Kategorie

Odliczenie podatku VAT a samochód z zaświadczeniem VAT-2

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
zaświadczenie VAT-2
SEAT
Od kwietnia 2014 r. za sprawą nowelizacji przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług wielu podatników zostało obciążonych ograniczeniami w zakresie odliczeń VAT od samochodów użytkowanych w firmie. W przypadku pojazdów, które nie spełniają ustawowych wymogów, podatnicy mogą odliczać jedynie 50% od nabycia oraz pozostałych kosztów z nimi związanych (z pewnymi wyjątkami co do paliwa). Na pełne odliczenie podatku VAT rozwiązaniem jest zgłoszenie danego samochodu do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26, co niesie za sobą dodatkowe obowiązki - często bardzo trudne do wypełnienia. Pojawia się jednak pytanie, jakie zasady obowiązują podatników posiadających pojazdy z zaświadczeniem VAT-2?

Zasady odliczeń podatku VAT od samochodów

Zasadą ogólną odliczeń od samochodów poniżej 3,5 tony wykorzystywanych w działalności gospodarczej jest prawo do pomniejszania podatku należnego tylko o 50% wartości podatku VAT naliczonego przy nabyciu pojazdu oraz wydatków związanych z jego eksploatacją. Powyższa zasada nie ma jednak zastosowania w dwóch przypadkach:

  1. jeżeli samochody są wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej oraz
  2. pojazdy są konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

Jeżeli omawiane samochody użytkowane przez podatnika w firmie spełniają jeden z powyższych warunków, wówczas uzyskuje on prawo do pełnych odliczeń podatku VAT od wszelkich wydatków poniesionych na dany pojazd (nabycie, zakup paliwa, koszty bieżącej eksploatacji). Jednak zaraz po wejściu zmian w życie wiele wątpliwości wśród podatników spowodowała kwestia zrozumienia pojęcia “samochód wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej”. W celu wyjaśnienia zagadnienia należy odnieść się do przepisów ustawy o VAT.

Przy 50% odliczeniu VAT od samochodów uważaj na fiskusa!

Samochód wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej

Zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy o VAT za samochód wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej uważa się:

  • pojazd, którego sposób użytkowania przez podatnika wyklucza użycie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą,
  • pojazdy, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie w ten sposób będzie nieistotne.
Reklama

W pierwszym przypadku podatnik zobowiązany jest do zgłoszenia samochodu jako firmowy do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26. Co istotne, potwierdzeniem użytkowania takiego pojazdu wyłącznie w działalności jest prowadzona szczegółowa ewidencja przebiegu pojazdu dla celów VAT, a zasady użytkowania w działalności powinny zostać określone w specjalnie sporządzonym regulaminie. Dotyczy to pojazdów, których konstrukcja nie wyklucza ich użycia na potrzeby inne niż związane z działalnością, którymi w większości przypadków są samochody osobowe.

W drugim przypadku konieczne jest określenie, jakie wymogi konstrukcyjne spełniają pojazdy, gdyż tylko wtedy podatnicy mogą odliczać 100% podatku VAT bez prowadzenia szczegółowej i dokonywania zgłoszeń do urzędu.

Zasady odliczania VAT-u od samochodów osobowych

Konstrukcja pojazdu umożliwiająca pełne odliczenie VAT

Do pojazdów samochodowych, których konstrukcja wyklucza ich użycie na potrzeby inne niż związane z działalnością gospodarczą (lub powoduje, że ich użycie w ten sposób będzie nieistotne), zalicza się pojazdy posiadające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

  • klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van (zaświadczenie VAT-1) lub
  • z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków (zaświadczenie VAT-3).
Reklama

Dodatkowo do omawianych pojazdów zaliczyć można samochody, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu (zaświadczenie VAT-4) oraz pojazdy specjalne w rozumieniu art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy o VAT (m.in. koparka, ładowarka).

W przypadku pojazdów posiadających zaświadczenia VAT-1, VAT-3 oraz VAT-4 konieczne jest posiadanie dokumentów z przeprowadzonego dodatkowego badania technicznego, wydanych przez okręgową stację kontroli pojazdów, oraz odpowiedniego wpisu do dowodu rejestracyjnego.

Co istotne, wspomniane badanie techniczne, które zostało przeprowadzone jeszcze przed wejściem w życie nowelizacji przepisów, oraz wydane na jego podstawie zaświadczenie VAT-1 zachowują swoją ważność, zatem podatnik nie ma obowiązku przeprowadzać go ponownie. Posiadanie tego zaświadczenia kwalifikuje więc podatnika do pełnego odliczania podatku VAT od wszystkich wydatków eksploatacyjnych związanych z pojazdem, w tym również zakupu paliwa.

Użytkowanie prywatnego samochodu w firmie


Samochód z zaświadczeniem VAT-2 wydanym przed 1 kwietnia 2014 r.

Jak widać, w powyżej przytoczonych przepisach nie ma wzmianki o pojazdach samochodowych, które posiadają zaświadczenie VAT-2. Czy oznacza to dyskwalifikację takiego pojazdu z pełnych odliczeń w przypadku braku zgłoszenia go do urzędu i prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu dla potrzeb VAT? Niestety - tak.

Zaświadczenie VAT-2 wydane przed 1 kwietnia 2014 r. uzyskały pojazdy, które według wtedy obowiązujących przepisów posiadają więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu.

W związku z powyższym podatnik użytkujący wspomniany samochód w działalności gospodarczej nie ma prawa do odliczenia 100% podatku VAT, jeżeli nie zgłosi pojazdu do urzędu skarbowego oraz nie będzie prowadził ewidencji przebiegu pojazdu. Nie należy również zapominać o sporządzeniu regulaminu wykorzystywania pojazdu w firmie. 

Dodatkowe badanie techniczne samochodów firmowych

Zaświadczenie VAT-2 wydane po 1 kwietnia 2014 r.

Ustawodawca, wprowadzając nowe przepisy w odliczeniu podatku VAT od samochodów, zmienił również zasady przyznawania zaświadczeń w przypadku badań przeprowadzonych po 1 kwietnia 2014 r.

Otóż podatnik, który posiada samochód z zaświadczeniem VAT-4 (kabina kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu), zobowiązany był po nowelizacji przepisów do ponownego przeprowadzenia badania technicznego w terminie do 30 czerwca - potwierdzającego prawo do pełnych odliczeń VAT. Wówczas uzyskał nowe zaświadczenie, które obecnie jest nazywane VAT-2 (spełnienie warunków przewidzianych w art. 86a ust. 9 pkt 2). 

Jednocześnie zaświadczenie VAT-1 zostało zastąpione nazwą: VAT-1a - dla pojazdów spełniających warunki przewidziane w art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a;

Natomiast zaświadczenie VAT-3 obecnie stanowi: VAT-1b - dla pojazdów spełniających warunki przewidziane w art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. b.

W związku z powyższym aby stwierdzić, czy samochód z zaświadczeniem VAT-2 pozwala odliczać 100% podatku, należy zwrócić uwagę, w jakim terminie zostało wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów. W tym celu konieczne jest posiadanie dodatkowych dokumentów, na których widnieje dokładna data badania, gdyż sam wpis w dowodzie rejestracyjnym będzie niewystarczający.

Jeżeli zaświadczenie VAT-2 zostało wydane po 1 kwietnia 2014 r., wówczas podatnik ma pełne prawo do odliczeń VAT. W przeciwnym przypadku obowiązuje omówione wcześniej ograniczenie 50%, chyba że pojazd zostanie zgłoszony do urzędu oraz będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu.

Dofinansowanie na rozwój firmy 2014 - 2015 r.

Autor: zespół wfirma.pl - księgowość online

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    17 cze 2021
    Zakres dat:

    Inflacja - maj 2021 r.

    Inflacja - maj 2021 r. - ile wyniosła? GUS zaprezentował wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2021 r. Inflacja w maju okazała się niższa od wskaźnika podanego na początku czerwca w szybkim szacunku.

    Kto nie dostanie kredytu mieszkaniowego?

    Kredyt mieszkaniowy. Na brak pieniędzy banki nie mogą dziś narzekać. To pomaga im wypłacać Polkom rekordowe kwoty w formie kredytów mieszkaniowych. Nie jest jednak tak, że każdy chętny dostaje kredyt. Mniej więcej 3 osoby na 10 odchodzą z kwitkiem – sugerują szacunki BIK.

    Domek letniskowy - monitoring i inne smart zabezpieczenia

    Domek letniskowy - zabezpieczenia. W okresie wakacyjnym właściciele domków letniskowych znacznie częściej odwiedzają swoje oazy spokoju w górach, na wsi lub nad jeziorami. Weekendowe wypady, choć dające mieszkańcom miast upragnione wytchnienie od miejskiego zgiełku, wiążą się również z szeregiem czynności, o których trzeba pamiętać, aby właściwie zabezpieczyć domek przed wyjazdem. Podpowiadamy, jak w prosty sposób poprawić komfort i bezpieczeństwo w takich miejscach.

    Projektowanie osiedli - aktualne trendy

    Projektowanie osiedli. Czy pandemia zmieniła sposób projektowania osiedli mieszkaniowych? Jakie nowe rozwiązania wprowadzają deweloperzy, jeśli chodzi o aranżację budynków, części wspólnych i miejsc przeznaczonych do rekreacji w realizowanych projektach? Jakie trendy dają się zauważyć?

    Mieszkaniówka ma się dobrze. Deweloperzy biją kolejne rekordy

    Rynek nieruchomości. Ostatni rok wywołał sporo zamieszania w gospodarce światowej. Pomimo początkowych obaw, mieszkaniówka okazała się wirusoodporna, a rynek zalicza dalsze wzrosty. Nieruchomości wciąż drożeją, zainteresowanych zakupem nowego lokum nie brakuje, a deweloperzy osiągają rekordowe wyniki.

    Maksymalna opłata za śmieci uzależniona od ilości zużytej wody - zmiany w ustawie śmieciowej

    Maksymalna wysokość opłaty za odpady, obliczana na podstawie metody od ilości zużytej wody ma wynosić 7,8 proc. dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za gospodarstwo domowe, tj. ok. 150 zł - poinformowało we wtorek 15 czerwca 2021 r. Centrum Informacyjne Rządu.

    Zawieranie umów w formie elektronicznej, zarządzanie dokumentami online. Czy prawnicy pozbędą się papierów?

    Zawieranie umów w formie elektronicznej. Tak jak biznesmeni rozpoczynający swoją karierę w latach 80-tych i 90-tych są przyzwyczajeni do noszenia znacznej ilości gotówki w kieszeni, tak prawnicy są przyzwyczajeni do wszystkiego, co jest „na piśmie”, „stwierdzone pismem”, ma „formę pisemną”, itp. Jak słusznie wskazała Rzecznik Generalna TSUE (w swojej opinii w sprawie C-258/16), teksty zapisuje się od tysięcy lat na różnych nośnikach – na glinianych tabliczkach, papirusie, marmurze czy granicie. Współcześnie coraz powszechniej używa się jednak elektronicznych środków przekazu. Odchodzi się od utożsamiania formy pisemnej wyłącznie z formą papierową (wydrukiem papierowym).

    Jak firma powinna informować o realizacji zadania publicznego?

    Od 25 czerwca br. będą obowiązywały nowe regulacje dla beneficjentów programów finansowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, w tym z PFRON. Jakie obowiązki informacyjne ma firma?

    Zarządzanie firmą budowlaną - dostęp do danych w czasie rzeczywistym

    Zarządzanie firmą budowlaną. Sektor budowlany wyszedł obronną ręką z zawirowań związanych z pandemią koronawirusa. Duży wpływ miały m.in. inwestycje zakontraktowane jeszcze przed wybuchem pandemii. Jednak wydajność prac prowadzonych w zaostrzonym reżimie sanitarnym spadła o ok. 5-20 proc. (zob. Raport PZPB “Sektor budownictwa w obliczu COVID-19”). Poszukiwanie możliwości optymalizacji powinno być więc jednym z priorytetów tej branży. Szansą na znaczne poprawienie wyników oraz lepszą organizację pracy jest bieżący dostęp do danych oraz ich analiza, która pozwala podejmować słuszne decyzje biznesowe.

    Czy przedsiębiorca może sprawdzić kto jest zaszczepiony?

    Była wojna o maseczki, będzie o dowody szczepienia? Przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak sprawdzać czy klient jest zaszczepiony. Jakie obowiązki ma pracodawca, a jakie prawa pracownik?

    Co 4 firma ma kłopoty ze spłata rat kredytu lub leasingu

    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?

    Rynek konsumenta. Kto kupuje zdalnie, a kto stacjonarnie?

    Zakupy przez internet zyskały przez pandemię. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni niemal całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji.

    Wynajem - jedno mieszkanie, podwójny zysk

    Wynajem nieruchomości. W obliczu rosnącej inflacji, która w maju br. sięgnęła już blisko 5%, warto zastanowić się, co zrobić, aby zaoszczędzone pieniądze nie straciły na wartości. Jedną z inwestycji, po którą wciąż chętnie sięgają Polacy są nieruchomości. Mimo rosnących cen mieszkań, nadal jest to najbezpieczniejsza i najpewniejsza forma lokaty kapitału. Ponadto na rynku pojawił się nowy produkt mający przyspieszyć zwrot z takiej inwestycji – tzw. Wehikuł Inwestycyjny.

    Kiedy ruszy Krajowy Rejestr Zadłużonych?

    Krajowy Rejestr Zadłużonych miał zacząć działać w lipcu tego roku, ale poczekamy jeszcze na jego uruchomienie. Kto trafi do Krajowego Rejestru Zadłużonych?

    Mixed-use, czyli budownictwo wielofunkcyjne

    Budownictwo wielofunkcyjne - mixed-use. Nowoczesne kompleksy wielofunkcyjne, otwarte na interakcje społeczne i zapewniające lokalne potrzeby, które wygrywają dziś z tradycyjnymi biurowcami, wyznaczają kierunek rozwoju inwestycji w sektorze komercyjnym.

    Lokalny program "Mój Deszcz"

    Lokalny program "Mój Deszcz". Miejski program dotacji do łapania deszczówki, uzupełniający program centralny, rozpoczyna samorząd Gliwic. Na wykonanie zbiorników do łapania i wykorzystania wód deszczowych ma być przeznaczone do 4 tys. zł – w ramach półmilionowego budżetu.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Co zawiera pakiet dla zagranicznych inwestorów?

    Proponowany pakiet dla zagranicznych inwestorów to m.in.: "jedno okienko", w którym firma będzie mogła ustalić wszystkie podatkowe aspekty inwestycji, czy możliwość odliczania VAT od usług finansowych.

    Rynek nieruchomości biurowych w Europie

    Rynek nieruchomości biurowych. Z powodu pandemii Covid-19 spadło zapotrzebowanie na biura w Europie i inwestycje w nowe nieruchomości. W Londynie ten trend zaczyna się odwracać. We Francji wzrasta zapotrzebowanie na zielone dachy i tarasy. W Szwecji myśli się o "biurach przyszłości". Nadal puste pozostają biura we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii.

    Kasa fiskalna 2021 - rejestracja i zwolnienie

    Bez względu na rodzaj kasy przedsiębiorca ma obowiązek dokonania jej fiskalizacji i uzyskać numer ewidencyjny. Jak zarejestrować kasę fiskalną? Kto może to zrobić? Ile to kosztuje?

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Dlaczego pracownicy wolą model hybrydowy?

    Aż 61 proc. pracowników chce pracować w modelu hybrydowym, pracę wyłącznie z domu chciałoby świadczyć zaledwie 15 proc. Jak ten trend wpływa na rynek nieruchomości biurowych?

    Dlaczego ciągłość IT jest numerem 1 dla firm?

    Zdolność firm do szybkiego odtworzenia środowiska pracy w wyniku awarii lub cyberataku jest dziś wystawiana na bardzo trudną próbę. Bardzo wiele biznes „zawdzięcza” tutaj pandemii i powszechnemu przejściu na pracę zdalną.