REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikacja z pracownikami - cztery drogi, by uniknąć problemu, który może zabić Twój biznes

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 IESE Business School
Informacje o IESE
komunikacja z pracownikiem
komunikacja z pracownikiem
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu pracowników z niechęcią myśli o rozmowie ze swoim menedżerem. Tymczasem unikanie takich spotkań przez personel niższego szczebla może mieć poważne konsekwencje dla pracodawcy. Firma nie ma bowiem szans wykorzystać istotnych informacji i wiedzy, a także kreatywnych i innowacyjnych pomysłów i rozwiązań swoich pracowników, jeśli zwyczajnie nie wie o ich istnieniu.

Prof. Heras podpowiada, jak zwalczyć milczenie, ten kłopotliwy objaw braku motywacji w zespole. Metody proponowane przez prof. Heras polegają na zmianie struktury organizacyjnej firmy i poprawie atmosfery w miejscu pracy, które mają zaowocować skuteczną dwustronną komunikacją między pracownikami wszystkich szczebli oraz zapewnią swobodną wymianę pomysłów i informacji:

REKLAMA

  1. Komunikacja z pracownikami niższego szczebla. Menedżerom wyższego szczebla trzeba zapewnić zarówno oficjalne, jak i nieformalne kanały komunikacji z podwładnymi. Dobrym pomysłem jest założenie sprawnego i dynamicznego intranetu. Dzięki wewnętrznej sieci wszyscy pracownicy będą otrzymywać istotne informacje w uporządkowany sposób. Poza tym personel powinien odbierać menedżerów jako osoby otwarte i wykazujące zrozumienie dla problemów i potrzeb swoich podwładnych. Stała obecność menedżera oraz konsekwentna polityka „otwartych drzwi” zachęca pracowników do zabierania głosu.
  2. Prawdziwa różnorodność. Grupa menedżerów wyższego szczebla powinna odzwierciedlać zróżnicowanie pracowników pod względem kultury, płci i wykształcenia. Taką strukturę kadr można uzyskać poprzez utworzenie multidyscyplinarnych grup roboczych oraz zapewnieniu sprawiedliwej rekrutacji.
  3. Skoordynowane cele. Cele pracowników i menedżerów wyższego szczebla powinny się pokrywać. Ponadto osoba, która przyczyniła się do realizacji danego celu, zasługuje na wyrazy uznania ze strony firmy oraz nagrodę, także finansową.
  4. Zespoły ds. poprawy jakości pracy. Zadaniem grup ochotników i liderów zespołów, oprócz samego monitorowania jakości pracy, powinno być wspólne wykrywanie, omawianie i rozwiązywanie problemów związanych z pracą podczas regularnych spotkań. Kolejnym obowiązkiem jest przedstawienie opracowanych rozwiązań ukierunkowanych na zwiększenie wydajności firmy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Skąd ta cisza?

Pracownicy, którzy zamykają się w sobie zamiast otwarcie mówić o swoich problemach, zazwyczaj podejrzewają, że straty będą większe niż zyski. Boją się łatki „jątrzycieli” albo odwetu ze strony przełożonych. Oto czynniki sprawiające, że pracownicy wolą zachowywać swoje opinie dla siebie:

  1. Niewłaściwe zachowanie i podejście menedżerów: zakładanie, że pracownicy są zmotywowani wyłącznie wtedy, gdy chodzi o ich dobro; przekonanie, że proszenie podwładnych o informację zwrotną to zbędne ryzyko; przyjmowanie, że wystarczy rozmowa z bezpośrednim przełożonym; wyobrażenie, że odgórna komunikacja ze strony np. związków zawodowych jest wystarczająca; przyjmowanie, że brak skarg to oznaka jedności i utożsamiania się z misją firmy; zachowywanie się tak, jakby nie było żadnych problemów.
  2. Inne bariery to m.in.: skomplikowana i wielopoziomowa hierarchia organizacyjna; znaczące różnice kulturowe, etniczne lub płci między menedżerami najwyższego szczebla i pracownikami lub silne skoncentrowanie strategii firmy na kontrolowaniu kosztów.

Jak stereotypy wpływają na relacje w pracy?


Cena ignorowania milczenia:

  • Utrata wielu kreatywnych i innowacyjnych pomysłów i rozwiązań, wynikająca z tego, że pracownicy wolą zachowywać milczenie niż zgłaszać pomysły w dziedzinach, w których mogliby coś wnieść swoją wiedzą.
  • Marnowanie istotnych informacji, które mają osoby bezpośrednio zaangażowane w pracę i lepiej orientujące się w codziennych problemach.
  • Stres, nieobecności, rezygnacja, a nawet strajki lub sabotaż mogą być konsekwencją braku motywacji, gdyż „milczący” pracownicy rzadziej identyfikują się z celami pracodawcy. Jeśli menedżer wyższego szczebla odczyta ciszę ze strony podwładnego jako zwykły brak zainteresowania lub postawę oportunistyczną, to tylko utwierdzi pracownika w przekonaniu, że lepiej wycofać się z aktywnej komunikacji z przełożonym. Doprowadzi to do stworzenia błędnego koła.

Autor: Prof. Mireia Las Heras

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organizacja dnia sprzyjająca efektywności

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

REKLAMA

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA