REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stereotypy wpływają na relacje w pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 IESE Business School
Informacje o IESE
stereotypy w pracy
stereotypy w pracy
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W firmach międzynarodowych stereotypy nierzadko utrudniają nawiązywanie i utrzymywanie relacji między członkami wielokulturowych zespołów. Celem badania przeprowadzonego przez Carlosa Rodríguez-Lluesmy z IESE Business School oraz Paula M. Leonardiego z Uniwersytetu Northwestern było ustalenie, co skłania nas do wyrabiania sobie opinii o współpracownikach na podstawie ich przynależności kulturowej.

Analizie poddano pracę grupy inżynierów zatrudnionych przez korporację samochodową. Oddziały firmy mieściły się w Meksyku, Stanach Zjednoczonych i Indiach, a zadaniem inżynierów było udoskonalanie produktów w zespołach składających się z przedstawicieli każdego oddziału. Prawie nigdy nie mieli ze sobą bezpośredniego kontaktu – komunikacja odbywała się drogą mailową, telefonicznie lub za pomocą komunikatorów internetowych.

REKLAMA

Zbadano sposób, w jaki zespół meksykański postrzegał swoich zagranicznych współpracowników oraz to, w jaki sposób myślał, że jest postrzegany przez zespoły z dwóch pozostałych oddziałów.

Stereotypy

REKLAMA

Okazało się, że Meksykanie postrzegają amerykańskich i indyjskich inżynierów przez pryzmat silnych stereotypów. Ponadto przedstawiciele meksykańskiego oddziału byli przekonani, że pracownicy z innych państw uważają ich za leniwych, gadatliwych i niezdolnych do wyjścia poza utarte schematy.

Informując o postępach swoich prac, Meksykanie kierowali się stereotypami przyjętymi wobec inżynierów pracujących w Indiach i Stanach Zjednoczonych. W mniemaniu zespołu meksykańskiego, przesyłane raporty odzwierciedlały to, co jego zagraniczni współpracownicy chcieli usłyszeć.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencje

REKLAMA

Sposób, w jaki zespół meksykański przedstawiał swoją pracę inżynierom amerykańskim, był nie do końca dokładny. Zespół amerykański był postrzegany przez meksykańskich pracowników jako najlepszy z najlepszych. Wynikało to z tego, że oddział w Stanach był większy i działał wiele lat dłużej niż pozostałe. Amerykańscy inżynierowie chcieli oprzeć wspólne relacje na współpracy, swobodnym zadawaniu pytań i stosowaniu się do standardowych procedur. Tymczasem ich meksykańscy współpracownicy byli przekonani, że oczekiwania Amerykanów są zupełnie inne. Choć meksykański zespół wykonywał swoją pracę prawidłowo, w raportach nie zamieszczał dokładnych opisów wykonywanych działań. W rezultacie amerykańscy inżynierowie zaczęli ostrożniej podchodzić do współpracy z Meksykanami.

Tymczasem współpraca z indyjskim oddziałem przebiegała płynnie. Zespół meksykański postrzegał inżynierów indyjskich jako grupę o „niskim statusie”, ponieważ indyjski oddział założono stosunkowo niedawno i Meksykanie założyli, że inżynierowie nie są wystarczająco kompetentni. Oddział w Meksyku starał się pomóc swoim współpracownikom, dając dobry przykład. Zespół indyjski był informowany o wszystkich działaniach meksykańskich inżynierów i w efekcie jego praca była bardziej wydajna.

Wsparcie urzędów pracy dla przedsiębiorców

Wzajemne postrzeganie się

Jak Meksykanie postrzegają swój zespół?

Co zespół meksykański myśl o inżynierach z Indii i Stanów Zjednoczonych?

W jaki sposób inżynierowie amerykańscy postrzegają zespół meksykański na podstawie otrzymywanych od niego informacji?

Konsultacje – czy zespół zadaje pytania, gdy czegoś nie wie?

Zdecydowanie tak

Niechętnie angażują się w konsultacje (przy czym zespół meksykański był przekonany, że pozostałe oddziały żywią wobec niego stereotyp nadmiernej gadatliwości)

Niechętnie angażują się w konsultacje

Współpraca – czy zespół jest chętny do współpracy?

Zarówno czynnie, jak i biernie

Indywidualiści (przy czym Meksykanie byli przekonani, że pozostałe oddziały postrzegały ich jako leniwych i niesamodzielnych)

Przeciwni współpracy

Innowacje – czy zespół stosuje standardowe procedury?

Zespół pracuje zgodnie z obowiązującymi standardowymi procedurami

Nigdy nie przestrzegają zasad (przy czym zespół meksykański był przekonany, że pozostałe oddziały uważały go za nieinnowacyjny)

Nigdy nie przestrzegają zasad

Organizacja dnia sprzyjająca efektywności


Najważniejsze ustalenia

  • Przekonanie o „niższym statusie” w firmie skłania pracowników do szukania sposobów na poprawę swojego miejsca w korporacyjnej hierarchii. W tym celu starają się przekonać pracowników o wyższej pozycji, że pracują w sposób odzwierciedlający dominujące stereotypy zawodowe związane z ich przynależnością kulturową.
  • W społecznościach zawodowych pracownicy tworzą stereotypy na temat własnej pracy oraz metod pracy zagranicznych współpracowników. Stereotypy te są niezgodne z prawdziwą zawodową, narodową i kulturową tożsamością ocenianych osób.
  • Opracowywanie strategii utrzymywania lub poprawy praktyk dotyczących stereotypów w miejscu pracy może mieć istotne konsekwencje dla rozwoju kompetencji i umiejętności pracowników. Wdrażanie ich w nieodpowiednim momencie może mieć negatywny wpływ na trwającą wielokulturową współpracę.

Wielozadaniowość – mit czy umiejętna organizacja czasu?

Autorzy: Carlos Rodríguez-Lluesma – IESE Business School i Paul M. Leonardi – Uniwersytet Northwestern

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA