REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakich czynności należy dokonać przy zatrudnianiu nowych pracowników? - cz. II

Joanna Kuzub
Jakich czynności należy dokonać przy zatrudnianiu nowych pracowników? - cz. II
Jakich czynności należy dokonać przy zatrudnianiu nowych pracowników? - cz. II

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudniając nowych pracowników pracodawca zobowiązany jest do dokonania określonych czynności, m.in. sprawdzenia informacji o kandydacie czy aktualnych badań lekarskich. Jakie są konsekwencje ich niedopełnienia?

W sytuacji, gdy pracodawca nie dopełni swoich obowiązków, związanych z zatrudnieniem pracownika i dopuszczeniem go do pracy, ten ostatni ma prawo zgłosić to naruszenie do Państwowej Inspekcji Pracy.

REKLAMA

Szkolenie BHP

Przed dopuszczeniem pracownika do pracy pracodawca zobowiązany jest zapewnić mu szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Szkolenie powinno odbyć się w czasie pracy i na koszt pracodawcy. Pracownik zobowiązany jest zaś potwierdzić na piśmie zapoznanie się z przepisami i zasadami bhp.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jakich czynności należy dokonać przy zatrudnianiu nowych pracowników? - cz. I

Zgłoszenie do ZUS-u

REKLAMA

Pracodawca, w terminie 7 dni od daty zatrudnienia, powinien za pomocą formularza ZUS ZUA zgłosić zatrudnionego pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Składki, które zobowiązany jest odprowadzać w ramach podpisanej umowy o pracę, to: emerytalna, rentowa, chorobowa, wypadkowa, zdrowotna oraz składka na Fundusz Pracy (jeśli pracownik nie spełnia warunków do zwolnienia z opłacania na jego rzecz tej składki). Samo zgłoszenie do ZUS-u to  nie koniec obowiązków wobec tej jednostki. Regularnie, do 15 dnia każdego miesiąca, pracodawca zobowiązany jest przesłać deklarację rozliczeniową wraz z imiennymi raportami miesięcznymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i Fundusz Pracy stanowi wynagrodzenie brutto pracownika, zaś podstawę wymiaru składki zdrowotnej stanowi wynagrodzenie brutto pomniejszone o opłacane przez pracownika składki emerytalne, rentowe i chorobowe.

Dokumentacja

Po zatrudnieniu pracodawca powinien, zgodnie z przepisami prawa pracy, założyć dla każdego pracownika indywidualnie akta osobowe. Składają się one z trzech części: A – dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, B – dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika, C- dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia. Dokumenty powinny być ułożone w porządku chronologicznym oraz ponumerowane, a każda z części powinna zawierać wykaz znajdujących się w nich dokumentów.

Oprócz akt osobowych pracodawca powinien prowadzić ewidencję czasu pracy. Ewidencja ta powinna zawierać informacje o pracy w poszczególnych dobach, urlopy, zwolnienia.

Osobno dla każdego pracownika pracodawca zakłada również listę wypłacanego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą.

Przechowywanie dokumentacji kadrowej - czy można w chmurze

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA