REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stereotypy wpływają na relacje w pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 IESE Business School
Informacje o IESE
stereotypy w pracy
stereotypy w pracy
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W firmach międzynarodowych stereotypy nierzadko utrudniają nawiązywanie i utrzymywanie relacji między członkami wielokulturowych zespołów. Celem badania przeprowadzonego przez Carlosa Rodríguez-Lluesmy z IESE Business School oraz Paula M. Leonardiego z Uniwersytetu Northwestern było ustalenie, co skłania nas do wyrabiania sobie opinii o współpracownikach na podstawie ich przynależności kulturowej.

Analizie poddano pracę grupy inżynierów zatrudnionych przez korporację samochodową. Oddziały firmy mieściły się w Meksyku, Stanach Zjednoczonych i Indiach, a zadaniem inżynierów było udoskonalanie produktów w zespołach składających się z przedstawicieli każdego oddziału. Prawie nigdy nie mieli ze sobą bezpośredniego kontaktu – komunikacja odbywała się drogą mailową, telefonicznie lub za pomocą komunikatorów internetowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zbadano sposób, w jaki zespół meksykański postrzegał swoich zagranicznych współpracowników oraz to, w jaki sposób myślał, że jest postrzegany przez zespoły z dwóch pozostałych oddziałów.

Stereotypy

Okazało się, że Meksykanie postrzegają amerykańskich i indyjskich inżynierów przez pryzmat silnych stereotypów. Ponadto przedstawiciele meksykańskiego oddziału byli przekonani, że pracownicy z innych państw uważają ich za leniwych, gadatliwych i niezdolnych do wyjścia poza utarte schematy.

Informując o postępach swoich prac, Meksykanie kierowali się stereotypami przyjętymi wobec inżynierów pracujących w Indiach i Stanach Zjednoczonych. W mniemaniu zespołu meksykańskiego, przesyłane raporty odzwierciedlały to, co jego zagraniczni współpracownicy chcieli usłyszeć.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencje

Sposób, w jaki zespół meksykański przedstawiał swoją pracę inżynierom amerykańskim, był nie do końca dokładny. Zespół amerykański był postrzegany przez meksykańskich pracowników jako najlepszy z najlepszych. Wynikało to z tego, że oddział w Stanach był większy i działał wiele lat dłużej niż pozostałe. Amerykańscy inżynierowie chcieli oprzeć wspólne relacje na współpracy, swobodnym zadawaniu pytań i stosowaniu się do standardowych procedur. Tymczasem ich meksykańscy współpracownicy byli przekonani, że oczekiwania Amerykanów są zupełnie inne. Choć meksykański zespół wykonywał swoją pracę prawidłowo, w raportach nie zamieszczał dokładnych opisów wykonywanych działań. W rezultacie amerykańscy inżynierowie zaczęli ostrożniej podchodzić do współpracy z Meksykanami.

Tymczasem współpraca z indyjskim oddziałem przebiegała płynnie. Zespół meksykański postrzegał inżynierów indyjskich jako grupę o „niskim statusie”, ponieważ indyjski oddział założono stosunkowo niedawno i Meksykanie założyli, że inżynierowie nie są wystarczająco kompetentni. Oddział w Meksyku starał się pomóc swoim współpracownikom, dając dobry przykład. Zespół indyjski był informowany o wszystkich działaniach meksykańskich inżynierów i w efekcie jego praca była bardziej wydajna.

Wsparcie urzędów pracy dla przedsiębiorców

Wzajemne postrzeganie się

Jak Meksykanie postrzegają swój zespół?

Co zespół meksykański myśl o inżynierach z Indii i Stanów Zjednoczonych?

W jaki sposób inżynierowie amerykańscy postrzegają zespół meksykański na podstawie otrzymywanych od niego informacji?

Konsultacje – czy zespół zadaje pytania, gdy czegoś nie wie?

Zdecydowanie tak

Niechętnie angażują się w konsultacje (przy czym zespół meksykański był przekonany, że pozostałe oddziały żywią wobec niego stereotyp nadmiernej gadatliwości)

Niechętnie angażują się w konsultacje

Współpraca – czy zespół jest chętny do współpracy?

Zarówno czynnie, jak i biernie

Indywidualiści (przy czym Meksykanie byli przekonani, że pozostałe oddziały postrzegały ich jako leniwych i niesamodzielnych)

Przeciwni współpracy

Innowacje – czy zespół stosuje standardowe procedury?

Zespół pracuje zgodnie z obowiązującymi standardowymi procedurami

Nigdy nie przestrzegają zasad (przy czym zespół meksykański był przekonany, że pozostałe oddziały uważały go za nieinnowacyjny)

Nigdy nie przestrzegają zasad

Organizacja dnia sprzyjająca efektywności


Najważniejsze ustalenia

  • Przekonanie o „niższym statusie” w firmie skłania pracowników do szukania sposobów na poprawę swojego miejsca w korporacyjnej hierarchii. W tym celu starają się przekonać pracowników o wyższej pozycji, że pracują w sposób odzwierciedlający dominujące stereotypy zawodowe związane z ich przynależnością kulturową.
  • W społecznościach zawodowych pracownicy tworzą stereotypy na temat własnej pracy oraz metod pracy zagranicznych współpracowników. Stereotypy te są niezgodne z prawdziwą zawodową, narodową i kulturową tożsamością ocenianych osób.
  • Opracowywanie strategii utrzymywania lub poprawy praktyk dotyczących stereotypów w miejscu pracy może mieć istotne konsekwencje dla rozwoju kompetencji i umiejętności pracowników. Wdrażanie ich w nieodpowiednim momencie może mieć negatywny wpływ na trwającą wielokulturową współpracę.

Wielozadaniowość – mit czy umiejętna organizacja czasu?

Autorzy: Carlos Rodríguez-Lluesma – IESE Business School i Paul M. Leonardi – Uniwersytet Northwestern

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA