REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kibic-pracownik a Euro 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
Euro 2012
Euro 2012
Simple Beauty

REKLAMA

REKLAMA

Euro 2012. Jaki wpływ na efektywność pracy może mieć tak spektakularne wydarzenie, jakim jest Euro 2012? Warto przyjrzeć się temu tematowi z perspektywy zarówno pracodawcy, jak i pracownika.

W trakcie Euro 2012 nie tylko służby porządkowe mają pełne ręce roboty. Jak się okazuje, bowiem, jest to również duże wyzwanie dla pracodawców, którzy w tym szczególnym czasie muszą zadbać o to, by piłka nożna nie przesłoniła pracownikom firmy a ich efektywność nie spadła do alarmującego poziomu.

REKLAMA

Każdy, niezależnie od funkcji jaką pełni zawodowo, ma prawo uczestniczyć w Euro 2012, kibicować a nawet obstawiać zakłady o wynik meczu, jednakże jeśli wpłynie to na jego wyniki w pracy, pracodawca może wyciągnąć wobec niego konsekwencje. Czy warto ponosić takie ryzyko? A może lepiej podjąć próbę wypracowania kompromisu?

Czy wiecie, czego najbardziej obawiają się pracodawcy w trakcie Euro 2012? Oto lista potencjalnych zagrożeń:

  • urlop na żądanie, by śledzić rozgrywki w piłce nożnej
  • wypady na piwo po meczu i tzw. efekty dnia poprzedniego w pracy
  • przedłużające się plotkowanie przy dystrybutorze wody lub zwiększona liczba przerw na papierosa
  • rozkojarzenie pracowników i ogólne rozprężenie panujące w firmie
  • skupienie uwagi na transmisjach meczu w godzinach pracy
  • głośne dopingowanie podczas pracy
  • fetowanie zwycięstwa alkoholem w godzinach pracy
  • nagminne spóźnienia i wcześniejsze „urywanie się” z pracy
  • większa liczba absencji chorobowych
  • mniejsza wydajność pracowników
  • zawalenie poważnych kontraktów, etc.

W praktyce, pewne (nazwijmy to) zagrożenia związane z Euro 2012 można podzielić na dwie grupy: zewnętrzne (związane z aktywnością kontrahentów, partnerów biznesowych i wzmożonym ruchem turystycznym) oraz wewnętrzne (związane bezpośrednio z aktywnością pracowników firmy). Niżej nieco więcej na ten temat.

NIEDOGODNOŚCI ZEWNĘTRZNE:

Utrudnienia w ruchu drogowym, korki

REKLAMA

Realnymi niezależnymi od nich samych problemami, z jakimi borykać się mogą pracodawcy i pracownicy, niewątpliwie są utrudnienia w ruchu drogowym i spowodowane nimi korki. Miasta, w których odbywają się mecze (tj. Wrocław, Poznań, Gdańsk i Warszawa) przeżywają totalne oblężenie turystów kibiców. Tam dotarcie do pracy w czasie Euro 2012 może być prawdziwą katorgą...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stoisz w korku, denerwujesz się, nic z tym fantem nie możesz zrobić. W konsekwencji wpływa to na Twoją koncentrację i efektywność. Ale i na te bolączki można zaradzić. Dobrym pomysłem (choć nie każdą firmę będzie na to stać i nie każda będzie miała odpowiednie zaplecze lokalowe i maszynowe, etc.), jest tymczasowe przeniesienie pracy i delegowanie pracowników do innych oddziałów firmy umiejscowionych w lokalizacjach, gdzie odnotowuje się małe natężenie ruchu turystycznego związanego z Euro 2012. Jeszcze innym rozwiązaniem jest umożliwienie pracownikom pracy zdalnej lub okazjonalna zmiana godzin pracy na takie, by pracownikom umożliwić łatwiejszy dojazd do pracy.

Polecamy: EURO 2012 - Tax Free, tańsze zakupy dla kibiców spoza UE

Niedostępność klientów i kontrahentów

Na mniejszą skuteczność działań pracowników zatrudnionych w działach sprzedaży w trakcie Euro 2012 duży wpływ może mieć fakt, że będą oni mieli pewne trudności z uzyskaniem dostępu do kontrahentów i klientów, którzy np. postanowili pofolgować sobie w tym czasie i skupić się na kibicowaniu ulubionej drużynie podczas zaplanowanego specjalnie na tę okoliczność urlopu. W takiej sytuacji, myślę, że warto wykorzystać moment i także udać się na urlop. Wówczas i my będziemy mogli bezstresowo kibicować, zrelaksować się, a po Euro ruszyć z pełną parą do pracy.

NIEDOGODNOŚCI WEWNĘTRZNE:

Absencje rzekomo chorobowe: czyli jak kibic-pracownik dopinguje swojej drużynie

Pewnym pocieszeniem dla obu stron, zarówno pracodawców, jak i pracowników jest fakt, że mecze rozgrywane są popołudniami i wieczorami, zatem ryzyko „wagarowania” z pracy w celu obejrzenia meczu jest znikome wśród pracowników pracujących w standardowych godzinach. Sytuacja niestety komplikuje się w przypadku grup zawodowych pracujących w systemie zmianowym. W tym obszarze będzie można odnotować większą liczbę urlopów na żądanie branych po to, aby obejrzeć mecz. Ponadto, może zdarzyć się tak, że pracownicy częściej niż zazwyczaj zapadać będą na niespodziewane choroby i przesyłać do kadr zwolnienia chorobowe (z pewnością na tę metodę zdecydują się osoby, które już wcześniej wykorzystały urlop na żądanie a na akceptację wniosku urlopowego na czas Euro 2012 nie mają co liczyć).

Polecamy: UEFA EURO 2012 – jakie podatki zapłacą piłkarze


Nietrzeźwość: czyli świętowanie zwycięstwa „na bogato”

REKLAMA

A po meczu piwko, które może przerodzić się w dłuższe świętowanie i przyjście do pracy na kacu. Niestety, jak wiadomo, praca na kacu nie jest przyjemna a ponadto związanych z nią jest szereg zagrożeń: po pierwsze jest zdecydowanie mniej efektywna (ból głowy, zmęczenie, senność, wzmożone pragnienie i problemy z koncentracją), po drugie może prowadzić do wielu drobnych lub bardziej poważnych pomyłek a nawet brzemiennych w skutkach wypadków (mam tu na myśli pracę przy obsłudze maszyn produkcyjnych, sprzętu jeżdżącego, etc.); lub do sytuacji, w których podjęcie pracy w stanie po użyciu alkoholu łączy się bezpośrednio z narażeniem na niebezpieczeństwo utraty zdrowia lub życia innych osób (np.: lekarz, dróżnik, aptekarz, kierowca).

Owszem, pracodawca nie może nam zakazać spożywania alkoholu po pracy, jednakowoż jeśli zasadnie podejrzewa, że dany pracownik stawił się do pracy w stanie nietrzeźwości, ma obowiązek nie dopuścić go do pracy. Ponadto, ma on pełne prawo wezwać na interwencję Policję, a następnie wyciągnąć odpowiednie konsekwencje względem takiego delikwenta.

Jeśli badanie wykaże ślady alkoholu we krwi, pracodawca może zastosować wobec nietrzeźwego pracownika karę dyscyplinarną (włącznie z dyscyplinarnym zwolnieniem z pracy). Ponadto, w przypadku interwencji Policji i potwierdzenia nietrzeźwości pracownika w miejscu pracy z urzędu inicjowana jest względem niego dalsza procedura. Pamiętajmy, że nietrzeźwość w miejscu pracy jest naruszeniem Kodeksu Karnego i znajduje swój finał w Sądzie, gdzie najczęściej w tego typu wykroczeniach stosowana jest grzywna. A zatem beztroskie okraszone alkoholem świętowanie zwycięstwa naszej ulubionej drużyny, może mieć dla nas naprawdę dramatyczne skutki.

Polecamy: Za ile wynająć nieruchomość na Euro 2012?

Rozprężenie pomeczowe: czyli dyskusjami na temat wyników żyją kibice

W tym gorącym czerwcowym okresie mamy wiele powodów to rozmów na temat piłki nożnej i nie tylko – szczególnie, że Polska jest jednym z organizatorów Euro 2012. Zatem nie powinno chyba nikogo dziwić, że wyniki meczu, oraz komentowanie tego, co dzieje się na stadionowej murawie, trybunach i ulicach miast, to sztandarowe tematy biurowych plotek w tym czasie. W takie dyskusje angażują się nawet ci pracownicy, którzy nie są zwolennikami piłki nożnej.

Jeśli pracodawcy w tym czasie przesadnie będą kontrolować pracowników i ograniczać im możliwość komentowanie tego, było nie było, ważnego wydarzenia, to wbrew ich oczekiwaniom, może się to uderzyć rykoszetem w nich samych i odbić się negatywnie na wydajności pracy. Nie od dziś bowiem wiadomo, że zakazany owoc bardziej nęci. W konsekwencji może dojść do tak paradoksalnej sytuacji, w której pracownicy poświęcą więcej czasu na próby odnalezienia odpowiedniego sposobu obejścia zakazu i rozmowy, niż pracy i wykonywaniu swoich bieżących obowiązków. A chyba nie tego oczekuje pracodawca.

Warto zatem znaleźć i w tym przypadku złoty środek: pracownicy, jako jednostki myślące i posiadające świadomość swoich obowiązków nie dopuszczą do tego, by rozmowy na temat Euro wypełniły im cały czas pracy; pracodawcy natomiast zamiast mnożyć zakazy, spojrzą na pracowników mniej krytycznie a nawet wykorzystają tę sytuację w celu zmotywowania pracowników do pracy. W jaki sposób? Wszystko zależy od fantazji pracodawcy: można zorganizować integracyjny wypad do strefy kibica, można urządzić konkurs z nagrodami w typowaniu wyników poszczególnych meczy, etc.

Nie tylko przy pomocy „kija”, ale też dzięki „marchewkom” można osiągnąć zamierzone cele i wartość dodaną w postaci zadowolenia wśród pracowników, przekładającego się na przyrost motywacji do pracy i zwiększenie ich efektywności. W taki sposób można też budować pozytywny wizerunek pracodawcy...

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA