REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypowiadanie umowy ubezpieczenia OC – zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy

Wypowiadanie umowy ubezpieczenia OC – zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy
Wypowiadanie umowy ubezpieczenia OC – zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 11 lutego 2012 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące wypowiadania umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC. Zmiany w przepisach dotyczą m.in. regulacji związanych z rozwiązywaniem umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Przepisy przejściowe

Wprowadzenie nowych przepisów nie oznacza jednak, iż od razu będą one miały zastosowanie do wszystkich obowiązujących umów ubezpieczeniowych.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie obowiązują tzw. przepisy przejściowe, zgodnie z którymi zastosowanie mają zarówno stare, jak i nowe przepisy, w zależności od tego, z jaką datą została zawarta umowa ubezpieczenia OC.

Stare zasady rozwiązywania ubezpieczenia OC

Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, do umów ubezpieczenia zawartych do dnia 10 lutego 2012 r. włącznie zastosowanie będą miały przepisy dotychczasowe.

Gdy osoba ubezpieczająca samochód, której umowa została zawarta przed 10 lutego, nie wypowiedziała obowiązkowego ubezpieczenia OC w odpowiednim terminie, umowa ubezpieczenia automatycznie przedłużała się na kolejny okres obowiązywania, który wynosi 12 miesięcy.

REKLAMA

Powyższe rozwiązanie jest mało korzystne dla ubezpieczających, ponieważ poprzez przeoczenie terminu wypowiedzenia ubezpieczenia, właściciel pojazdu nieświadomy swego błędu może zawrzeć nową umowę w innym towarzystwie. W konsekwencji powoduje to istnienie tzw. podwójnego ubezpieczenia OC i zmusza kierowców do opłacania składek w obydwu towarzystwach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypowiedzenie umowy OC musi nastąpić najpóźniej na jeden dzień przed zakończeniem okresu ubezpieczenia poprzez doręczenie wypowiedzenia do Towarzystwa Ubezpieczeń.

Nowe zasady rozwiązywania ubezpieczenia OC

Gdy umowa obowiązkowego ubezpieczenia OC została zawarta 11 lutego 2012 r. lub później,  zastosowanie znajdą znowelizowane przepisy, dzięki którym właściciele samochodów unikną zawarcia dwóch umów ubezpieczenia na jeden pojazd (podwójne OC) oraz związanych z tym dodatkowych konsekwencji finansowych.

Podwójne obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów - problem wciąż aktualny

W świetle nowych przepisów istnieje możliwość złożenia wypowiedzenia umowy ubezpieczenia OC poprzez wysłanie oświadczenia o jej rozwiązaniu listem poleconym, nie później niż na jeden dzień przed upływem 12 miesięcznego okresu ubezpieczenia pojazdu. Nowe przepisy wprowadziły zasadę, zgodnie z którą za chwilę złożenia wypowiedzenia uznaję się datę nadania listu poleconego.

Kolejnymi udogodnieniami są dodatkowe obowiązki nałożone na towarzystwa ubezpieczeń.  Zgodnie z treścią ustawy, nie później niż w terminie 14 dni przed zakończeniem ubezpieczenia, ubezpieczyciele muszą przesłać właścicielom pojazdów propozycje nowych warunków ubezpieczenia na kolejny okres.

Dodatkowo w sytuacji, gdy właściciel pojazdu nie wypowie ubezpieczenia, a umowa zostanie automatycznie przedłużona, towarzystwo ubezpieczeń zobowiązane jest do potwierdzenia zawarcia nowej umowy w terminie 14 dni od momentu, w którym została ona automatycznie przedłużona.

Obowiązek naprawienia szkody w prawie karnym a odszkodowanie z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów

Nowe przepisy wprowadzają również możliwość wypowiedzenia umowy ubezpieczenia OC w przypadku zajścia podwójnego OC.

W przypadku, gdy właściciel pojazdu wykupi ubezpieczenie OC w dwóch różnych towarzystwach ubezpieczeń, ma on możliwość wypowiedzenia umowy, która została przedłużona automatycznie.

Nowe przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wprowadziły szereg udogodnień, związanych z wypowiedzeniem obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Jednakże należy pamiętać, iż obecnie obowiązują przepisy przejściowe, zgodnie z którymi, w zależności od dnia wykupienia polisy OC, zastosowanie będą miały stare bądź nowe przepisy.

Zmiany wprowadzone przez  ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych, która weszła w życie 11. lutego 2012 r.

Przepisy obowiązujące dotychczas – mające zastosowanie do umów wykupionych do dnia 10 lutego 2012 r. włącznie

Przepisy znowelizowane – mające zastosowanie do umów wykupionych od dnia 11 lutego 2012 r.

Okres obowiązywania polisy OC:

12 miesięcy

12 miesięcy

Kiedy najpóźniej należy wypowiedź polisę?

najpóźniej na jeden dzień przed zakończeniem okresu ubezpieczenia

najpóźniej na jeden dzień przed zakończeniem okresu ubezpieczenia

Kiedy wypowiedzenie ubezpieczenia OC jest skuteczne?

w momencie w którym dotrze do Ubezpieczyciela

w momencie nadania wypowiedzenia listem poleconym, liczy się data stempla pocztowego

Czy złożenie oświadczenia u agenta ubezpieczeniowego o wypowiedzeniu umowy OC jest skuteczne?

nie – doręczenie wypowiedzenia ubezpieczenia OC do agenta ubezpieczeniowego nie jest tożsame z doręczeniem wypowiedzenia do zakładu ubezpieczeń

tak – doręczenie wypowiedzenia ubezpieczenia OC agentowi jest uznawane tak, jakbyśmy złożyli je w zakładzie ubezpieczeń

Czy umowa OC może odnowić się automatycznie jeśli nie zostanie wcześniej wypowiedziana?

tak

tak

Czy istnieje możliwość wypowiedzenia ubezpieczenia w sytuacji tzw. podwójnego OC?

nie

tak - w przypadku gdy właściciel pojazdu wykupi ubezpieczenie OC w dwóch różnych towarzystwach ubezpieczeń. ma on możliwość wypowiedzenia tej umowy, która została przedłużona automatycznie

Czy zakład ubezpieczeń jest zobowiązany do poinformowania właściciela pojazdu o zbliżającym się okresie zakończenia umowy ubezpieczenia?

nie

tak – zakład ubezpieczeń jest zobowiązany, najpóźniej w terminie 14 dni przed zakończeniem okresu ubezpieczenia, przedstawić osobie ubezpieczającej samochód nowe warunki ubezpieczenia na kolejny okres

Czy zakład ubezpieczeń powinien potwierdzić zawarcie nowej umowy ubezpieczenia w sytuacji, gdy została ona przedłużona automatycznie?

nie

tak - towarzystwo ubezpieczeń zobowiązane jest do potwierdzenia zawarcia nowej umowy w terminie 14 dnie od momentu, w którym została ona automatycznie przedłużona

Anna Malinowska

LexOmni

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA