REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rada Reklamy. Zasady działania - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Araczewska
Rady Reklamy a kompetencje
Rady Reklamy a kompetencje

REKLAMA

REKLAMA

Konsumenci i przedsiębiorcy rzadko decydują się na wystąpienie na drogę sądową przeciwko przedsiębiorcy, którego reklamy uznają za sprzeczne z prawem czy dobrymi obyczajami. Branża reklamowa przewiduje jednak mechanizmy pozwalające jej na samoregulację z wyłączeniem organów państwowych. Centralne miejsce w tym systemie odgrywa Rada Reklamy.

Jakie są zadania Rady Reklamy?

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy jest organizacją odpowiadającą za samoregulację w dziedzinie reklamy w Polsce. Działa na rzecz podnoszenia standardów komunikacji marketingowej poprzez budowanie, promocję i ochronę zasad, jakimi powinni kierować się przedsiębiorcy zajmujący się działalnością reklamową.

REKLAMA

REKLAMA

Zadaniem Rady jest z jednej strony promocja dobrych wzorców, z drugiej zaś – piętnowanie nieetycznych i nieuczciwych przekazów reklamowych.

Zasady działania mechanizmu samoregulacji

Mechanizm samoregulacji polega na dobrowolnym przyjęciu przez środowisko reklamowe pewnych przepisów dotyczących komunikacji marketingowej. Samoregulacja przyjmuje inną optykę niż rozwiązania prawne, skupiając się w większym stopniu na kwestiach edukacji i prewencji, a mniej na karaniu. Jest to system opierający się na założeniu, że dobrowolność związania się danymi regulacjami gwarantuje większe ich respektowanie.

System samoregulacji bazuje na Kodeksie Etyki Reklamy, dokumencie opracowanym w ramach Rady Reklamy wspólnie przez wchodzących w skład organu przedstawicieli trzech grup tworzących polski rynek reklamowy: reklamodawców, agencje reklamowe i media. Kodeks Etyki Reklamy jest kodeksem dobrych praktyk, czyli zbiorem zasad postępowania, zawierającym w szczególności normy etyczne i zawodowe, do których przestrzegania zobowiązali się członkowie Rady.

REKLAMA

Kodeks reguluje wszystkie aspekty komunikacji reklamowej z wyjątkiem kampanii społecznych i politycznych. Jest bardziej szczegółowy i przystępny językowo niż regulacje prawne dotyczące tej samej materii. Uwzględnienia specyfikę różnych mediów i jest na bieżąco aktualizowany, co pozwala uwzględniać zmiany w ustawodawstwie unijnym i polskim, praktykę w innych krajach oraz gromadzone w miarę stosowania Kodeksu doświadczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nad przestrzeganiem Kodeksu czuwa składająca się z ekspertów w dziedzinie mediów i reklamy Komisja Etyki Reklamy, organ rozstrzygającym o zgodności przekazów reklamowych z Kodeksem Etyki Reklamy.

Kto może wnieść skargę do Rady Reklamy?

Niewątpliwą przewagą postępowania przed Komisją Etyki Reklamy jest jego szybkość i dostępność. Skarga do Rady Reklamy jest bezpłatna (w przypadku skarg konsumenckich), a postępowanie zdecydowanie krótsze niż przed sądem powszechnym – z reguły trwa ono kilka tygodni. Ze skargą wystąpić może zarówno konsument, jak i przedsiębiorca. Można ją wnieść przez specjalny formularz on-line zamieszczony na stronie internetowej Rady Reklamy albo listownie.

Polecamy: Jaki przekaz może być uznany za reklamę ukrytą?

W przypadku stwierdzenia naruszenia Kodeksu Etyki Reklamy, Komisja zawiadamia o tym przedsiębiorcę oraz wzywa do wstrzymania lub modyfikacji danej reklamy czy kampanii. Orzeczenie Komisji Etyki Reklamy pozbawione jest jednak mocy prawnej i nie sposób wyegzekwować jego wykonania. W praktyce jednak przedsiębiorcy najczęściej podporządkowują się uchwałom Komisji ze względu obawę utraty dobrej reputacji.

Komisja interweniowała w sprawie wielu reklam, które zostały potem zmienione lub wycofane, tak jak np. reklam w ramach głośnej kampanii „Virginity” marki odzieżowej House, raniących uczucia religijne konsumentów i godzących w dobre obyczaje.

Minusem decyzji Komisji Etyki Reklamy jest ich nie zawsze wystarczające uzasadnienie, które zawiera rozstrzygnięcie w kwestii naruszenia Kodeksu wraz z przytoczeniem zwięzłych argumentów wspierających daną tezę. Wydaje się jednak, że niekiedy, zwłaszcza w przypadku decyzji dotyczących niejednoznacznych postanowień Kodeksu, przydatną byłaby bardziej pogłębiona analiza danej sytuacji.

Na gruncie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym rynkowym z dnia 23 sierpnia 2007 r. (Dz. U. 2007, nr 171, poz. 1206) nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, do którego przedsiębiorca dobrowolnie przystąpił, jeżeli przedsiębiorca ten informuje w ramach praktyki rynkowej, że jest takim kodeksem związany, może być działaniem wprowadzającym w błąd.

Rola Komisji Etyki Reklamy

Organy stosowania prawa dotychczas rzadko korzystały z możliwości odwoływania się do systemu samoregulacji, zmiana tej praktyki wydaje się jednak tylko kwestią czasu. W krajach o wieloletniej tradycji samoregulacji, orzeczenia niezależnych organizacji są respektowane również przez władze publiczne i sądy powszechne. Polskie organy także powoli zaczynają dostrzegać rolę Komisji Etyki Reklamy.

Polecamy: Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

W postępowaniu prowadzonym w sprawie reklamy wody Veroni Mineral Fit Prezes UOKiK zdecydował o zaliczeniu w poczet dowodów uchwały Zespołu Orzekającego Komisji Etyki Reklamy dotyczącej tej samej reklamy, a następnie wydał rozstrzygnięcie zgodne z decyzją Komisji (decyzja Nr DDK 4/2009 z 6 sierpnia 2009 roku).

Natomiast w decyzji nr RPZ 11/2011 z 7 lipca 2011 roku Prezes UOKiK potraktował skargę wniesioną do Komisji Rady Reklamy jako dowód na istnienie możliwości wprowadzenia konsumenta w błąd, a także odwołał się do konkretnej uchwały Komisji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA