zajmować pozyskana osoba, określa które z w/w kompetencji będą stanowiły główny trzon danego procesu rekrutacyjnego.

REKLAMA

Rekruter nie może zapominać o tym, że chociaż pewne z w/w umiejętności zalicza się do grupy uniwersalnych (np.: umiejętność aktywnego słuchania), to mimo wszystko nieco odmiennych kompetencji pracodawca będzie oczekiwał od menedżera zespołu sprzedażowego czy projektowego, a innych od jego podwładnych. Takie różnice wynikają również ze specyfiki danego stanowiska w określonym przedsiębiorstwie oraz obszaru jego działalności i branży, w której realizuje swoje cele dana firma. Dajmy na to, taki menedżer sprzedaży powinien obowiązkowo posiadać umiejętność motywowania handlowców do stałej poprawy wyników sprzedaży. W przypadku kierownika produkcji natomiast istotna będzie umiejętność utrzymania stabilnego i wydajnego zespołu specjalistów. Dlatego właśnie niezmiernie ważne w rekrutacji jest profesjonalne podejście do tematu i właściwe przygotowanie się rekrutera do rozmowy kwalifikacyjnej a także procesu doboru odpowiedniego kandydata do pracy w danym przedsiębiorstwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wytrawny rekruter w procesie rekrutacji powinien pamiętać o odpowiednim doborze osób do konstruowanego przez siebie work teamu. Dlatego już na etapie selekcji kandydatów, powinien dokonać dogłębnej ich analizy w kierunku wzajemnego dopasowania członków zespołu. Powinien on również przyjrzeć się pracy istniejących już w przedsiębiorstwie grup pod kątem dokonania ewentualnych przetasowań osobowych - nie wszystkie osobowości mogą ze sobą jednakowo skutecznie współpracować. Czasem ich charaktery, podejście do pracy i do życia, a nawet styl komunikacji różnią się do tego stopnia, że wykluczają możliwość komfortowej współpracy.

Polecamy: Co należy sprawdzić zanim wyślesz cv?

Nie lada wyzwaniem dla niedoświadczonego rekrutera może być konieczność dokonania właściwej analizy i oceny prezentowanych przez kandydata kompetencji. Warto, zatem odpowiednio się do tego przygotować - zarówno na etapie redagowania treści ogłoszenia o pracę, jak i opracowania profesjonalnego scenariusza rozmowy kwalifikacyjnej czy zaprojektowania odpowiednich narzędzi, dzięki którym możliwe będzie dokonanie weryfikacji deklarowanych przez kandydata umiejętności i cech osobowościowych pod kątem danego stanowiska pracy.

Można w tym celu skorzystać z pomocy doświadczonych firm, które świadczą usługę rekrutacji, a jeśli nie dysponujemy wystarczającym czy dodatkowym budżetem, sięgnąć do zasobów Internetu, gdzie bez trudu znaleźć można pomoce dydaktyczne, dzięki którym będziemy w stanie sami opracować pewne narzędzia; lub skorzystać z gotowych rozwiązań oferowanych przez specjalistyczne platformy udostępniające online profesjonalne narzędzia wspomagające procesy rekrutacji – na przykład serwisy z testami rekrutacyjnymi online jak TESTREE, SHL, TestCV, gdzie można odnaleźć rzetelne testy rekrutacyjne z takich kategorii jak: języki obce, IT i programowanie, kompetencje zawodowe i testy wiedzy oraz testy psychologiczne (włączając w to rozbudowane testy z zakresu umiejętności pracy w zespole).

Polecamy: Jak skutecznie szukać pracy?

Zdarza się też, że do specjalnych wydań czasopism branżowych z dziedziny HR dołączane są płyty ze specjalnie opracowanymi przez specjalistów testami psychologicznymi wraz z matryca będącą kluczem do obliczania ich wyników (przypominam i podkreślam jednak, iż znormalizowane testy psychologiczne może wykorzystać w swojej pracy jedynie osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia – czyli psycholog; rekruter nieposiadający takich kompetencji nie ma prawa tego robić, co więcej nawet mimo szczerych chęci nie będzie w stanie dokonać odpowiedniej analizy surowych wyników typowych testów psychologicznych typu papier-ołówek).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA