Czy firma może wystawić fakturę przed wykonaniem usługi?
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z art. 106 ustawy o VAT podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży (wydanie towaru, wykonanie usługi). Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy (Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360).
REKLAMA
Polecamy: VAT dla przedsiębiorcy - krok po kroku
Najnowsze orzecznictwo sądowe zwraca uwagę na termin wystawiania faktur.
REKLAMA
W wyroku WSA w Warszawie z dnia 13 października 2011 r. (sygn. III SA/ Wa 532/11) zostało zakwestionowane wystawianie faktur wystawianych przed zdarzeniem powodującym obowiązek podatkowy. Nawet jeśli na podpisanej umowie widnieją informacje nt. usługi, tj.: jej rodzaj, termin realizacji oraz cena, to firma nie może wystawić faktury przed realizacją usługi - tak wynika z wyroku WSA, sygn. akt III SA/Wa 532/11.
Dokument na podstawie którego, odbiorca dokonuje płatności przed realizacją usługi jest faktura pro-forma. Dopiero po uregulowaniu należności sprzedawca wystawia fakturę, stanowiącą dowód księgowy.
Faktura pro forma jest często stosowana przez polskich przedsiębiorców, gdyż na jej podstawie występujemy do nabywcy o zapłatę zaliczki. Dopiero uiszczona zaliczka stanowi podstawę do wystawienia faktury VAT.
Polecamy: Gdy faktura zawiera błędy - porada
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.