REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest ewidencja wyposażenia?

Subskrybuj nas na Youtube
Co to jest ewidencja wyposażenia?
Co to jest ewidencja wyposażenia?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy rozliczający się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów muszą prowadzić ewidencję wyposażenia. Czym jest? Ekspert wyjaśnia krok po kroku.

REKLAMA

Ewidencja wyposażenia to rzeczowe składniki majątku, które zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, nie zaliczają się do środków trwałych. Taka sytuacja może być spowodowana zbyt niską wartością początkową, jak również krótki przewidywany okres użytkowania – do 1 roku.

Jakie składniki majątku powinny zostać ujęte w ewidencji wyposażenia?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w ewidencji wyposażenia ujmuje się składniki majątkowe, których wartość początkowa przekracza 1500zł. Należy podkreślić, że składniki majątkowe o niższej wartości początkowej także mogą być traktowane jako wyposażenie, jednakże nie ujmuje się ich w ewidencji.

Informacje niezbędne do zaewidencjonowanie środków w ewidencji wyposażenia

REKLAMA

Przepisy wymienionego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów wskazują  na minimum informacyjne konieczne do zawarcia składników majątku w ewidencji wyposażenia. Podatnik przede wszystkim musi określić:
•    numer kolejny wpisu w ewidencji, a także
•    datę nabycia danego składnika majątkowego,
•    numer faktury lub rachunku, stanowiących dowód nabycia danego składnika,
•    nazwę wyposażenia oraz
•    jego cenę zakupu lub koszt wytworzenia.

Podatnik prowadzący ewidencję wyposażenia zobowiązany jest również do podania, numeru pozycji, pod którą wpisano w księdze koszt związany z nabyciem danego elementu wyposażenia. Ponadto w momencie likwidacji ewidencjonowanego składnika wyposażenia, należy zawrzeć zapis, określający datę likwidacji oraz przyczynę likwidacji środka. Należy tutaj podkreślić, iż pod pojęciem likwidacji rozumie się także sprzedaż lub darowiznę wyposażenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin dokonania zapisów w ewidencji wyposażenia

Podatnicy zobowiązani są do zaewidencjonowania składników wyposażenia najpóźniej w miesiącu, w którym nastąpiło przekazanie środków do użytkowania. Przykładowo, podatnik zakupił komputer, który został przekazany do użytkowania 5 lipca 2011 roku. Zgodnie z powyższą zasadą, składnik ten powinien zostać zaewidencjonowany najpóźniej w dniu 31 lipca 2011 roku.

Polecamy: VAT dla przedsiębiorcy - krok po kroku

Ewidencja musi być prowadzona w formie materialnej

Niestety przepisy prawa nie przewidują prowadzenia ewidencji wyposażenia tylko i wyłącznie w formie elektronicznej. Wymagana jest materialna postać spisu.  Jednakże, zgodnie z praktyką gospodarczą, dopuszczalne jest drukowanie zestawienia ewidencji składników wyposażenia, prowadzonej równolegle w formie elektronicznej, w każdym miesiącu, w którym nastąpiła jakakolwiek zmiana. Ma to na celu comiesięczną aktualizację danych zawartych w ewidencji wyposażenia w formie papierowej na koniec każdego miesiąca.

Polecamy: Wszystko co powinieneś wiedzieć o CEIDG

Adam Bujalski, księgowy Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA