REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wyciąg z cennika jest niedozwoloną reklamą leków recepturowanych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Araczewska
 Czy wyciąg z cennika jest niedozwoloną reklamą leków recepturowanych?
Czy wyciąg z cennika jest niedozwoloną reklamą leków recepturowanych?

REKLAMA

REKLAMA

Reklama leków, podobnie jak np. alkoholu, ze względu jej społeczne znaczenie podlega szczególnym uregulowaniom prawnym zawartym w ustawie Prawo farmaceutyczne. Specjalne obostrzenia ustawodawca przewidział w przypadku reklamy leków wydawanych wyłącznie na receptę. Nie oznacza to jednak, że właściciele aptek całkowicie stracili możliwość zabiegania o klienta.

Zgodnie z ustawą Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2001 Nr 126 poz. 1381 ze zm.) reklama leków recepturowanych może być kierowana wyłącznie do osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi. Art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy przewiduje wyraźny zakaz kierowania do publicznej wiadomości reklamy dotyczącej takich produktów leczniczych.

REKLAMA

Wydawać by się zatem mogło, że popularne gazetki reklamowe czy też reklamy w pismach o tematyce zdrowotnej nie mogą dotyczyć produktów wydawanych na receptę. Art. 52 ust. 3 pkt 4 Prawa farmaceutycznego wyłącza jednak z definicji reklamy listy cenowe, zawierające wyłącznie nazwę własną, nazwę powszechnie stosowaną, dawkę, postać i cenę produktu leczniczego.

W praktyce przedsiębiorcy wykorzystują pozostawioną im w ten sposób furtkę w sposób, który może budzić pewne wątpliwości co do zgodności z prawem.

Nieuznawany za reklamę wyciąg z cennika leków recepturowanych często zestawiany jest z dozwoloną reklamą innych produktów leczniczych poprzez wydrukowanie ich na jednej stronie gazetki czy wywieszenie obok siebie na wystawie apteki.

Zdarza się, że niektóre pozycje na liście cenowej wydrukowane są czcionką pogrubioną lub kolorową, a w innych przypadkach obok wyciągu z cennika znajdują się informacje o korzyściach płynących z udziału w różnego rodzaju programach lojalnościowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jaka forma reklamy zainteresuje klientów?

REKLAMA

Z tych właśnie powodów wyciąg z cennika leków recepturowanych nie może być automatycznie uznawany za dopuszczalną listę cenową i wyłączony spod pojęcia reklamy. W orzeczeniu Sądu Najwyższego z 2 października 2007 r., (sygnatura akt II CSK 289/07), Sąd zauważa, że przy ocenie czy mamy do czynienia z reklamą, czy też neutralną informacją należy przyjrzeć się faktycznym intencjom podmiotu dokonującego przekazu oraz odbiorowi przekazu przez podmioty, do których jest on kierowany.

Zdaniem Sądu wypowiedź jest reklamą, gdy nad warstwą informacyjną przeważa zachęta do nabycia towaru. Promocje, także cenowe, mogą być uznane za reklamę towaru i firmy, jeśli zawierają sugestię, że tak korzystne warunki oferowane są tylko przez daną aptekę.

Zgodnie z art. 62 Prawa farmaceutycznego organem sprawującym nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy w zakresie reklamy leków jest Główny Inspektor Farmaceutyczny, który w przypadku stwierdzenia sprzeczności reklamy z treścią ustawy może zakazać prowadzenia danej kampanii reklamowej i natychmiastowo wstrzymać ukazywanie się określonej reklamy.

REKLAMA

Wspomniany organ może jednocześnie nakazać podmiotowi postępującemu sprzecznie z przepisami usunięcie stwierdzonych naruszeń. Dla przedsiębiorcy, w którego interesy godzi nieuczciwy konkurent nierzadko nie jest to wystarczające rozwiązanie. Główny Inspektor Farmaceutyczny nie jest bowiem w stanie zajrzeć do każdej gazetki każdej apteki w Polsce.

W takiej sytuacji przedsiębiorca, który uważa się za poszkodowanego, może skorzystać z rozwiązań przewidzianych w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 ze zm.). Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest reklama sprzeczna z przepisami prawa.

Tym samym reklama leków i innych produktów leczniczych niezgodna z przepisami Prawa farmaceutycznego może zostać uznana przez sąd za czyn nieuczciwej konkurencji po wytoczeniu przez poszkodowanego przedsiębiorcę powództwa według ogólnych zasad postępowania cywilnego. W konsekwencji nieuczciwy przedsiębiorca może zostać zobowiązany do naprawienia szkód wyrządzonych konkurencji

Polecamy: Najem dla początkującego przedsiębiorcy - porada

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktoring powraca do dynamicznych wzrostów. Obroty firm zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów w I kwartale 2025 r. wyniosły 119,8 mld zł

Pierwszy kwartał 2025 r. przyniósł zdecydowany wzrost obrotów branży faktoringowej w Polsce. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów nabyły w tym okresie wierzytelności o łącznej wartości 119,8 mld zł. To o 8,3 proc. więcej niż rok wcześniej, kiedy wynik ten sięgał 110,6 mld zł.

Czy polska infrastruktura energetyczna jest przygotowana na nagłe skoki zapotrzebowania lub sytuacje kryzysowe, jak ekstremalne warunki pogodowe czy awarie? [WYWIAD]

Czy w związku z blackoutem w Hiszpanii, mamy się czego obawiać? Czy polska infrastruktura energetyczna jest przygotowana na nagłe skoki zapotrzebowania lub sytuacje kryzysowe, jak ekstremalne warunki pogodowe czy awarie? Na te i inne pytania odpowiedział redakcji Infor.pl ekspert od technologii energetycznych (w tym OZE) z firmy Hynfra, partnera spółki Hydro Sanok Aleksander Naumann.

Spokój przed burzą? Polskie firmy jeszcze trzymają kurs, ale niepewność rośnie

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce wciąż utrzymują stabilne nastroje – wyniki najnowszego badania pokazują niewielkie zmiany w inwestycjach i sprzedaży. Jednak eksperci ostrzegają: wojna celna zapoczątkowana przez Donalda Trumpa może wkrótce zachwiać fundamentami tej kruchej równowagi. Czy nadchodzi czas turbulencji dla polskiego biznesu?

Blackout w Polsce realnym zagrożeniem. „Codziennie rano będziemy sprawdzać, kiedy mamy prąd”

Czy w Polsce, podobnie jak dziś w Hiszpanii i Portugalii, może nastąpić blackout? W obliczu niedoborów mocy w systemie elektroenergetycznym, Polska stoi przed realnym zagrożeniem wielogodzinnych przerw w dostawach prądu. Jakub Wiech, ekspert ds. energetyki i autor podcastu Elektryfikacja, ostrzega, że problemy mogą wystąpić przez nawet 2000 godzin w ciągu roku, co oznacza ryzyko ograniczeń dla firm i gospodarstw domowych.​

REKLAMA

Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"
PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych

PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych. Jak powinno wyglądać zatrudnienie w firmach z branży pogrzebowej? Co z nowelizacją Prawa Pogrzebowego?

Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

REKLAMA