REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wyciąg z cennika jest niedozwoloną reklamą leków recepturowanych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Araczewska
 Czy wyciąg z cennika jest niedozwoloną reklamą leków recepturowanych?
Czy wyciąg z cennika jest niedozwoloną reklamą leków recepturowanych?

REKLAMA

REKLAMA

Reklama leków, podobnie jak np. alkoholu, ze względu jej społeczne znaczenie podlega szczególnym uregulowaniom prawnym zawartym w ustawie Prawo farmaceutyczne. Specjalne obostrzenia ustawodawca przewidział w przypadku reklamy leków wydawanych wyłącznie na receptę. Nie oznacza to jednak, że właściciele aptek całkowicie stracili możliwość zabiegania o klienta.

Zgodnie z ustawą Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2001 Nr 126 poz. 1381 ze zm.) reklama leków recepturowanych może być kierowana wyłącznie do osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi. Art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy przewiduje wyraźny zakaz kierowania do publicznej wiadomości reklamy dotyczącej takich produktów leczniczych.

REKLAMA

REKLAMA

Wydawać by się zatem mogło, że popularne gazetki reklamowe czy też reklamy w pismach o tematyce zdrowotnej nie mogą dotyczyć produktów wydawanych na receptę. Art. 52 ust. 3 pkt 4 Prawa farmaceutycznego wyłącza jednak z definicji reklamy listy cenowe, zawierające wyłącznie nazwę własną, nazwę powszechnie stosowaną, dawkę, postać i cenę produktu leczniczego.

W praktyce przedsiębiorcy wykorzystują pozostawioną im w ten sposób furtkę w sposób, który może budzić pewne wątpliwości co do zgodności z prawem.

Nieuznawany za reklamę wyciąg z cennika leków recepturowanych często zestawiany jest z dozwoloną reklamą innych produktów leczniczych poprzez wydrukowanie ich na jednej stronie gazetki czy wywieszenie obok siebie na wystawie apteki.

REKLAMA

Zdarza się, że niektóre pozycje na liście cenowej wydrukowane są czcionką pogrubioną lub kolorową, a w innych przypadkach obok wyciągu z cennika znajdują się informacje o korzyściach płynących z udziału w różnego rodzaju programach lojalnościowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jaka forma reklamy zainteresuje klientów?

Z tych właśnie powodów wyciąg z cennika leków recepturowanych nie może być automatycznie uznawany za dopuszczalną listę cenową i wyłączony spod pojęcia reklamy. W orzeczeniu Sądu Najwyższego z 2 października 2007 r., (sygnatura akt II CSK 289/07), Sąd zauważa, że przy ocenie czy mamy do czynienia z reklamą, czy też neutralną informacją należy przyjrzeć się faktycznym intencjom podmiotu dokonującego przekazu oraz odbiorowi przekazu przez podmioty, do których jest on kierowany.

Zdaniem Sądu wypowiedź jest reklamą, gdy nad warstwą informacyjną przeważa zachęta do nabycia towaru. Promocje, także cenowe, mogą być uznane za reklamę towaru i firmy, jeśli zawierają sugestię, że tak korzystne warunki oferowane są tylko przez daną aptekę.

Zgodnie z art. 62 Prawa farmaceutycznego organem sprawującym nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy w zakresie reklamy leków jest Główny Inspektor Farmaceutyczny, który w przypadku stwierdzenia sprzeczności reklamy z treścią ustawy może zakazać prowadzenia danej kampanii reklamowej i natychmiastowo wstrzymać ukazywanie się określonej reklamy.

Wspomniany organ może jednocześnie nakazać podmiotowi postępującemu sprzecznie z przepisami usunięcie stwierdzonych naruszeń. Dla przedsiębiorcy, w którego interesy godzi nieuczciwy konkurent nierzadko nie jest to wystarczające rozwiązanie. Główny Inspektor Farmaceutyczny nie jest bowiem w stanie zajrzeć do każdej gazetki każdej apteki w Polsce.

W takiej sytuacji przedsiębiorca, który uważa się za poszkodowanego, może skorzystać z rozwiązań przewidzianych w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 ze zm.). Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest reklama sprzeczna z przepisami prawa.

Tym samym reklama leków i innych produktów leczniczych niezgodna z przepisami Prawa farmaceutycznego może zostać uznana przez sąd za czyn nieuczciwej konkurencji po wytoczeniu przez poszkodowanego przedsiębiorcę powództwa według ogólnych zasad postępowania cywilnego. W konsekwencji nieuczciwy przedsiębiorca może zostać zobowiązany do naprawienia szkód wyrządzonych konkurencji

Polecamy: Najem dla początkującego przedsiębiorcy - porada

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA