REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nieodpłatne przekazanie - opodatkowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Pysz
Doradca podatkowy nr 11335
PBAP
Nieodpłatne przekazanie - opodatkowanie
Nieodpłatne przekazanie - opodatkowanie

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT świadczenie usług jest opodatkowane zawsze wtedy, gdy nie istnieje związek tego świadczenia z działalnością gospodarczą. Opodatkowanie nieodpłatnie przekazywanych usług powstaje niezależnie od prawa do odliczenia z tytułu nabycia przekazywanej usługi. Tym samym z opodatkowaniem mamy również do czynienia, jeśli nabędziemy usługę, od której nie mieliśmy prawa odliczać podatku (np. usługa zwolniona, usługa świadczona przez podatnika zwolnionego, usługa nabyta od niepodatnika), a następnie przekażemy ją nieodpłatnie i bez związku z naszą działalnością gospodarczą innej osobie.

Nieodpłatne przekazanie nie zawsze opodatkowane

Rodzi się zatem pytanie, czy podmiot, który w normalnych stosunkach gospodarczych ma status podatnika, zaś określone usługi nabywa z przeznaczeniem innym niż działalność gospodarcza, również powinien opodatkować nieodpłatne świadczenie? Jeśli zaś odpowiedź na tak postawione pytanie jest pozytywna, to czy taki podatnik będzie miał prawo do odliczenia z tytułu nabycia usług nieodpłatnie przekazywanych

REKLAMA

Odpowiedź na powyższe pytania powinna być analizowana w kontekście zasad ogólnych podatku od wartości dodanej, w szczególności zaś zasady efektywnego opodatkowania konsumpcji. Oznacza ona, iż podatkiem powinien być obciążony obrót (wartość dodana) dokonany łącznie na wszystkich etapach, ale dopiero w momencie przeznaczenia do konsumpcji. Jednakże z drugiej strony zasada ta oznacza, iż konsumpcja może podlegać opodatkowaniu wyłącznie w zakresie wartości dodanej. Innymi słowy, nie można dopuścić wielokrotnego opodatkowania konsumpcji. Na tę drugą zasadę wskazywał wielokrotnie ETS, m.in. w orzeczeniach C-50/88 Heinz Kuhne, C-322/99 H.G. Fisher, C-323/99 K. Brandenstein, czy w końcu C-193/91 G. Mohsche.

Polecamy: Co się zmieniło w VAT od 1 lipca 2011 r.?

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowe brzmienie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, nawiązujące bezpośrednio do treści art. 26 dyrektywy 2006/112/WE: Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. 

W powołanym przepisie najistotniejsze jest to czego w nim nie zapisano. Mianowicie ustawodawca świadomie zrezygnował z tego, aby warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług było przysługiwanie prawa do odliczenia. Oznacza to, iż każde nieodpłatne świadczenie usług, dokonane przez podatnika, wiąże się z koniecznością jego opodatkowania, nawet wtedy, gdy podatnik przy nabyciu tego świadczenia nie miał prawa do odliczenia VAT. Gdy zatem podatnik nabędzie określoną usługę, od której nie mógł odliczyć podatku naliczonego (np.: nabycie usługi zwolnionej lub nieopodatkowanej), a następnie nieodpłatnie przekaże ją innej osobie, będzie mimo wszystko zobligowany do opodatkowania tego przekazania.
Jednakże transakcje podlegające opodatkowaniu nie powstają w oderwaniu od statusu osób ich dokonujących. Regułą jest, iż czynności odpłatne, a także zrównane z nimi czynności nieodpłatne, aby wiązały się z opodatkowaniem, muszą być dokonywane przez osobę działającą w charakterze podatnika. Jeśli dany podmiot włącza określony składnik (usługę, towar) do aktywów swojego przedsiębiorstwa, a następnie nieodpłatnie udostępnia go innym osobom, to należy uznać, iż występuje on w roli podatnika, zarówno jako nabywca , jak i świadczący usługi za pomocą tego składnika. Przy czym, podmiot ten ma prawo zdecydować w momencie zakupów, czy włączy określony składnik do aktywów swego przedsiębiorstwa. Powyższe tezy zostały potwierdzone w orzecznictwie ETS w sprawie C-415/98 L. Baksci oraz w sprawie C-291/92 Armbrecht.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Załóżmy więc, iż podatnik nabywa usługę z tytułu której zbywca naliczył VAT. W momencie nabycia ma prawo zdecydować, czy tą usługę zaliczy do swoich aktywów, czy nie. Gdy w tym momencie uznaje, iż dana usługa w całości będzie przekazana nieodpłatnie innym osobom, nie występuje on w charakterze podatnika. Innymi słowy, te dwie transakcje – nabycie i przekazanie usługi – znajdują się poza sferą jego działalności gospodarczej. Są przez podatnika wyłączone z zasobu aktywów służących celom działalności gospodarczej. Nie mogą więc stanowić „przedmiotu zainteresowania” podatku od towarów i usług. Skoro tak, podatnik nie ma prawa do odliczenia z tytułu zakupu tych usług, ale również nie jest opodatkowany z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Proszę zważyć, iż w tej sytuacji konsumpcja jest obciążona podatkiem już na etapie nabycia usług przez podatnika, a nie dopiero w momencie przekazania usługi jej beneficjentowi.

Doskonałym przykładem dla powyższej analizy może być nabycie usług wstępu do kina przez podmiot prowadzący działalność produkcyjną, gdzie beneficjentami są pracownicy tej firmy. Z tytułu nabycia przedmiotowych usług nie przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ od samego początku przyjęto założenie, że nabyte usługi będą służyć celom osobistym pracowników oraz nie będą związane z jego działalnością gospodarczą. Nieodpłatne świadczenie tych usług (przekazanie biletów pracownikom) będzie natomiast neutralne podatkowo. Podatnik nie będzie z tego tytułu obowiązany wystawić faktury wewnętrznej, bowiem przekazanie tych usług leży poza sferą czynności objętych podatkiem od towarów i usług.

Jednak w praktyce podatnik na moment nabycia często nie podjął jeszcze decyzji o wyłączeniu nabywanych usług z zakresu aktywów swojego przedsiębiorstwa. Decyzja w sprawie wyłączenia i nieodpłatnego przekazania na cele nie związane z działalnością gospodarczą następuje dopiero w toku działalności gospodarczej. Dla przykładu w sytuacji nabycia usług wstępu na seanse filmowe, które mają być z założenia związane z działalnością gospodarczą (np. rozdawane potencjalnym kontrahentom) podatnikowi przysługuje odliczenie. Gdy zaś w pewnym momencie część biletów przekaże nieodpłatnie swoim pracownikom, będzie zmuszony opodatkować tą część. W tej sytuacji działa on bowiem w charakterze podatnika VAT, który obciążą usługę podatkiem na etapie konsumpcji.

Podsumowując, podatkowe skutki czynności opisanych w stanie faktycznym zależą od decyzji podatnika co do przeznaczenia danego zakupu już w momencie jego dokonywania. Jeżeli z okoliczności wynika, iż nabyte usługi będą w całości przeznaczone do celów innych niż działalność gospodarcza (osobistych pracownika), istnieją podstawy by twierdzić, iż nie powstaje wtedy prawo do odliczenia oraz podatnik nie musi opodatkowywać nieodpłatnego świadczenia, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Takie postępowanie nie jest – w mojej ocenie – wykluczone nowym brzmieniem art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Polecamy: Czy sprzedaż własnej wierzytelności jest opodatkowana VAT?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA