REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rada Reklamy. Zasady działania - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Araczewska
Rady Reklamy a kompetencje
Rady Reklamy a kompetencje

REKLAMA

REKLAMA

Konsumenci i przedsiębiorcy rzadko decydują się na wystąpienie na drogę sądową przeciwko przedsiębiorcy, którego reklamy uznają za sprzeczne z prawem czy dobrymi obyczajami. Branża reklamowa przewiduje jednak mechanizmy pozwalające jej na samoregulację z wyłączeniem organów państwowych. Centralne miejsce w tym systemie odgrywa Rada Reklamy.

Jakie są zadania Rady Reklamy?

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy jest organizacją odpowiadającą za samoregulację w dziedzinie reklamy w Polsce. Działa na rzecz podnoszenia standardów komunikacji marketingowej poprzez budowanie, promocję i ochronę zasad, jakimi powinni kierować się przedsiębiorcy zajmujący się działalnością reklamową.

REKLAMA

Zadaniem Rady jest z jednej strony promocja dobrych wzorców, z drugiej zaś – piętnowanie nieetycznych i nieuczciwych przekazów reklamowych.

Zasady działania mechanizmu samoregulacji

REKLAMA

Mechanizm samoregulacji polega na dobrowolnym przyjęciu przez środowisko reklamowe pewnych przepisów dotyczących komunikacji marketingowej. Samoregulacja przyjmuje inną optykę niż rozwiązania prawne, skupiając się w większym stopniu na kwestiach edukacji i prewencji, a mniej na karaniu. Jest to system opierający się na założeniu, że dobrowolność związania się danymi regulacjami gwarantuje większe ich respektowanie.

System samoregulacji bazuje na Kodeksie Etyki Reklamy, dokumencie opracowanym w ramach Rady Reklamy wspólnie przez wchodzących w skład organu przedstawicieli trzech grup tworzących polski rynek reklamowy: reklamodawców, agencje reklamowe i media. Kodeks Etyki Reklamy jest kodeksem dobrych praktyk, czyli zbiorem zasad postępowania, zawierającym w szczególności normy etyczne i zawodowe, do których przestrzegania zobowiązali się członkowie Rady.

Kodeks reguluje wszystkie aspekty komunikacji reklamowej z wyjątkiem kampanii społecznych i politycznych. Jest bardziej szczegółowy i przystępny językowo niż regulacje prawne dotyczące tej samej materii. Uwzględnienia specyfikę różnych mediów i jest na bieżąco aktualizowany, co pozwala uwzględniać zmiany w ustawodawstwie unijnym i polskim, praktykę w innych krajach oraz gromadzone w miarę stosowania Kodeksu doświadczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nad przestrzeganiem Kodeksu czuwa składająca się z ekspertów w dziedzinie mediów i reklamy Komisja Etyki Reklamy, organ rozstrzygającym o zgodności przekazów reklamowych z Kodeksem Etyki Reklamy.

Kto może wnieść skargę do Rady Reklamy?

Niewątpliwą przewagą postępowania przed Komisją Etyki Reklamy jest jego szybkość i dostępność. Skarga do Rady Reklamy jest bezpłatna (w przypadku skarg konsumenckich), a postępowanie zdecydowanie krótsze niż przed sądem powszechnym – z reguły trwa ono kilka tygodni. Ze skargą wystąpić może zarówno konsument, jak i przedsiębiorca. Można ją wnieść przez specjalny formularz on-line zamieszczony na stronie internetowej Rady Reklamy albo listownie.

Polecamy: Jaki przekaz może być uznany za reklamę ukrytą?

REKLAMA

W przypadku stwierdzenia naruszenia Kodeksu Etyki Reklamy, Komisja zawiadamia o tym przedsiębiorcę oraz wzywa do wstrzymania lub modyfikacji danej reklamy czy kampanii. Orzeczenie Komisji Etyki Reklamy pozbawione jest jednak mocy prawnej i nie sposób wyegzekwować jego wykonania. W praktyce jednak przedsiębiorcy najczęściej podporządkowują się uchwałom Komisji ze względu obawę utraty dobrej reputacji.

Komisja interweniowała w sprawie wielu reklam, które zostały potem zmienione lub wycofane, tak jak np. reklam w ramach głośnej kampanii „Virginity” marki odzieżowej House, raniących uczucia religijne konsumentów i godzących w dobre obyczaje.

Minusem decyzji Komisji Etyki Reklamy jest ich nie zawsze wystarczające uzasadnienie, które zawiera rozstrzygnięcie w kwestii naruszenia Kodeksu wraz z przytoczeniem zwięzłych argumentów wspierających daną tezę. Wydaje się jednak, że niekiedy, zwłaszcza w przypadku decyzji dotyczących niejednoznacznych postanowień Kodeksu, przydatną byłaby bardziej pogłębiona analiza danej sytuacji.

Na gruncie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym rynkowym z dnia 23 sierpnia 2007 r. (Dz. U. 2007, nr 171, poz. 1206) nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, do którego przedsiębiorca dobrowolnie przystąpił, jeżeli przedsiębiorca ten informuje w ramach praktyki rynkowej, że jest takim kodeksem związany, może być działaniem wprowadzającym w błąd.

Rola Komisji Etyki Reklamy

Organy stosowania prawa dotychczas rzadko korzystały z możliwości odwoływania się do systemu samoregulacji, zmiana tej praktyki wydaje się jednak tylko kwestią czasu. W krajach o wieloletniej tradycji samoregulacji, orzeczenia niezależnych organizacji są respektowane również przez władze publiczne i sądy powszechne. Polskie organy także powoli zaczynają dostrzegać rolę Komisji Etyki Reklamy.

Polecamy: Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

W postępowaniu prowadzonym w sprawie reklamy wody Veroni Mineral Fit Prezes UOKiK zdecydował o zaliczeniu w poczet dowodów uchwały Zespołu Orzekającego Komisji Etyki Reklamy dotyczącej tej samej reklamy, a następnie wydał rozstrzygnięcie zgodne z decyzją Komisji (decyzja Nr DDK 4/2009 z 6 sierpnia 2009 roku).

Natomiast w decyzji nr RPZ 11/2011 z 7 lipca 2011 roku Prezes UOKiK potraktował skargę wniesioną do Komisji Rady Reklamy jako dowód na istnienie możliwości wprowadzenia konsumenta w błąd, a także odwołał się do konkretnej uchwały Komisji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

REKLAMA

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

REKLAMA

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA