Jak komunikować wprowadzenie outsourcingu w firmie?
REKLAMA
REKLAMA
Outsourcing najczęściej przez pracowników utożsamiany jest z redukcjami, cięciem kosztów , a co za tym idzie ze zwolnieniami. Dla szeregowych pracowników, którzy nie są „za pan brat” ze strategią firmy, nie mają bezpośredniego kontaktu z zarządem, taka decyzja może oznaczać jedno.
Z drugiej strony bardzo ważne jest także przygotowanie do zmiany pracowników, którzy będą na co dzień współpracować z outsourcerem. Trzeba przecież pamiętać, że wybrany personel klienta będzie współpracował z dostawcą.
REKLAMA
Komu i kiedy powiedzieć...
REKLAMA
W takiej sytuacji, sytuacji zmiany zawsze pojawiają się pytanie kiedy przekazać pracownikom informację, jak to zrobić, czy powinny być tzw. grupy uprzywilejowane, które powinny zostać poinformowane wcześniej.
Informacje dotyczące kluczowych spraw firmy – a taką z pewnością jest podjecie decyzji o outsourcingu – powinny być przekazywane pracownikom możliwie jak najszybciej. W momencie kiedy taka decyzja staje się faktem (uchwała zarządu) powinna zostać zakomunikowana pracownikom za nim jeszcze rozpocznie się proces poszukiwania dostawcy lub też zostanie ogłoszony przetarg. Nie ma nic bardziej szkodliwego dla wizerunku firmy, jak pracownik który dowiaduje się o zmianach i planach swojej organizacji z lektury porannej prasy.
Informacje o ważnych dla firmy decyzjach można zakomunikować poprzez wydanie specjalnego numeru newslettera wewnętrznego (jeśli taki w firmie funkcjonuje), czy też w przypadku mniejszych firm w czasie spotkania firmowego z osobami zarządzającymi. Aby zapobiec niedomówieniom i plotkom warto podać pracownikom powody zmian, wytłumaczyć przyczyny decyzji.
Zobacz: Jakie są zadania controllingu w sektorze MSP?
Jasno i przejrzyście o zmianach...
REKLAMA
W przypadku decyzji o wdrożeniu outsourcingu w firmie zarząd ma już przygotowaną nową wizję funkcjonowania i zarządzania firmą. Taka informacja powinna być również przekazywana pracownikom. Dzięki niej uniknie się spekulacji, plotek, a najbardziej chyba niepewności wśród pracowników. Jeśli faktycznie outsourcing wiąże się ze zwolnieniami to przekazując taką informację warto ją uzupełnić o działania, jakie firma zamierza podjąć w stosunku do pracowników, z którymi zamierza się rozstać (odprawy, programy outplacementowe).
Z drugiej strony często źle kojarzony przez pracowników outsourcing oznacza przeszeregowania i zmianę w wykorzystaniu posiadanych zasobów. W takiej sytuacji również warto poinformować ludzi, jakie plany ma firma w stosunku do nich. Warto pamiętać, że dobra komunikacja procentować będzie innym - pozytywnym nastawieniem pracowników do samego procesu, od którego w dużej mierze zależeć może szybkość i poprawność wdrożenia przeprowadzanego przez firmę outsourcingową.
Zobacz serwis: Rozwiązywanie problemów
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.