REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nieodpłatne przekazanie - opodatkowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Pysz
Doradca podatkowy nr 11335
PBAP
Nieodpłatne przekazanie - opodatkowanie
Nieodpłatne przekazanie - opodatkowanie

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT świadczenie usług jest opodatkowane zawsze wtedy, gdy nie istnieje związek tego świadczenia z działalnością gospodarczą. Opodatkowanie nieodpłatnie przekazywanych usług powstaje niezależnie od prawa do odliczenia z tytułu nabycia przekazywanej usługi. Tym samym z opodatkowaniem mamy również do czynienia, jeśli nabędziemy usługę, od której nie mieliśmy prawa odliczać podatku (np. usługa zwolniona, usługa świadczona przez podatnika zwolnionego, usługa nabyta od niepodatnika), a następnie przekażemy ją nieodpłatnie i bez związku z naszą działalnością gospodarczą innej osobie.

Nieodpłatne przekazanie nie zawsze opodatkowane

Rodzi się zatem pytanie, czy podmiot, który w normalnych stosunkach gospodarczych ma status podatnika, zaś określone usługi nabywa z przeznaczeniem innym niż działalność gospodarcza, również powinien opodatkować nieodpłatne świadczenie? Jeśli zaś odpowiedź na tak postawione pytanie jest pozytywna, to czy taki podatnik będzie miał prawo do odliczenia z tytułu nabycia usług nieodpłatnie przekazywanych

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedź na powyższe pytania powinna być analizowana w kontekście zasad ogólnych podatku od wartości dodanej, w szczególności zaś zasady efektywnego opodatkowania konsumpcji. Oznacza ona, iż podatkiem powinien być obciążony obrót (wartość dodana) dokonany łącznie na wszystkich etapach, ale dopiero w momencie przeznaczenia do konsumpcji. Jednakże z drugiej strony zasada ta oznacza, iż konsumpcja może podlegać opodatkowaniu wyłącznie w zakresie wartości dodanej. Innymi słowy, nie można dopuścić wielokrotnego opodatkowania konsumpcji. Na tę drugą zasadę wskazywał wielokrotnie ETS, m.in. w orzeczeniach C-50/88 Heinz Kuhne, C-322/99 H.G. Fisher, C-323/99 K. Brandenstein, czy w końcu C-193/91 G. Mohsche.

Polecamy: Co się zmieniło w VAT od 1 lipca 2011 r.?

Od 1 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowe brzmienie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, nawiązujące bezpośrednio do treści art. 26 dyrektywy 2006/112/WE: Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. 

REKLAMA

W powołanym przepisie najistotniejsze jest to czego w nim nie zapisano. Mianowicie ustawodawca świadomie zrezygnował z tego, aby warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług było przysługiwanie prawa do odliczenia. Oznacza to, iż każde nieodpłatne świadczenie usług, dokonane przez podatnika, wiąże się z koniecznością jego opodatkowania, nawet wtedy, gdy podatnik przy nabyciu tego świadczenia nie miał prawa do odliczenia VAT. Gdy zatem podatnik nabędzie określoną usługę, od której nie mógł odliczyć podatku naliczonego (np.: nabycie usługi zwolnionej lub nieopodatkowanej), a następnie nieodpłatnie przekaże ją innej osobie, będzie mimo wszystko zobligowany do opodatkowania tego przekazania.
Jednakże transakcje podlegające opodatkowaniu nie powstają w oderwaniu od statusu osób ich dokonujących. Regułą jest, iż czynności odpłatne, a także zrównane z nimi czynności nieodpłatne, aby wiązały się z opodatkowaniem, muszą być dokonywane przez osobę działającą w charakterze podatnika. Jeśli dany podmiot włącza określony składnik (usługę, towar) do aktywów swojego przedsiębiorstwa, a następnie nieodpłatnie udostępnia go innym osobom, to należy uznać, iż występuje on w roli podatnika, zarówno jako nabywca , jak i świadczący usługi za pomocą tego składnika. Przy czym, podmiot ten ma prawo zdecydować w momencie zakupów, czy włączy określony składnik do aktywów swego przedsiębiorstwa. Powyższe tezy zostały potwierdzone w orzecznictwie ETS w sprawie C-415/98 L. Baksci oraz w sprawie C-291/92 Armbrecht.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załóżmy więc, iż podatnik nabywa usługę z tytułu której zbywca naliczył VAT. W momencie nabycia ma prawo zdecydować, czy tą usługę zaliczy do swoich aktywów, czy nie. Gdy w tym momencie uznaje, iż dana usługa w całości będzie przekazana nieodpłatnie innym osobom, nie występuje on w charakterze podatnika. Innymi słowy, te dwie transakcje – nabycie i przekazanie usługi – znajdują się poza sferą jego działalności gospodarczej. Są przez podatnika wyłączone z zasobu aktywów służących celom działalności gospodarczej. Nie mogą więc stanowić „przedmiotu zainteresowania” podatku od towarów i usług. Skoro tak, podatnik nie ma prawa do odliczenia z tytułu zakupu tych usług, ale również nie jest opodatkowany z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Proszę zważyć, iż w tej sytuacji konsumpcja jest obciążona podatkiem już na etapie nabycia usług przez podatnika, a nie dopiero w momencie przekazania usługi jej beneficjentowi.

Doskonałym przykładem dla powyższej analizy może być nabycie usług wstępu do kina przez podmiot prowadzący działalność produkcyjną, gdzie beneficjentami są pracownicy tej firmy. Z tytułu nabycia przedmiotowych usług nie przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ od samego początku przyjęto założenie, że nabyte usługi będą służyć celom osobistym pracowników oraz nie będą związane z jego działalnością gospodarczą. Nieodpłatne świadczenie tych usług (przekazanie biletów pracownikom) będzie natomiast neutralne podatkowo. Podatnik nie będzie z tego tytułu obowiązany wystawić faktury wewnętrznej, bowiem przekazanie tych usług leży poza sferą czynności objętych podatkiem od towarów i usług.

Jednak w praktyce podatnik na moment nabycia często nie podjął jeszcze decyzji o wyłączeniu nabywanych usług z zakresu aktywów swojego przedsiębiorstwa. Decyzja w sprawie wyłączenia i nieodpłatnego przekazania na cele nie związane z działalnością gospodarczą następuje dopiero w toku działalności gospodarczej. Dla przykładu w sytuacji nabycia usług wstępu na seanse filmowe, które mają być z założenia związane z działalnością gospodarczą (np. rozdawane potencjalnym kontrahentom) podatnikowi przysługuje odliczenie. Gdy zaś w pewnym momencie część biletów przekaże nieodpłatnie swoim pracownikom, będzie zmuszony opodatkować tą część. W tej sytuacji działa on bowiem w charakterze podatnika VAT, który obciążą usługę podatkiem na etapie konsumpcji.

Podsumowując, podatkowe skutki czynności opisanych w stanie faktycznym zależą od decyzji podatnika co do przeznaczenia danego zakupu już w momencie jego dokonywania. Jeżeli z okoliczności wynika, iż nabyte usługi będą w całości przeznaczone do celów innych niż działalność gospodarcza (osobistych pracownika), istnieją podstawy by twierdzić, iż nie powstaje wtedy prawo do odliczenia oraz podatnik nie musi opodatkowywać nieodpłatnego świadczenia, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Takie postępowanie nie jest – w mojej ocenie – wykluczone nowym brzmieniem art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Polecamy: Czy sprzedaż własnej wierzytelności jest opodatkowana VAT?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA