REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdy faktura zawiera błędy - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Gdy faktura zawiera błędy - porada
Gdy faktura zawiera błędy - porada

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy sporządzając faktury często popełniają błędy. Faktury stanowią dowody w rozliczeniu z organami podatkowymi, więc wymagają korekty. Co zrobić, gdy faktura zawiera błędy?

Gdy faktura zawiera błędy wymagana jest jej korekta. Podatnicy, którzy wystawili lub otrzymali błędnie wypełnioną fakturę, dysponują dwoma  podstawowymi narzędziami korygującymi niewłaściwy zapis – fakturę korygującą oraz notę korygującą. Dokumenty te mają różne zastosowanie w zależności od rodzaju zaistniałej niezgodności.

REKLAMA

Fakturę korygującą może wystawić tylko sprzedawca

Błędy zawarte w treści faktury VAT podatnik może poprawić za pomocą faktury korygującej. Dokument ten posiada bardzo szerokie zastosowanie ponieważ pozwala na dokonanie poprawy wszystkich danych zawartych w fakturze, zarówno formalnych, takich jak błędy w nazwach oraz adresach, a także wartościach wyrażonych liczbowo. Jest on stosowany w sytuacji, kiedy korekta dotyczy udzielenia rabatu po wystawieniu faktury pierwotnej, podwyższenia ceny po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku, a także w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Elementy faktury korygującej

REKLAMA

Elementy jakie musi zawierać faktura korygująca  zostały szczegółowo określone w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należą do nich przede wszystkim numer kolejny oraz data wystawienia, imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery NIP sprzedawcy i nabywcy. Warto pamiętać, że dokument ten powinien określać dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury – jeżeli są wymagane.

Ponadto sporządzając fakturę korygującą nie wolno pominąć nazwy towaru lub usługi objętych rabatem, kwoty i rodzaj udzielonego rabatu lub kwoty podwyższenia ceny bez podatku oraz kwoty zmniejszenia lub podwyższenia podatku należnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby faktura korygująca była kompletna, podatnik powinien pamiętać, że wymienione wyżej elementy należy podać zarówno w wysokości pomyłkowej jak i prawidłowej. Ponadto dokument ten musi zostać opatrzony sformułowaniem „Faktura korygująca” lub w skróconej wersji – „Korekta”.

Należy pamiętać, że możliwość zastosowania faktury korygującej jest zarezerwowana tylko i wyłącznie dla wystawcy błędnej faktury, a więc dla sprzedającego.

Polecamy: Przepisy podatkowe dla małych firm - czarna magia

Notę korygującą wystawia nabywca

Przepisy podatkowe dla nabywcy towarów lub usług, który otrzymał fakturę zawierającą błędy, przewidują możliwość wystawienia noty korygującej. Należy podkreślić, że dokument ten ma mniejsze właściwości korekcyjne błędnie sporządzonych dowodów potwierdzających dokonanie sprzedaży, ponieważ nie pozwala na zmianę wartości liczbowych ujętych w fakturze (np. ceny towaru, stawki VAT, wartości sprzedaży). Jeżeli błąd dotyczy właśnie takich danych odbiorca powinien poinformować wystawcę faktury o takim błędzie i poprosić o wystawienie faktury korygującej.

Nota nie do wszystkich błędów

REKLAMA

Za pomocą noty korygującej, podatnik może dokonać sprostowania wszystkich informacji związanych ze sprzedawcą lub nabywcą oraz oznaczeniem towarów lub usług, będących przedmiotem transakcji. Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów określają elementy, które muszą zostać zawarte w nocie korygującej.

Przede wszystkim podatnik sporządzający dokument ten musi podać numer kolejny oraz datę wystawienia, imiona i nazwiska lub nazwy wystawcy noty, a także wystawcy faktury, której dotyczy korekta. Ponadto należy pamiętać o poprawianych danych wraz ze wskazaniem treści informacji, która jest sprzeczna z rzeczywistością oraz treści prawidłowej.

Podatnik powinien także pamiętać, że dokument ten powinien zostać zatytułowany słowami „Nota Korygująca”.

Nota musi być zaakceptowana przez wystawcę faktury

Należy podkreślić, że najczęściej za pomocą noty dokonywane są korekty związane z pomyłkami w nazwach. Nabywający po sporządzeniu noty zobligowany jest do przesłania noty korygującej wraz z kopią do sprzedającego. Ponadto powinna ona zostać zaakceptowana przez wystawcę faktury zawierającej błędy w celu wyrażenia akceptacji dokonanych korekt.

Polecamy: VAT dla przedsiębiorcy - krok po kroku

Autor: Iwona Cackowska, księgowa Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA