REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Użytkowanie prywatnego samochodu w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski
Prywatny samochód w firmie
Prywatny samochód w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Użytkowanie prywatnego samochodu w firmie i wydatki z tym związane mogą stanowić koszty uzyskania przychodu. Aby koszty użytkowania samochodu były jednocześnie kosztami uzyskania przychodu powinna być prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu. W jaki sposób użytkować prywatny samochód w firmie?

Samochód w firmie

Wielu mikro i małych przedsiębiorców wykorzystuje swoje prywatne samochody do prowadzenia swojej działalności. Warto wiedzieć w jaki sposób wydatki związane z użytkowaniem samochodu wrzucić w koszty prowadzenia firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ewidencja przebiegu pojazdu

Ewidencja przebiegu pojazdu służy do określania przez podatnika przebiegu samochodu, który nie jest środkiem trwałym firmy, ale jest użytkowany w działalności gospodarczej.

W ewidencji przebiegu pojazdu wykazuje się tylko te kilometry, które zostały przejechane przez podatnika w związku z wykonywaniem przez niego działalności gospodarczej. Trzeba w tym miejscu wskazać art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, który stanowi, że wydatki muszą mieć bezpośredni lub pośredni związek ze źródłem przychodów.

REKLAMA

Podatnik jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu na koniec każdego miesiąca. Zapisy w ewidencji przebiegu pojazdu są rozliczane rosnącą, jednak zapisy dokonywane są w ewidencji miesięcznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Polecamy: Nowe obowiązki dla prowadzących księgę przychodów i rozchodów

Jak odliczyć 100% VAT od samochodu osobowego?

Kilometrówka

Wydatki na eksploatację samochodów osobowych są ograniczone i mogą być wliczane do kosztów uzyskania przychodów w określonej wysokości. Wysokość ta jest popularnie nazywana kilometrówką.

Wysokość kilometrówki oblicza się poprzez przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu do celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu określonej w odrębnych przepisach. Kilometrówka może być również określona kwotą miesięcznego ryczałtu pieniężnego.

Limity dla samochodu osobowego uzależnione są od pojemności skokowej silnika samochodowego i wynoszą odpowiednio:

 - przy pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,5214 zł,

 - przy pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł.

Zakładam firmę – opodatkowanie na zasadach ogólnych

Jakich samochodów dotyczy obowiązek prowadzenia ewidencji?

Obowiązek prowadzenia ewidencji dotyczy:

 - samochodów osobowych będących prywatną własnością przedsiębiorcy (wspólnika firmy);

 - samochodów osobowych używanych na podstawie umowy użyczenia, najmu czy dzierżawy;

 - samochodów osobowych będących własnością pracowników (jeżeli auta te są używane na potrzeby jazd lokalnych i rozliczenie nie jest ryczałtowe), w tym również w zakresie jazd zamiejscowych odbywanych w ramach podróży służbowej;

 - samochodów osobowych zastępczych.

Rozliczenie kwartalne - czy to się opłaca?

Kiedy prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu nie jest obowiązkowe?

Podatnicy nie muszą prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu, gdy:

 - samochód pracownika (prywatny) jest wykorzystywany w działalności gospodarczej podatnika, a koszt eksploatacji tego samochodu jest rozliczany w formie ryczałtu pieniężnego za jazdy lokalne;

 - podatnik używa samochodów osobowych na podstawie umowy uważanej za umowę leasingu w myśl przepisów ustaw o podatku dochodowym;

 - podatnik używa w działalności samochodu ciężarowego.

Składki ZUS pracodawcy i pracownika 2014


W jaki sposób prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu?

Nie funkcjonuje wzór ewidencji przebiegu pojazdów. Jednak w ustawie o PIT ustawodawca wskazała elementy, które powinna zawierać omawiana ewidencja. Tymi elementami są:

 - nazwisko i imię osoby używającej pojazdu,

 - jej adres zamieszkania,

 - numer rejestracyjny pojazdu,

 - pojemność silnika,

 - kolejny numer wpisu,

 - datę,

 - cel wyjazdu,

 - opis trasy (skąd–dokąd),

 - liczbę faktycznie przejechanych kilometrów,

 - stawkę za 1 km przebiegu,

 - kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu,

 - podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.

Zobowiązaną do prowadzenia ewidencji jest osoba, która używa danego pojazdu, a na koniec miesiąca pracodawca powinien zawsze potwierdzić przebieg pojazdu wynikający z ewidencji. Samochód użyczony do celów służbowych powinien mieć prowadzoną odrębnie i na bieżąco ewidencję przebiegu.

Przesyłanie wniosku do CEIDG pocztą

Jakie wydatki można odliczyć w ramach limitu kilometrówki?

W ramach limitu kilometrówki można odliczyć wydatki na zakup paliwa, opłaty parkingowe, składki ubezpieczenia OC, AC, części zamienne, naprawy, przeglądy, usługi serwisowe. Należy jednak pamiętać, że wszelkie wydatki, które podatnik chce odliczyć w ramach limitu kilometrówki, należy odpowiednio udokumentować (np. fakturami).

Każdy pojazd prywatny wykorzystywany w prowadzeniu działalności gospodarczej powinien mieć prowadzoną odrębną ewidencję. Brak ewidencji przebiegu pojazdu pozbawia podatnika prawa do zaliczenia wydatków związanych z jego eksploatacją w koszty.

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA