REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zadbać o wizerunek swojej firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Chcąc zbudować świadomość marki wśród potencjalnych klientów watro podjąć szereg działań, które zapewnią nam rozpoznawalność.
Chcąc zbudować świadomość marki wśród potencjalnych klientów watro podjąć szereg działań, które zapewnią nam rozpoznawalność.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie działania, które podejmowane regularnie i rozsądnie, mogą doprowadzić do polepszenia wizerunku firmy? Czy znajomość podstawowych zagadnień z zakresu PR jest konieczna dla przedstawicieli firm niezależnie od branży? Odpowiedzi szukaj w dalszej części porady.

Pod koniec roku 2010 co trzeci badany przedsiębiorca – według TNS OBOP na zlecenie 1&1 - stwierdził, że nie dba o wizerunek swojej firmy, mimo, że zdaje sobie sprawę, że jej dobry odbiór przez klientów może wpłynąć na rezultaty biznesowe. Internet jest miejscem wymiany poglądów i opinii milinów osób na całym świecie. W Polsce w roku 2010 aż 18 milinów Polaków korzystało z Internetu. Aż do tylu odbiorców przedsiębiorstwa mogą dotrzeć za pomocą sieci, ze swoimi informacjami.

REKLAMA

Jaki początek?

REKLAMA

Właściciel nowo powstającej firmy zastanawia się jak poinformować opinię publiczną o istnieniu swojego przedsiębiorstwa, jak zainteresować konkretną grupę odbiorców usługami, które proponuje. Pierwsza myśl to reklama! Niestety wymaga ona sporych nakładów pieniędzy i niewiele początkujących przedsiębiorstw się na nią decyduje.  Wysoki próg wejścia w reklamę powoduje, że właściciele przedsiębiorstw zaczynają rozglądać się za innymi możliwościami promocji firmy, które przy relatywnie niskim nakładzie, dają podobne efekty.

Firmy decydujące się na działania w Internecie przede wszystkim stawiają na obecność w katalogach internetowych, typu „Panorama Firm”. I najczęściej, jak wynika z najnowszych badań TNS OBOP, przedsiębiorstwa poprzestają na tym kroku. Prawie połowa ankietowanych, którzy nie posiadają własnej strony internetowej nie dostrzega żadnych korzyści z jej posiadania. Choć jednocześnie aż 85% ankietowanych uważa, że wszystkie małe i średnie firmy powinny posiadać swoją stronę internetową. 

Przeczytaj również: Inwestujemy w stronę WWW. Czy to inwestycja w przyszłość firmy?

- Strona www pełni rolę wizytówki w Internecie. Za jej pomocą klienci mogą dowiedzieć się czym zajmuje się firma, gdzie jest jej siedziba oraz kto nią zarządza. Decydując się na uruchomienie strony warto pamiętać o tych kilku podstawowych funkcjach – mówi Wiktor W. Kammer, szef agencji Times Square Public Relations.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Strona powinna być skonstruowana w sposób prosty i przejrzysty, żeby odwiedzający się na niej nie zgubił. Kolorystyka strony musi opierać się na zasadzie harmonii, nie może krzyczeć. Nie powinniśmy stosować migających elementów, jaskrawych kolorów, które bardziej utrudnią odczytanie informacji, niż pomogą.

Jeśli właścicielowi zależy, aby klienci powracali na jego stronę warto poświęcić większą uwagę zakładce „aktualności”, w której na bieżąco (!) należy umieszczać wiadomości z branży lub związane bezpośrednio z działalnością firmy. Niekwestionowaną jest zasada wiarygodności, Wszystkie informacje na stronie muszą być prawdziwe, poparte źródłami, opisane imieniem i nazwiskiem autora.

- Strona www nie może być anonimowa, osoba wchodząca na stronę powinna w łatwy sposób odnaleźć kontakt i potrzebne adresy firmy, i jeśli zachodzi taka potrzeba, adresy poszczególnych pracowników. Dane teleadresowe zachęcają do nawiązania kontaktu zwrotnego z firmą – tłumaczy Anna Salawa, PR Manager.

Poza podstawowymi zakładkami jak „Kontakt”, „O firmie”, „Aktualności”, warto również dodać dział „Biuro prasowe”. Biura prasowe firm znacznie ułatwiają pracę dziennikarzom, którzy coraz częściej poszukują informacji w sieci. Zadaniem biura prasowego jest udostępnianie informacji (tekst oraz zdjęcia) o firmie i jej produktach/usługach. Dodatkowo powinny znaleźć się tam materiały archiwalne, a także artykuły na temat firmy opublikowane przez media. Wszystkie dostępne materiały powinny być wcześniej należycie przygotowane, tak aby w jak największym stopniu ułatwić dziennikarzom obróbkę tekstu.

Polecamy serwis Reklama

Wiadomości e-mail

Przedłużeniem strony działań na stronie internetowej może być newsletter. Odwiedzający stronę internetową danej firmy po zapoznaniu się z jej ofertą wpisują się na listę subskrybentów, deklarując tym samym chęć otrzymywania na bieżąco informacji na temat firmy, usług czy produktów. Sklep prowadzący działalność w Internecie do formularza umożliwiającego zakup towaru dołącza oświadczenie o wpisaniu klienta na listę subskrybentów. W ten sposób powstaje baza potencjalnych odbiorców newslettera.

- Należy pamiętać, aby nie wysyłać newslettera nie częściej niż raz na tydzień. Celem newslettera jest przypomnienie o firmie i umożliwienie klientowi zapoznanie się z najnowszym asortymentem. Wiadomość mailowa powinna być prosta i napisana w sposób prosty i zwięzły. Mamy tylko kilka sekund na zainteresowanie odbiorcy tematem – komentuje Wiktor W. Kammer.

Przedsiębiorstwa mogą również skorzystać z newslettera branżowego.
- Posiadając bazę e-maili możemy wysyłać wiadomości zwierające ciekawostki branżowe, informacje o nadchodzących wydarzenia. Zyskujemy w ten sposób możliwość dotarcia do nowych, potencjalnych klientów, a także budujemy pozytywny wizerunek własnego przedsiębiorstwa- dodaje szef agencji.

Czytaj także: Jakie są największe zalety newsletter'a?

Interakcja w sieci

Wizerunek firmy budujemy, również poza stroną internetową, prowadząc blog, profil firmowy na portalach społecznościowych typu Facebook.com lub odpowiadając na pytania klientów.
Każde z powyższych działań nastawione jest na interakcję z odbiorcami. Nadrzędnym zadaniem firmy korzystającej z sieci jest prowadzenie nieustannego dialogu z Internautami. Każdego z nich należy traktować jak jednostkę indywidualną, partnera w rozmowach, któremu należy się szacunek.

Gdy zapadnie już decyzja o podjęciu działań w Internecie przede wszystkim należy zastanowić się nad celem działań. Co chcemy osiągnąć? Jak chcemy być postrzegani? Czy możemy być tak postrzegani? Do kogo chcemy dotrzeć z informacjami? Odpowiedzenie sobie na szereg pytań pozwoli zbudować strategię działań i pomoże dobrać odpowiednie narzędzia.

Informacja prasowa

Głównym narzędziem przekazywania informacji o firmie i jej działalności nadal pozostaje komunikat prasowy, który powinien cechować się aktualnością.
- Jednakże informacja ważna dla przedsiębiorstwa, wcale nie musi być istotna dla mediów. Jak przebić się z komunikatem przez gąszcz informacji? Nie zawsze potrzeba do tego specjalistów. Choć niezbędne będzie oddelegowanie jednego pracownika w firmie, który będzie mógł przekazywać informacje prasie oraz odpowiadać na ewentualne pytania dziennikarzy – radzi Patryk Gut, PR Manager agencji Times Square Public Relations.

Należy pamiętać, że generowanie komunikatów za wszelką cenę, aby regularnie przypominać mediom o istnieniu firmy, nie sprawdza się w praktyce.
- Informację prasową przekazujemy wtedy i tylko wtedy, kiedy mamy naprawdę coś ważnego do zakomunikowania. Należy pamiętać, że podstawowym zadaniem komunikatu jest informowanie, a nie sprzedawanie – kontynuuje Patryk Gut.

Ekspert, partner do rozmów

Wielu przedsiębiorców posiadających stronę w Internecie nie widzi sensu w prowadzeniu blogu lub profilu na portalu społecznościowym, tłumacząc, że wszystkie informacje na temat działań firmy dostępne są na stronie.
- Blog nie służy jedynie do informowania i autoprezentacji firmy. Jest kanałem w ramach którego można wypowiadać się na temat bieżących spraw. Umożliwia przedstawienie subiektywnych opinii na temat branży, jakiegoś wydarzenia. Pozwala również na zaprezentowanie się jako partnera do rozmów na temat usług czy produktów, które oferuje. Firma oferująca sprzęt fitness na swoim blogu nie tylko komentuje nowinki technologiczne z branży, ale również podpowiada jak zadbać o siebie, publikując porady treningowe, opisy ćwiczeń oraz wskazówki fitnessowe – wyjaśnia Anna Salawa.

Decydując się na założenie blogu warto jednak pamiętać o innych kanałach social media, którymi można go uzupełnić. Profile firmowe na Facebook.com, Blipie czy Tiwtterze mogą być również okazją do prezentowania luźniejszej, mniej oficjalnej strony przedsiębiorstwa.
- Proszę popatrzeć na profil maskotek TP S.A., które głównie publikują wiadomości m.in. na temat swoich wizyt w pubach i kawiarniach. Dopiero gdzieś w tle pojawiają się informacje na temat usług TP S.A – podsumowuje Anna Salawa.

Nadrzędną zasadą działania w social media jest spójna komunikacja oraz regularność. Podjęcie decyzji o tworzeniu konta na profilu społecznościowym czy prowadzeniu bloga zobowiązuje. Działania w social media powinny tworzyć interaktywną platformę wymiany zdań między czytelnikami a firmą.

Polecamy serwis E-firma

Czasy kryzysu

Na postrzeganie przedsiębiorstwa przez odbiorców nie wpływają jedynie powyższe działania, o wiele więcej uwagi przykuwa firma w momencie, gdy boryka się z problemami. To jak poradzi sobie z opanowaniem sytuacji kryzysowej, wpłynie na jej postrzeganie przez otoczenie.

- Każdy właściciel firmy musi pamiętać, że prędzej czy później dojdzie do sytuacji kryzysowej. Im większa firma, tym bardziej jest narażona na kryzys. Nie należy mu się poddawać i podejmować działania dopiero w momencie, gdy nastąpi. Pewne rzeczy możemy przewidzieć. Najważniejsze jest dobre przygotowanie i zaplanowanie działań, przygotowanie scenariusza, wtedy kiedy jest spokojnie. Kiedy mamy czas, i nie jesteśmy pod wpływem silnych emocji i stresu. To jest rodzaj ubezpieczenia. Kiedy kryzys wybucha, mamy bardzo ograniczony czas na analizę problemu - objaśnia Urszula Podraza, specjalista z zakresu zarządzania kryzysem.

W czasie kryzysu firma przede wszystkim musi błyskawicznie zadziałać i odpowiednio zareagować. Idealnym rozwiązaniem byłoby dojście do przyczyn, które wywołały kryzys i ich rozwiązanie w obrębie firmy. Jednakże w dobie postępującego procesu globalizacji i swobodnego przepływu informacji, nie mamy wpływu na zatrzymanie informacji o zaistniałym kryzysie.

- Jeśli już faktycznie dojdzie do kryzysu najważniejszym zadaniem jest komunikowanie się. W sytuacji zagrożenia media jasno określają: jesteś dobry albo zły, nie ma innej możliwości – mówi Urszula Podraza.

Przeczytaj również: Ile kosztuje założenie firmowej strony internetowej?

Chęć nawiązania komunikacji musi być przede wszystkim po stronie przedsiębiorstwa, którego kryzys dotyczy. Przedstawiciele firmy powinni wydać stosowne oświadczenie informujące o kryzysie i zaproponować działania, które przyczynią się do zniwelowania zagrożenia.

- Podstawową zasadą podczas udzielania odpowiedzi na pytania dziennikarzy, jest mówienie prawdy. Nie wolno kłamać, gdyż dziennikarze są wstanie zweryfikować nasze informacje. Powinniśmy mówić o rzeczach, których jesteśmy absolutnie pewni. Należy pamiętać, że działania mające zapobiec sytuacji kryzysowej nie kończą się wraz z jej zażegnaniem. Kiedy uda nam się szczęśliwie wyjść z kryzysu, to warto wyciągnąć z niego wnioski, by w przyszłości się nie powtórzył – dodaje autorka Kryzysowe Public Relations.

Suma wszystkich działań

Chcąc zbudować świadomość marki wśród potencjalnych klientów watro podjąć szereg działań, które zapewnią nam rozpoznawalność. Oczywiście nie oznacza to pełnej dowolności, ale przedstawione powyżej narzędzia mogą być z powodzeniem wykorzystywane przez każdą firmę, która ma chęci i pomysł na zainteresowanie sobą klientów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

REKLAMA

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

REKLAMA