REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy dają prezenty na święta

Niemal 50 proc. firm przygotowuje dla pracowników paczki świąteczne.
Niemal 50 proc. firm przygotowuje dla pracowników paczki świąteczne.

REKLAMA

REKLAMA

Niemal 50 proc. firm przygotowało dla pracowników paczki świąteczne. Prezenty mają różne formy. Eksperci wyjaśniają w jaki sposób finansowany jest zakup świątecznych upominków dla pracowników.

REKLAMA

Prawie połowa pracowników otrzymała w okresie świątecznym prezenty od swoich pracodawców. Mają one różną formę - bony (talony) świąteczne do zrealizowania w wyznaczonych punktach, upominki rzeczowe, świadczenia pieniężne wypłacane w gotówce bądź w postaci kart przedpłaconych (rodzaj karty kredytowej z przekazaną na nią przez pracodawcę określoną kwotą), nagrody. Wybór takich, a nie innych prezentów wynika m.in. z regulacji podatkowych - mówi Monika Zakrzewska, ekspert PKPP Lewiatan.

REKLAMA

„W zależności od źródła finansowania lub formy upominku będzie on zwolniony z podatku dochodowego. Część pracodawców decyduje się także na zorganizowanie tzw. Wigilii firmowej, która przyczynia się do silniejszej integracji zespołu, procentującej w przyszłości. Sami pracownicy przedkładają pieniądze nad talony. 90 proc. obdarowanych bonem wolałoby wsparcie finansowe, jako formę wygodniejszą, choć wszyscy zgodnie podkreślają, że „lepszy bon niż nic".

Polecamy: Jakie zaliczki na podatek dochodowy zapłaci przedsiębiorca w grudniu?

Niezmiennie od lat, to właśnie bony są najpopularniejszą formą wsparcia świątecznego pracowników w urzędach i administracji, podczas gdy pracodawcy prywatni coraz częściej decydują się na wręczanie upominków rzeczowych bądź świadczenia pieniężne. Dlaczego tak się dzieje? Bo to bardziej opłacalne i łatwiejsze w realizacji nie tylko dla samych „obdarowanych", ale również dla „darczyńców".

REKLAMA

Po pierwsze, zgodnie ze zmianami wprowadzonymi w 2009 roku do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wręczana pracownikowi gotówka do 380 złotych (nadwyżka podlega opodatkowaniu) jest zwolniona z podatku dochodowego, podczas gdy bon w tej wysokości już nie. Zwolnienie dotyczy także upominków rzeczowych. Po drugie - oszczędność czasu na procedurze naliczania i odprowadzania podatku oraz na zakupie bonów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy jednakże pamiętać, że wszystkie formy świadczeń świątecznych mogą być finansowane ze środków obrotowych firmy bądź z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Zwolnienia z podatku dotyczą jedynie tych przeznaczonych na cele socjalne (ZFŚS); dodatkowo ich wartość nie stanowi podstawy wymiaru składek ZUS. Natomiast jeżeli pracodawca przekaże pieniądze ze środków obrotowych powinien potrącić i zapłacić za pracownika zaliczkę na podatek dochodowy. Pracownik nie ponosi więc z tego tytułu żadnej odpowiedzialności, ale oczywiście realnie otrzymuje mniejszy prezent. Żeby prezenty świąteczne dla pracowników mogły być sfinansowane ze środków ZFŚS muszą być spełnione 3 warunki:

1. ZFŚS może być wykorzystany wyłącznie na finansowanie działalności socjalnej (udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej) oraz dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych.

2. W regulaminie gospodarowania środkami ZFŚS musi znajdować się zapis pozwalający na wydatkowanie jego środków na tego typu świadczenia. Przy czym prezenty muszą być potraktowane jako pomoc rzeczowa, a nie świadczenia okolicznościowe.

Polecamy: Kiedy prezenty firmy dla pracowników są zwolnione z PIT

3. Wartość prezentu musi być zróżnicowana w zależności od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika. Jednak wielu pracowników otrzyma z okazji świąt ukrytą nagrodę w wysokości takiej samej jak inni, znajdujący się w gorszej sytuacji materialnej (czyli po 380 zł). Wówczas, w razie kontroli PIP, pracodawca naraża się na nieprzyjemności czy karę grzywny w związku z niewłaściwym wydatkowaniem środków ZFŚS.

Choć wielu pracowników skarży się na brak prezentów świątecznych od pracodawców, to muszą oni mieć na uwadze fakt, że to nie jest uprawnienie przysługujące na podstawie przepisów prawnych. Oczywiście istnienie ZFŚS i wskazanie w nim świadczeń świątecznych jako celu socjalnego, stanowi swojego rodzaju gwarancję uzyskania pomocy przedświątecznej. W innych przypadkach zależy to wyłącznie od woli pracodawcy, a nade wszystko od kondycji finansowej firmy. Dlatego czasem przedsiębiorcy decydują się jedynie na symboliczne podarunki. W innych przypadkach jedynie dzieci pracowników otrzymują paczki, co bez wątpienia jest krzywdzące dla tych, którzy nie mają dzieci. Nie wszyscy traktowani są równo, ponieważ taki właśnie jest charakter pomocy materialnej, aby wspierać najbardziej potrzebujących" - dodaje Monika Zakrzewska, ekspert PKPP Lewiatan.

Polecamy: Ważne zmiany dla przedsiębiorców w 2012 roku

Źródło: PKPP Lewiatan

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA