REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stereotypy wpływają na relacje w pracy?

 IESE Business School
Informacje o IESE
stereotypy w pracy
stereotypy w pracy
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W firmach międzynarodowych stereotypy nierzadko utrudniają nawiązywanie i utrzymywanie relacji między członkami wielokulturowych zespołów. Celem badania przeprowadzonego przez Carlosa Rodríguez-Lluesmy z IESE Business School oraz Paula M. Leonardiego z Uniwersytetu Northwestern było ustalenie, co skłania nas do wyrabiania sobie opinii o współpracownikach na podstawie ich przynależności kulturowej.

Analizie poddano pracę grupy inżynierów zatrudnionych przez korporację samochodową. Oddziały firmy mieściły się w Meksyku, Stanach Zjednoczonych i Indiach, a zadaniem inżynierów było udoskonalanie produktów w zespołach składających się z przedstawicieli każdego oddziału. Prawie nigdy nie mieli ze sobą bezpośredniego kontaktu – komunikacja odbywała się drogą mailową, telefonicznie lub za pomocą komunikatorów internetowych.

REKLAMA

Zbadano sposób, w jaki zespół meksykański postrzegał swoich zagranicznych współpracowników oraz to, w jaki sposób myślał, że jest postrzegany przez zespoły z dwóch pozostałych oddziałów.

Stereotypy

REKLAMA

Okazało się, że Meksykanie postrzegają amerykańskich i indyjskich inżynierów przez pryzmat silnych stereotypów. Ponadto przedstawiciele meksykańskiego oddziału byli przekonani, że pracownicy z innych państw uważają ich za leniwych, gadatliwych i niezdolnych do wyjścia poza utarte schematy.

Informując o postępach swoich prac, Meksykanie kierowali się stereotypami przyjętymi wobec inżynierów pracujących w Indiach i Stanach Zjednoczonych. W mniemaniu zespołu meksykańskiego, przesyłane raporty odzwierciedlały to, co jego zagraniczni współpracownicy chcieli usłyszeć.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencje

REKLAMA

Sposób, w jaki zespół meksykański przedstawiał swoją pracę inżynierom amerykańskim, był nie do końca dokładny. Zespół amerykański był postrzegany przez meksykańskich pracowników jako najlepszy z najlepszych. Wynikało to z tego, że oddział w Stanach był większy i działał wiele lat dłużej niż pozostałe. Amerykańscy inżynierowie chcieli oprzeć wspólne relacje na współpracy, swobodnym zadawaniu pytań i stosowaniu się do standardowych procedur. Tymczasem ich meksykańscy współpracownicy byli przekonani, że oczekiwania Amerykanów są zupełnie inne. Choć meksykański zespół wykonywał swoją pracę prawidłowo, w raportach nie zamieszczał dokładnych opisów wykonywanych działań. W rezultacie amerykańscy inżynierowie zaczęli ostrożniej podchodzić do współpracy z Meksykanami.

Tymczasem współpraca z indyjskim oddziałem przebiegała płynnie. Zespół meksykański postrzegał inżynierów indyjskich jako grupę o „niskim statusie”, ponieważ indyjski oddział założono stosunkowo niedawno i Meksykanie założyli, że inżynierowie nie są wystarczająco kompetentni. Oddział w Meksyku starał się pomóc swoim współpracownikom, dając dobry przykład. Zespół indyjski był informowany o wszystkich działaniach meksykańskich inżynierów i w efekcie jego praca była bardziej wydajna.

Wsparcie urzędów pracy dla przedsiębiorców

Wzajemne postrzeganie się

Jak Meksykanie postrzegają swój zespół?

Co zespół meksykański myśl o inżynierach z Indii i Stanów Zjednoczonych?

W jaki sposób inżynierowie amerykańscy postrzegają zespół meksykański na podstawie otrzymywanych od niego informacji?

Konsultacje – czy zespół zadaje pytania, gdy czegoś nie wie?

Zdecydowanie tak

Niechętnie angażują się w konsultacje (przy czym zespół meksykański był przekonany, że pozostałe oddziały żywią wobec niego stereotyp nadmiernej gadatliwości)

Niechętnie angażują się w konsultacje

Współpraca – czy zespół jest chętny do współpracy?

Zarówno czynnie, jak i biernie

Indywidualiści (przy czym Meksykanie byli przekonani, że pozostałe oddziały postrzegały ich jako leniwych i niesamodzielnych)

Przeciwni współpracy

Innowacje – czy zespół stosuje standardowe procedury?

Zespół pracuje zgodnie z obowiązującymi standardowymi procedurami

Nigdy nie przestrzegają zasad (przy czym zespół meksykański był przekonany, że pozostałe oddziały uważały go za nieinnowacyjny)

Nigdy nie przestrzegają zasad

Organizacja dnia sprzyjająca efektywności


Najważniejsze ustalenia

  • Przekonanie o „niższym statusie” w firmie skłania pracowników do szukania sposobów na poprawę swojego miejsca w korporacyjnej hierarchii. W tym celu starają się przekonać pracowników o wyższej pozycji, że pracują w sposób odzwierciedlający dominujące stereotypy zawodowe związane z ich przynależnością kulturową.
  • W społecznościach zawodowych pracownicy tworzą stereotypy na temat własnej pracy oraz metod pracy zagranicznych współpracowników. Stereotypy te są niezgodne z prawdziwą zawodową, narodową i kulturową tożsamością ocenianych osób.
  • Opracowywanie strategii utrzymywania lub poprawy praktyk dotyczących stereotypów w miejscu pracy może mieć istotne konsekwencje dla rozwoju kompetencji i umiejętności pracowników. Wdrażanie ich w nieodpowiednim momencie może mieć negatywny wpływ na trwającą wielokulturową współpracę.

Wielozadaniowość – mit czy umiejętna organizacja czasu?

Autorzy: Carlos Rodríguez-Lluesma – IESE Business School i Paul M. Leonardi – Uniwersytet Northwestern

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA