REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie testy przesiewowe można wykonać pracownikom?

Czy można zamówić „wymazobus” do biura czy zakładu pracy?
Czy można zamówić „wymazobus” do biura czy zakładu pracy?

REKLAMA

REKLAMA

Testy na koronawirusa stały się codziennością. Jaki wpływ na działanie firmy mają badania molekularne i testy antygenowe? Czy robić je na własną rękę czy oddać ich organizację firmom, które specjalizują się w tym temacie?

Testy przesiewowe dla pracowników

W marcu 2020 r. wraz z pierwszą falą zakażeń koronawirusem SARS CoV-2, wiele przedsiębiorstw zostało zmuszonych do zamknięcia swoich zakładów i fabryk. Dostosowanie do nowej rzeczywistości, a szczególnie przestój z tym związany, spowodował wielomilionowe straty dla ogromnej większości branż.

REKLAMA

REKLAMA

Najlepszym rozwiązaniem na zapewnienie bezpieczeństwa w firmie, jest wykonywanie testów przesiewowych wśród pracowników. W szczególności, gdy w niewielkiej i zamkniętej przestrzeni pracuje wiele osób, które ze względu na charakter pracy, nie mogą zachować dystansu. Są to przypadki stanowisk administracyjnych, biznesowych czy księgowych. Osoby pracują w niewielkich pomieszczeniach, a dystans między nimi jest niewielki.

Poza zapewnieniem bezpieczeństwa pracownikom, które dla wszystkich jest celem nadrzędnym, pracodawca zyskuje gwarancję ciągłości pracy na terenie zakładu. Może realizować dostawy czy dostarczać usługi swoim kontrahentom, co w obecnych czasach nie jest tak oczywiste jak jeszcze przed rokiem.

Kolejny argument to inwestycja w zdrowie pracownika. Coraz więcej pracodawców decyduje się na regularne testowanie, ponieważ koszt wykonania badań okazuje się być niższym od strat związanych z przestojami, a także karami umownymi za niewywiązanie się z umów.

REKLAMA

Jakie testy można wykonać?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), a także polskie Ministerstwo Zdrowia rekomenduje dwa rodzaje badań: badania genetyczne RT-PCR oraz badania antygenowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badanie RT-PCR wykrywa materiał genetyczny koronawirusa w materiale biologicznym, przy wykorzystaniu metody RT-PCR, czyli reakcji łańcuchowej polimerazy z odwrotną transkrypcją, natomiast test antygenowy specyficzne dla SARS-CoV-2 białko.

Badania antygenowe to szybkie testy, których wynik znany jest pacjentom już po kilkunastu minutach. Na wynik testu genetycznego RT-PCR natomiast, musimy czekać ok. 24 godzin. Jednak czułość tych testów jest wyższa w porównaniu z testami antygenowymi.

Jak wygląda organizacja badań dla pracowników firm?

Najczęściej, badania wykonywane są w punktach wymazowych typu DRIVE-Thru, do których podjeżdżamy samochodem, a pracownicy laboratorium pobierają wymaz bez konieczności wychodzenia z samochodu przez pacjenta. Laboratoria umożliwiają również pobranie materiału w swoich siedzibach, gdzie pacjenci umawiani są na konkretną godzinę, dzięki czemu mają pewność, że nie spotkają innych osób, które stanowią dla nich potencjalne zagrożenie epidemiologiczne.

Istnieje też możliwość wykonania testów na terenie zakładu pracy. W umówionym wcześniej terminie do siedziby firmy przyjeżdża „wymazobus”, w którym wykonywane są wymazy. Wyniki testów antygenowych pracownicy otrzymują po kilkunastu minutach, a zaświadczenie w wersji elektronicznej mogą pobrać po kilku godzinach z portalu, do którego dostaną dostęp. W przypadku badań RT-PCR, pacjenci również otrzymują numer zlecenia, dzięki któremu mogą pobrać wynik testu z platformy.

Zlecając organizację badań firmie zewnętrznej, pracodawca o nic nie musi się martwić – po jego stronie zostaje jedynie dostarczenie listy pracowników.

Konsultanci organizujący badania pracowników, kontaktują się z nimi, umawiają dogodny termin, dopełniają wszelkich formalności, a także odpowiadają na wszystkie pytania związane z przeprowadzeniem badań. Po przeprowadzeniu testów, pracodawca otrzymuje od firmy zbiorczą informację zawierającą szczegóły przeprowadzonych badań.

Wyniki badań z tłumaczeniem

Jeżeli firma zatrudniająca pracowników działa na wielu rynkach, a osoby zatrudnione podróżują poza granice kraju, niezbędne będą tłumaczenia wyników testów. Firmy organizujące badania pracownicze zadbają również o ten aspekt. Dzięki takiemu rozwiązaniu, pracodawca zyskuje ponownie czas, a pracownik niezbędne dokumenty do odbycia wyjazdu służbowego.

Kary za ograniczenia czy zatrzymanie pracy są ogromne, a osoby bezobjawowo przechodzące zakażenie wirusem SARS-CoV-2 są największym zagrożeniem dla pozostałych pracowników. Mogą spowodować jednoczesną abstynencję dużej części załogi.

Katarzyna Furczyk Kierownik ds. profilaktyki i medycyny pracy SQD Alliance

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA