REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdy faktura zawiera błędy - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Gdy faktura zawiera błędy - porada
Gdy faktura zawiera błędy - porada

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy sporządzając faktury często popełniają błędy. Faktury stanowią dowody w rozliczeniu z organami podatkowymi, więc wymagają korekty. Co zrobić, gdy faktura zawiera błędy?

Gdy faktura zawiera błędy wymagana jest jej korekta. Podatnicy, którzy wystawili lub otrzymali błędnie wypełnioną fakturę, dysponują dwoma  podstawowymi narzędziami korygującymi niewłaściwy zapis – fakturę korygującą oraz notę korygującą. Dokumenty te mają różne zastosowanie w zależności od rodzaju zaistniałej niezgodności.

REKLAMA

Fakturę korygującą może wystawić tylko sprzedawca

Błędy zawarte w treści faktury VAT podatnik może poprawić za pomocą faktury korygującej. Dokument ten posiada bardzo szerokie zastosowanie ponieważ pozwala na dokonanie poprawy wszystkich danych zawartych w fakturze, zarówno formalnych, takich jak błędy w nazwach oraz adresach, a także wartościach wyrażonych liczbowo. Jest on stosowany w sytuacji, kiedy korekta dotyczy udzielenia rabatu po wystawieniu faktury pierwotnej, podwyższenia ceny po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku, a także w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Elementy faktury korygującej

REKLAMA

Elementy jakie musi zawierać faktura korygująca  zostały szczegółowo określone w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należą do nich przede wszystkim numer kolejny oraz data wystawienia, imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery NIP sprzedawcy i nabywcy. Warto pamiętać, że dokument ten powinien określać dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury – jeżeli są wymagane.

Ponadto sporządzając fakturę korygującą nie wolno pominąć nazwy towaru lub usługi objętych rabatem, kwoty i rodzaj udzielonego rabatu lub kwoty podwyższenia ceny bez podatku oraz kwoty zmniejszenia lub podwyższenia podatku należnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby faktura korygująca była kompletna, podatnik powinien pamiętać, że wymienione wyżej elementy należy podać zarówno w wysokości pomyłkowej jak i prawidłowej. Ponadto dokument ten musi zostać opatrzony sformułowaniem „Faktura korygująca” lub w skróconej wersji – „Korekta”.

Należy pamiętać, że możliwość zastosowania faktury korygującej jest zarezerwowana tylko i wyłącznie dla wystawcy błędnej faktury, a więc dla sprzedającego.

Polecamy: Przepisy podatkowe dla małych firm - czarna magia

Notę korygującą wystawia nabywca

Przepisy podatkowe dla nabywcy towarów lub usług, który otrzymał fakturę zawierającą błędy, przewidują możliwość wystawienia noty korygującej. Należy podkreślić, że dokument ten ma mniejsze właściwości korekcyjne błędnie sporządzonych dowodów potwierdzających dokonanie sprzedaży, ponieważ nie pozwala na zmianę wartości liczbowych ujętych w fakturze (np. ceny towaru, stawki VAT, wartości sprzedaży). Jeżeli błąd dotyczy właśnie takich danych odbiorca powinien poinformować wystawcę faktury o takim błędzie i poprosić o wystawienie faktury korygującej.

Nota nie do wszystkich błędów

REKLAMA

Za pomocą noty korygującej, podatnik może dokonać sprostowania wszystkich informacji związanych ze sprzedawcą lub nabywcą oraz oznaczeniem towarów lub usług, będących przedmiotem transakcji. Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów określają elementy, które muszą zostać zawarte w nocie korygującej.

Przede wszystkim podatnik sporządzający dokument ten musi podać numer kolejny oraz datę wystawienia, imiona i nazwiska lub nazwy wystawcy noty, a także wystawcy faktury, której dotyczy korekta. Ponadto należy pamiętać o poprawianych danych wraz ze wskazaniem treści informacji, która jest sprzeczna z rzeczywistością oraz treści prawidłowej.

Podatnik powinien także pamiętać, że dokument ten powinien zostać zatytułowany słowami „Nota Korygująca”.

Nota musi być zaakceptowana przez wystawcę faktury

Należy podkreślić, że najczęściej za pomocą noty dokonywane są korekty związane z pomyłkami w nazwach. Nabywający po sporządzeniu noty zobligowany jest do przesłania noty korygującej wraz z kopią do sprzedającego. Ponadto powinna ona zostać zaakceptowana przez wystawcę faktury zawierającej błędy w celu wyrażenia akceptacji dokonanych korekt.

Polecamy: VAT dla przedsiębiorcy - krok po kroku

Autor: Iwona Cackowska, księgowa Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA