REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy dają prezenty na święta

Subskrybuj nas na Youtube
Niemal 50 proc. firm przygotowuje dla pracowników paczki świąteczne.
Niemal 50 proc. firm przygotowuje dla pracowników paczki świąteczne.

REKLAMA

REKLAMA

Niemal 50 proc. firm przygotowało dla pracowników paczki świąteczne. Prezenty mają różne formy. Eksperci wyjaśniają w jaki sposób finansowany jest zakup świątecznych upominków dla pracowników.

Prawie połowa pracowników otrzymała w okresie świątecznym prezenty od swoich pracodawców. Mają one różną formę - bony (talony) świąteczne do zrealizowania w wyznaczonych punktach, upominki rzeczowe, świadczenia pieniężne wypłacane w gotówce bądź w postaci kart przedpłaconych (rodzaj karty kredytowej z przekazaną na nią przez pracodawcę określoną kwotą), nagrody. Wybór takich, a nie innych prezentów wynika m.in. z regulacji podatkowych - mówi Monika Zakrzewska, ekspert PKPP Lewiatan.

REKLAMA

REKLAMA

„W zależności od źródła finansowania lub formy upominku będzie on zwolniony z podatku dochodowego. Część pracodawców decyduje się także na zorganizowanie tzw. Wigilii firmowej, która przyczynia się do silniejszej integracji zespołu, procentującej w przyszłości. Sami pracownicy przedkładają pieniądze nad talony. 90 proc. obdarowanych bonem wolałoby wsparcie finansowe, jako formę wygodniejszą, choć wszyscy zgodnie podkreślają, że „lepszy bon niż nic".

Polecamy: Jakie zaliczki na podatek dochodowy zapłaci przedsiębiorca w grudniu?

Niezmiennie od lat, to właśnie bony są najpopularniejszą formą wsparcia świątecznego pracowników w urzędach i administracji, podczas gdy pracodawcy prywatni coraz częściej decydują się na wręczanie upominków rzeczowych bądź świadczenia pieniężne. Dlaczego tak się dzieje? Bo to bardziej opłacalne i łatwiejsze w realizacji nie tylko dla samych „obdarowanych", ale również dla „darczyńców".

REKLAMA

Po pierwsze, zgodnie ze zmianami wprowadzonymi w 2009 roku do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wręczana pracownikowi gotówka do 380 złotych (nadwyżka podlega opodatkowaniu) jest zwolniona z podatku dochodowego, podczas gdy bon w tej wysokości już nie. Zwolnienie dotyczy także upominków rzeczowych. Po drugie - oszczędność czasu na procedurze naliczania i odprowadzania podatku oraz na zakupie bonów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy jednakże pamiętać, że wszystkie formy świadczeń świątecznych mogą być finansowane ze środków obrotowych firmy bądź z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Zwolnienia z podatku dotyczą jedynie tych przeznaczonych na cele socjalne (ZFŚS); dodatkowo ich wartość nie stanowi podstawy wymiaru składek ZUS. Natomiast jeżeli pracodawca przekaże pieniądze ze środków obrotowych powinien potrącić i zapłacić za pracownika zaliczkę na podatek dochodowy. Pracownik nie ponosi więc z tego tytułu żadnej odpowiedzialności, ale oczywiście realnie otrzymuje mniejszy prezent. Żeby prezenty świąteczne dla pracowników mogły być sfinansowane ze środków ZFŚS muszą być spełnione 3 warunki:

1. ZFŚS może być wykorzystany wyłącznie na finansowanie działalności socjalnej (udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej) oraz dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych.

2. W regulaminie gospodarowania środkami ZFŚS musi znajdować się zapis pozwalający na wydatkowanie jego środków na tego typu świadczenia. Przy czym prezenty muszą być potraktowane jako pomoc rzeczowa, a nie świadczenia okolicznościowe.

Polecamy: Kiedy prezenty firmy dla pracowników są zwolnione z PIT

3. Wartość prezentu musi być zróżnicowana w zależności od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika. Jednak wielu pracowników otrzyma z okazji świąt ukrytą nagrodę w wysokości takiej samej jak inni, znajdujący się w gorszej sytuacji materialnej (czyli po 380 zł). Wówczas, w razie kontroli PIP, pracodawca naraża się na nieprzyjemności czy karę grzywny w związku z niewłaściwym wydatkowaniem środków ZFŚS.

Choć wielu pracowników skarży się na brak prezentów świątecznych od pracodawców, to muszą oni mieć na uwadze fakt, że to nie jest uprawnienie przysługujące na podstawie przepisów prawnych. Oczywiście istnienie ZFŚS i wskazanie w nim świadczeń świątecznych jako celu socjalnego, stanowi swojego rodzaju gwarancję uzyskania pomocy przedświątecznej. W innych przypadkach zależy to wyłącznie od woli pracodawcy, a nade wszystko od kondycji finansowej firmy. Dlatego czasem przedsiębiorcy decydują się jedynie na symboliczne podarunki. W innych przypadkach jedynie dzieci pracowników otrzymują paczki, co bez wątpienia jest krzywdzące dla tych, którzy nie mają dzieci. Nie wszyscy traktowani są równo, ponieważ taki właśnie jest charakter pomocy materialnej, aby wspierać najbardziej potrzebujących" - dodaje Monika Zakrzewska, ekspert PKPP Lewiatan.

Polecamy: Ważne zmiany dla przedsiębiorców w 2012 roku

Źródło: PKPP Lewiatan

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

REKLAMA

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA

Etyka w sprzedaży bezpośredniej - standardy i wyzwania. Jak odróżnić legalny MLM od piramidy finansowej?

Sprzedaż bezpośrednia to sektor, który od dekad oferuje elastyczne możliwości pracy i rozwój osobisty. W Polsce funkcjonuje on w oparciu o jasne standardy wyznaczane przez Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB). Organizacja zrzesza firmy działające transparentnie i zgodnie z prawem, a jej celem jest ochrona zarówno konsumentów, jak i sprzedawców.

Leasing vs. wynajem: najlepszy wybór dla aut elektrycznych [Gość Infor.pl]

Elektromobilność staje się jednym z głównych kierunków rozwoju transportu w Polsce i na świecie. Dla wielu firm inwestycja w pojazdy elektryczne to jednak poważne wyzwanie finansowe, dlatego coraz częściej sięgają po zewnętrzne formy wsparcia. Jakie możliwości mają przedsiębiorcy? O tym w rozmowie Gość Infor.pl opowiedział Allan Wodzyński, dyrektor Biura ESG w PKO Leasing.

REKLAMA