Polak zagraniczny przedsiębiorca
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Do tej pory przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej traktowały przedsiębiorcę zagranicznego jak cudzoziemca, który wykonywał działalność gospodarczą poza granicami Polski. Tylko firma prowadzona przez taką osobę miała jakiekolwiek prawo do tego, by tworzyć w Polsce swoje oddziały oraz prowadzić w nich działalność produkcyjną. Wejście na polski rynek i prowadzenie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną, będącą obywatelem polskim posiadającym działalność gospodarczą za granicą, poprzez utworzenie oddziału było naprawdę utrudnione.
REKLAMA
Zagraniczni przedsiębiorcy posiadali również możliwość tworzenia przedstawicielstw i wykonywania w nich działalności reklamowej lub promocyjnej firmy zagranicznej. Regulacja zawarta w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej nie była jednak zgodna z unormowaniami Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Traktat ten dotyczył samej swobody przedsiębiorczości i definitywnie zakazywał wprowadzania jakichkolwiek ograniczeń przy tworzeniu oddziałów, agencji i filii przez obywateli krajów Unii Europejskiej, w innym państwie członkowskim.
Korzystne dla Polaków zmiany będą obowiązywały już od 1 stycznia 2012 roku dzięki ustawie z dnia 16 września 2011r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców. Modyfikacji uległa sama definicja przedsiębiorcy zagranicznego, która objęła również w swej mocy obywatela polskiego wykonującego działalność gospodarczą za granicą.
Polecamy: Składki ZUS 2012
REKLAMA
Od nowego roku obywatel polski posiadający status przedsiębiorcy zagranicznego będzie miał identyczne uprawnienia i obowiązki jak pozostali przedsiębiorcy będący cudzoziemcami. W nowo utworzonym oddziale polski przedsiębiorca będzie mógł produkować tylko takie wyroby, jakie wytwarza w swojej firmie działającej za granicą. Obowiązkiem takiego przedsiębiorcy będzie również powołanie osoby upoważnionej do reprezentowania go na terenie Polski. W oznaczeniu krajowym, utworzony oddział powinien używać oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego łącznie z jego formą prawną przetłumaczoną na język polski.
Obowiązkowo do nazwy oddziału dodać należy wyrażenie „oddział w Polsce”. Ważny jest również fakt, iż przedsiębiorca będzie musiał dla takiego oddziału prowadzić oddzielną rachunkowość w języku polskim. Nowe przepisy nie wymagają rejestracji oddziału w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, ani dokonywania zgłoszeń do ZUS, również jakiekolwiek sprawy związane z Urzędem Skarbowym będą zbędne.
Według nowych przepisów, minister gospodarki może zakazać przedsiębiorcy zagranicznemu utworzenie oddziału i wykonywanie działalności gospodarczej. Likwidacja może nastąpić, gdy:
• oddział będzie rażąco naruszał przepisy polskiego prawa,
• przedsiębiorca utraci prawo do wykonywania działalności gospodarczej,
• działalność przedsiębiorcy będzie w jakikolwiek sposób zagrażać bezpieczeństwu i obronności państwa,
• w momencie likwidacji przedsiębiorcy.
Polecamy: Abolicja składek ZUS
W przypadku, gdy likwidacja oddziału nastąpi w wyniku decyzji samego przedsiębiorcy, nowo utworzone przepisy wskazują, iż adekwatne będzie zastosowanie przepisów kodeksu spółek handlowych dotyczących likwidacji spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.