REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. III.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
kredyt handlowy
kredyt handlowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na udzielanie kredytu kupieckiego, decydujemy się na oddanie do dyspozycji innemu podmiotowi części naszego kapitału obrotowego. Nic dziwnego, że powinniśmy wykazać się należytą starannością i zabezpieczyć "to co nasze", przed ryzykiem utraty. Jeśli tego nie zrobimy, to poza wszystkim, będzie to działaniem na szkodę własnej firmy, a to już poważny zarzut.

4. Udzielanie kredytu kupieckiego

REKLAMA

REKLAMA

W codziennej praktyce małych i średnich przedsiębiorstw, metodyka udzielania klientom kredytu kupieckiego, najczęściej, nie należy do przesadnie skomplikowanych. Jedni zadowalają się tym, że kilka pierwszych transakcji jest za gotówkę, a potem klient otrzymuje już towar/usługę z odroczonym terminem płatności. Inni proszą wcześniej o wgląd do dokumentów rejestrowych  firmy klienta, albo zalecają swoim przedstawicielom obejrzenie jego siedziby/sklepów/magazynów. Jeśli metody te się sprawdzają i są, zdaniem zarządu, dostateczne - tak dla transakcji bieżących jak i dla przyszłych, to dobrze. Znam wiele przypadków, kiedy te proste techniki działają i nie widać podstaw do podnoszenia poziomu zabezpieczeń transakcji kredytowych z klientami. Zarząd może to dosyć dokładnie monitorować obserwując wskaźniki rotacji należności i kwoty należności przeterminowanych. Czasami jednak potrzeba nam czegoś więcej. Transakcje wymagają rzeczywistego zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności klienta.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. I.

Chyba najbardziej powszechną metodą jest stosowane, wobec wszystkich lub wybranych klientów, zabezpieczenie w postaci weksla in blanco, ze stosowną  deklaracją wekslową. To dobra technika, przynajmniej w tym zakresie, że pozwala uniknąć długotrwałej procedury sądowej, w przypadku sporu co do zapłaty, lub długotrwałej zwłoki. Tryb nakazowy, daje nadzieję na szybkie wzmocnienie naszego roszczenia wyrokiem sądowym. Jednak nie przesądza to pewności otrzymania należnych nam kwot. Niewypłacalny klient, nie zapłaci nam nawet po wyroku sądu, jeśli nie będzie mieć na to pieniędzy. Do tego by mieć pewność zapłaty, będziemy potrzebowali innych zabezpieczeń. Wymienię tutaj dwa:

REKLAMA

A) Ubezpieczenie transakcji handlowej. Firmy ubezpieczeniowe oferują usługę ubezpieczenia od ryzyka  niewypłacalności klientów. To bardzo korzystne rozwiązanie dla firm, które stać na opłacenie takiej usługi z marży jaką ma zapłacić klient. Ale z praktyki wiem, że to nie zawsze jest możliwe. Marże bywają dosyć niskie, a ubezpieczyciel stawia warunki, które okazują się być zaporowe. Na przykład żąda ubezpieczania wszystkich transakcji, kiedy nam zależy na ubezpieczeniu tylko pewnego sektora (części z nich).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

B) Factoring, a więc powierzenie innej firmie rozliczenia transakcji z naszym klientem w zamian za zapłatę przez tę firmę należnych nam kwot z tej transakcji - oczywiście z uwzględnieniem opłat na rzecz firmy factoringowej za jej usługę. I w tym przypadku, pewnie nie wszystkie firmy małe i średnie będą mogły skorzystać ze wskazanego narzędzia, bo będzie dla nich niedostępne.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. II.


Możemy też nie oglądać się na innych i spróbować działać samemu.

Spróbujmy zaproponować tak korzystne warunki zakupu gotówkowego, że klientowi będzie się opłacać wziąć kredyt obrotowy z banku, opłacić naszą należność z udzielonym mu rabatem na tyle atrakcyjnym, że pokryje koszt kredytu z nawiązką. Wymaga to jednak pewnej fatygi. Po pierwsze, trzeba dokonać stosownych wyliczeń tych rabatów i monitorować ich aktualność. O metodyce liczenia napisałem w artykule pt. "Wziąć kredyt obrotowy w banku, zrezygnować z kredytu kupieckiego i jeszcze na tym zarobić"[i] Po drugie, w wielu przypadkach, trzeba będzie wykonać pracę z klientem, objaśniając mu zasadę tego mechanizmu i przekonując do jego zastosowania. Zakładając, że nasz klient zaakceptuje tę technikę, możemy spotkać się jeszcze z barierą jego zdolności kredytowej. Taka sytuacja nie powinna dziwić, prawdopodobieństwo jej wystąpienia jest dosyć wysokie. Może nie jest to zbyt eleganckie, ale można wtedy sugerować pewną alokację posiadanych przez klienta środków obrotowych a jeśli to będzie możliwe, to jego zyski, przy płatności gotówkowej, za nasze towary/usługi, znacząco wzrosną, bo pominięta zostanie cena kredytu bankowego.

Przedawnienie odsetek w obrocie gospodarczym



[i]https://mojafirma.infor.pl/mala-firma/finanse-i-rozwoj/286722,Wziac-kredyt-obrotowy-w-banku-zrezygnowac-z-kredytu-kupieckiego-i-jeszcze-na-tym-zarobic.html

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA