REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest ewidencja wyposażenia?

Subskrybuj nas na Youtube
Co to jest ewidencja wyposażenia?
Co to jest ewidencja wyposażenia?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy rozliczający się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów muszą prowadzić ewidencję wyposażenia. Czym jest? Ekspert wyjaśnia krok po kroku.

REKLAMA

Ewidencja wyposażenia to rzeczowe składniki majątku, które zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, nie zaliczają się do środków trwałych. Taka sytuacja może być spowodowana zbyt niską wartością początkową, jak również krótki przewidywany okres użytkowania – do 1 roku.

Jakie składniki majątku powinny zostać ujęte w ewidencji wyposażenia?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w ewidencji wyposażenia ujmuje się składniki majątkowe, których wartość początkowa przekracza 1500zł. Należy podkreślić, że składniki majątkowe o niższej wartości początkowej także mogą być traktowane jako wyposażenie, jednakże nie ujmuje się ich w ewidencji.

Informacje niezbędne do zaewidencjonowanie środków w ewidencji wyposażenia

REKLAMA

Przepisy wymienionego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów wskazują  na minimum informacyjne konieczne do zawarcia składników majątku w ewidencji wyposażenia. Podatnik przede wszystkim musi określić:
•    numer kolejny wpisu w ewidencji, a także
•    datę nabycia danego składnika majątkowego,
•    numer faktury lub rachunku, stanowiących dowód nabycia danego składnika,
•    nazwę wyposażenia oraz
•    jego cenę zakupu lub koszt wytworzenia.

Podatnik prowadzący ewidencję wyposażenia zobowiązany jest również do podania, numeru pozycji, pod którą wpisano w księdze koszt związany z nabyciem danego elementu wyposażenia. Ponadto w momencie likwidacji ewidencjonowanego składnika wyposażenia, należy zawrzeć zapis, określający datę likwidacji oraz przyczynę likwidacji środka. Należy tutaj podkreślić, iż pod pojęciem likwidacji rozumie się także sprzedaż lub darowiznę wyposażenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin dokonania zapisów w ewidencji wyposażenia

Podatnicy zobowiązani są do zaewidencjonowania składników wyposażenia najpóźniej w miesiącu, w którym nastąpiło przekazanie środków do użytkowania. Przykładowo, podatnik zakupił komputer, który został przekazany do użytkowania 5 lipca 2011 roku. Zgodnie z powyższą zasadą, składnik ten powinien zostać zaewidencjonowany najpóźniej w dniu 31 lipca 2011 roku.

Polecamy: VAT dla przedsiębiorcy - krok po kroku

Ewidencja musi być prowadzona w formie materialnej

Niestety przepisy prawa nie przewidują prowadzenia ewidencji wyposażenia tylko i wyłącznie w formie elektronicznej. Wymagana jest materialna postać spisu.  Jednakże, zgodnie z praktyką gospodarczą, dopuszczalne jest drukowanie zestawienia ewidencji składników wyposażenia, prowadzonej równolegle w formie elektronicznej, w każdym miesiącu, w którym nastąpiła jakakolwiek zmiana. Ma to na celu comiesięczną aktualizację danych zawartych w ewidencji wyposażenia w formie papierowej na koniec każdego miesiąca.

Polecamy: Wszystko co powinieneś wiedzieć o CEIDG

Adam Bujalski, księgowy Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA