REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę 2013

Płaca minimalna/minimalne wynagrodzenie 2013
Płaca minimalna/minimalne wynagrodzenie 2013
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie w 2013 roku do 1600 złotych. Dla przedsiębiorców oznacza to dodatkowe koszty związane z zatrudnieniem. Różnica między nową a stara stawką wyniesie 120,74 zł.

Rząd proponuje żeby płaca minimalna wyniosła w przyszłym roku 1600 zł. Taka podwyżka wpłynęłaby nie tylko na wzrost samej pensji wypłacanej pracownikowi, ale też pozapłacowych kosztów, jakie ponosi zatrudniająca go firma. Podwyżka płacy minimalnej oznacza bowiem automatyczny wzrost składek na ubezpieczenie społeczne, fundusz pracy i fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych. Pracodawca, który dziś zatrudnia pracownika i płaci mu pensję minimalną, czyli 1500 zł brutto, ponosi łączny koszt jego zatrudnienia na poziomie 1811,10 zł. Jeśli pensja wzrosłaby, jak proponuje rząd, do 1600 zł miesięczne, obciążenie pracodawcy zwiększyłoby się do 1931,84 zł, czyli o 120,74 zł. W skali roku oznaczałoby to wydatek 1449 zł na jednego pracownika. A przypomnijmy, że już dziś – według badania Tax Care – pozapłacowe koszty zatrudniania stanowią dla przedsiębiorców jedną z największych barier w prowadzonych przez nich biznesach. Dzisiejsza decyzja rządu oznacza, że w przyszłym roku wynagrodzenie minimalne wzrośnie co najmniej o 100 zł. Propozycja rządu trafi teraz bowiem do Trójstronnej Komisji, a efektem jej prac może być większa podwyżka.  Na ostateczne uzgodnienie tej kwestii Komisja ma czas do 15 lipca.  

REKLAMA

Polecamy: Płaca minimalna 2013

Niewykwalifikowana kadra będzie droższa

Proponowaną podwyżkę odczują przede wszystkim przedsiębiorcy zatrudniający pracowników o niskich kwalifikacjach, wobec których najczęściej stosuje się płacę minimalną. Nie ma ona natomiast znaczenia dla firm, których pracownicy otrzymują wynagrodzenia wyższe od wyznaczonego ustawą poziomu płacy minimalnej. Oczywiście koszt związany z zatrudnieniem pracowników na pensji minimalnej będzie tym większy, im więcej osób pracuje w firmie na takich zasadach. Do jednego pracownika przedsiębiorca dopłaci od nowego roku 1449  zł, a do pięciu – już 7 244 zł.

Koszt zatrudnienia pracownika przed i po planowanej podwyżce płacy minimalnej

Płaca na obecnym poziomie – 1 500 zł

Płaca na nowym poziomie – 1 600 zł

Wynagrodzenie brutto

1 500 zł

1 600 zł

Ubezpieczenie emerytalne w części finansowanej przez pracodawcę

146, 40

156,16 zł

Ubezpieczenie rentowe  w części finansowanej przez pracodawcę

97,50 zł

104 zł

Ubezpieczenie wypadkowe

28,95 zł

30, 88 zł

Fundusz pracy

36,75 zł

39,20

Fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych

1,50 zł

1,60

Razem

1 811,10 zł

1 931,84 zł

Różnica między wyższą i obecną płacą minimalną

120, 74 zł

Źródło: Opracowanie własne Tax Care

834 zł dla pracownika

Podwyżka płacy minimalnej z 1500 zł do 1600 zł nie oznacza jednak, że pracownik otrzyma miesięcznie o 100 zł więcej. Obecnie osoba, której wynagrodzenie brutto wynosi 1 500 zł zarabia „na rękę” 1111,86 zł. Po podwyżce pracownikowi zostałoby 1 181,38 zł, czyli o 69,52 zł więcej. Rocznie pracownik zyskałby 834 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: RMUA 2012/2013: RMUA za 2012 rok dopiero w lutym 2013


Wyższy ZUS dla młodych przedsiębiorców

REKLAMA

Wzrost płacy minimalnej wpłynie także na wysokość składek ZUS początkujących przedsiębiorców, którzy przez 2 lata od rozpoczęcia działalności mają prawo do preferencyjnych składek ZUS – płacą niższe składki na ubezpieczenia społeczne, są także zwolnieni z wpłat na Fundusz Pracy. Jedynie ubezpieczenie zdrowotne płacą w takiej samej wysokości, jak pozostali przedsiębiorcy (przy czym w przypadku składki zdrowotnej podstawą wymiaru nie jest płaca minimalna, dlatego poniższe wyliczenia dotyczą tylko składek na ubezpieczenia społeczne).

Dla rozpoczynających działalność podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne (z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym) stanowi kwota nie niższa niż 30% minimalnego wynagrodzenia. W tym roku minimalne wynagrodzenie wynosi 1500 zł, a zatem podstawą wymiaru jest kwota 450 złotych. W efekcie składka na ubezpieczenie społeczne dla początkującego przedsiębiorcy wynosi obecnie 143,56 zł miesięcznie (przy założeniu, że przedsiębiorca opłaca dobrowolną składkę chorobową).

Po podwyżce płacy minimalnej do 1600 zł podstawą wymiaru składek będzie kwota 480 złotych. Tym samym miesięczne składki na ubezpieczenia społeczne wzrosną ze 143,56 zł do 153,12 zł. W efekcie obciążenia początkującego przedsiębiorcy wobec ZUS (ubezpieczenia społeczne z chorobowym) będą wyższe o 9,56 zł miesięcznie, czyli prawie o 115 zł rocznie.

Ubezpieczenie społeczne dla rozpoczynających działalność gospodarczą

Rodzaj ubezpieczenia

% podstawy wymiaru

Podstawa wymiaru (2012r.)

450 zł

Planowana podstawa wymiaru (2013r.)

480 zł

Emerytalne

19,52%

87,84 zł

93,70 zł

Rentowe

8%

36 zł

38,4 zł

Chorobowe (składka dobrowolna)

2,45%

11,03 zł

11,76 zł

Wypadkowe

1,93%*

8,69 zł

9,26 zł

Razem

143,56 zł

153,12 zł

* dla firm, które w danym roku zgłosiły do ubezpieczenia wypadkowego przeciętnie miesięcznie nie więcej niż 9 osób

Agata Szymborska-Sutton, Tax Care

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA