REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zdarzenie stanowi wpadek przy pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Kuzub
Jakie zdarzenie stanowi wpadek przy pracy? / fot. Fotolia
Jakie zdarzenie stanowi wpadek przy pracy? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Za wypadek przy pracy uznaje się zdarzenie nagłe, które skutkuje urazem pracownika i następuje w związku z wykonywaną pracą. Jeżeli zaistnieje taka sytuacja, wówczas pracownik może liczyć na szczególne świadczenia. W jaki sposób uzyskać te świadczenia i w jakiej wysokości? Jaka jest procedura powypadkowa?

Wypadek przy pracy i w drodze do lub z pracy

Wpadek przy pracy, to zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, którego skutkiem jest uraz lub śmierć, i które nastąpiło w związku z pracą. O tego rodzaju wypadku możemy mówić w sytuacji, gdy nastąpił on: podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika codziennych czynności lub poleceń przełożonych, podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy – nawet bez jego plecenia, w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

REKLAMA

REKLAMA

O wypadku w drodze do lub z pracy mówimy wtedy, gdy nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną nastąpiło w drodze do bądź z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego. Aby zdarzenie losowe zostało zakwalifikowane do tego typu wypadku, droga powinna być najkrótsza i nie może zostać przerwana. Wyjątkiem może być przerwanie drogi w sytuacji, gdy jest to życiowo uzasadnione, a czas nie przekroczył granic potrzeby. Droga natomiast może nie być najkrótszą, jeśli jest dla pracownika, ze względów komunikacyjnych, najdogodniejsza.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Odpowiedzialność pracownika za mienie powierzone

REKLAMA

Procedura postępowania przy wypadku przy pracy

Poszkodowany, jeśli jego stan zdrowia na to pozwala, powinien niezwłocznie dokonać zgłoszenia wypadku swojemu przełożonemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca zobowiązany jest najpierw zapewnić pracownikowi pierwszą pomoc oraz wyeliminować lub ograniczyć zagrożenie. W dalszej kolejności powinien zabezpieczyć przed dostępem niepowołanych osób miejsce wypadku. Maszyny oraz inne urządzenia techniczne, których działanie zostało wstrzymane ze względu na wypadek, powinny zostać zabezpieczone przed ponownym uruchomieniem. Będzie ono możliwe dopiero po dokonaniu oględzin miejsca wypadku oraz po uzgodnieniu tej kwestii ze społecznym inspektorem pracy. W przypadku wypadku śmiertelnego potrzebna będzie decyzja prokuratora.

Do zadań pracodawcy należy również zadbanie o to, aby maszyny, urządzenia i inne przedmioty, które spowodowały wypadek, nie zmieniły swego miejsca. Zmiana ich położenia możliwa jest tylko w sytuacji, gdy należy ratować osoby, mienie lub zapobiec niebezpieczeństwu.

Po dokonaniu zabezpieczeń pracodawca zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić właściwego, ze względu na miejsce zdarzenia, inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy (można to zrobić telefonicznie, przez całą dobę) oraz prokuratora o śmiertelnym, ciężkim bądź zbiorowym wypadku.

Kolejny krok, to postępowanie powypadkowe. Przyczyny i okoliczności wypadku są badane przez zespół powypadkowy. W jego skład wchodzi pracownik bhp i społeczny inspektor pracy. Do zadań zespołu należy zbadanie warunków wykonywania pracy, dokonanie oględzin miejsca wypadku oraz stanu technicznego urządzeń, przesłuchanie poszkodowanego i świadków. Protokół powypadkowy powinien powstać w ciągu 14 dni od zawiadomienia. Czas ten może ulec zmianie, o ile zachodzą ku temu istotne przyczyny. Nie później niż w ciągu 5 dni od sporządzenia protokołu, pracodawca powinien go zatwierdzić. Przed zatwierdzeniem zespół zobowiązany jest zapoznać z jego treścią poszkodowanego, który ma prawo zgłosić uwagi i zastrzeżenia. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach: dla poszkodowanego, dla podmiotu ustalającego okoliczności wypadku i dla ZUS-u.

Jak rozliczać godziny nadliczbowe?

Procedura postępowania przy wypadku w drodze do lub z pracy

Poszkodowany w wypadku w drodze do lub z pracy powinien niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie pracodawcę.

Zdarzenie zostaje uznane za wypadek w drodze do lub z pracy na podstawie: oświadczenia poszkodowanego pracownika, członka rodziny lub świadków, informacji i dowodów pochodzących od podmiotów badających okoliczności i przyczyny zdarzenia lub udzielających pierwszej pomocy oraz ustaleń sporządzającego kartę wypadku.

Protokół powinien zostać sporządzony w ciągu 14 dni od przyjęcia zawiadomienia o wypadku w dwóch egzemplarzach – jeden dla pracownika lub członka jego rodziny, a drugi do dokumentacji powypadkowej.

Świadczenia powypadkowe

Z tytułu wypadku przy pracy mogą przysługiwać takie świadczenia, jak: zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, zasiłek wyrównawczy, jednorazowe odszkodowanie, renta z tytułu niezdolności do pracy, renta szkoleniowa, dodatek pielęgnacyjny.

Jeśli przyczyną wypadku było naruszenie przez pracownika przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, spowodowane umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa, świadczenia nie przysługują. Nie przysługują one również w sytuacji, gdy poszkodowany przyczynił się pod wpływem alkoholu lub środków odurzających w znacznym stopniu do spowodowania wypadku.

Czy pracodawca może wymagać prywatnego maila od pracownika?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA