REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wyciąg z cennika jest niedozwoloną reklamą leków recepturowanych?

Katarzyna Araczewska
 Czy wyciąg z cennika jest niedozwoloną reklamą leków recepturowanych?
Czy wyciąg z cennika jest niedozwoloną reklamą leków recepturowanych?

REKLAMA

REKLAMA

Reklama leków, podobnie jak np. alkoholu, ze względu jej społeczne znaczenie podlega szczególnym uregulowaniom prawnym zawartym w ustawie Prawo farmaceutyczne. Specjalne obostrzenia ustawodawca przewidział w przypadku reklamy leków wydawanych wyłącznie na receptę. Nie oznacza to jednak, że właściciele aptek całkowicie stracili możliwość zabiegania o klienta.

Zgodnie z ustawą Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2001 Nr 126 poz. 1381 ze zm.) reklama leków recepturowanych może być kierowana wyłącznie do osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi. Art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy przewiduje wyraźny zakaz kierowania do publicznej wiadomości reklamy dotyczącej takich produktów leczniczych.

REKLAMA

REKLAMA

Wydawać by się zatem mogło, że popularne gazetki reklamowe czy też reklamy w pismach o tematyce zdrowotnej nie mogą dotyczyć produktów wydawanych na receptę. Art. 52 ust. 3 pkt 4 Prawa farmaceutycznego wyłącza jednak z definicji reklamy listy cenowe, zawierające wyłącznie nazwę własną, nazwę powszechnie stosowaną, dawkę, postać i cenę produktu leczniczego.

W praktyce przedsiębiorcy wykorzystują pozostawioną im w ten sposób furtkę w sposób, który może budzić pewne wątpliwości co do zgodności z prawem.

Nieuznawany za reklamę wyciąg z cennika leków recepturowanych często zestawiany jest z dozwoloną reklamą innych produktów leczniczych poprzez wydrukowanie ich na jednej stronie gazetki czy wywieszenie obok siebie na wystawie apteki.

REKLAMA

Zdarza się, że niektóre pozycje na liście cenowej wydrukowane są czcionką pogrubioną lub kolorową, a w innych przypadkach obok wyciągu z cennika znajdują się informacje o korzyściach płynących z udziału w różnego rodzaju programach lojalnościowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jaka forma reklamy zainteresuje klientów?

Z tych właśnie powodów wyciąg z cennika leków recepturowanych nie może być automatycznie uznawany za dopuszczalną listę cenową i wyłączony spod pojęcia reklamy. W orzeczeniu Sądu Najwyższego z 2 października 2007 r., (sygnatura akt II CSK 289/07), Sąd zauważa, że przy ocenie czy mamy do czynienia z reklamą, czy też neutralną informacją należy przyjrzeć się faktycznym intencjom podmiotu dokonującego przekazu oraz odbiorowi przekazu przez podmioty, do których jest on kierowany.

Zdaniem Sądu wypowiedź jest reklamą, gdy nad warstwą informacyjną przeważa zachęta do nabycia towaru. Promocje, także cenowe, mogą być uznane za reklamę towaru i firmy, jeśli zawierają sugestię, że tak korzystne warunki oferowane są tylko przez daną aptekę.

Zgodnie z art. 62 Prawa farmaceutycznego organem sprawującym nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy w zakresie reklamy leków jest Główny Inspektor Farmaceutyczny, który w przypadku stwierdzenia sprzeczności reklamy z treścią ustawy może zakazać prowadzenia danej kampanii reklamowej i natychmiastowo wstrzymać ukazywanie się określonej reklamy.

Wspomniany organ może jednocześnie nakazać podmiotowi postępującemu sprzecznie z przepisami usunięcie stwierdzonych naruszeń. Dla przedsiębiorcy, w którego interesy godzi nieuczciwy konkurent nierzadko nie jest to wystarczające rozwiązanie. Główny Inspektor Farmaceutyczny nie jest bowiem w stanie zajrzeć do każdej gazetki każdej apteki w Polsce.

W takiej sytuacji przedsiębiorca, który uważa się za poszkodowanego, może skorzystać z rozwiązań przewidzianych w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 ze zm.). Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest reklama sprzeczna z przepisami prawa.

Tym samym reklama leków i innych produktów leczniczych niezgodna z przepisami Prawa farmaceutycznego może zostać uznana przez sąd za czyn nieuczciwej konkurencji po wytoczeniu przez poszkodowanego przedsiębiorcę powództwa według ogólnych zasad postępowania cywilnego. W konsekwencji nieuczciwy przedsiębiorca może zostać zobowiązany do naprawienia szkód wyrządzonych konkurencji

Polecamy: Najem dla początkującego przedsiębiorcy - porada

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA